Fag- og profesjonsutvikling (MHEFOR)
Dette er et selvstendig emne for studenter som har valgt å avslutte utdanningsløpet etter å ha gjennomført 75 studiepoeng, med oppnådd kompetanse som helsesykepleier. Emnet består av en fordypningsoppgave som eksamen i form av en litteraturstudie ut fra valgt tema, og er påkrevd i henhold til Rammeplan og forskrift for helsesøsterutdanning (2005).
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Emnekode
MHEFOR
Versjon
1
Vekting (stp)
5
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten:
- har inngående kunnskap om et valgt tema / forskningsfelt innen forebyggende helsearbeid
- har inngående kunnskap om vitenskapelige problemstillinger innen helsesykepleier sitt fagfelt.
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige problemstillinger og resonnementer
- kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innen fagfeltet og arbeide selvstendig med praktiske og teoretiske problemstillinger.
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan beherske vitenskapelig språk og formidle forskningsresultater
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Individuell hjemmeeksamen | 1/1 | Bokstavkarakterer | Alle |
Individuell hjemmeeksamen med et omfang på 5000 ord (+ / - 10%).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Linda Horne MælandFaglærer:
Terese Elisabet BondasArbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.