Resiliens i helsetjenesten (MHV131)
Resiliens i helsetjenesten handler om evnen til å tilpasse seg utfordringer og endringer, på ulike nivåer i helsesystemet, for å opprettholde tjenester av høy kvalitet. Denne tilnærmingen til kvalitet i helsetjenesten bygger på tanken om at en på tross av stadige utfordringer og endringer veldig ofte klarer å opprettholde tjenester av høy kvalitet, ettersom en har evne til å tilpasse seg de omstendighetene en er i, enten i forkant av, underveis i, eller i etterkant av selve hendelsen. Formålet med emnet er å gi avansert kunnskap om hva resiliens i helsetjenesten innebærer, hvordan ulike aktører bidrar til resiliens, metoder for hvordan en kan studere resiliens på systemnivå, verktøy for hvordan en kan styrke resiliens i helsesystemer, samt forståelse for fordeler og utfordringer knyttet til resiliens i helsetjenesten.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
MHV131
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet inneholder
beskrivelser av det teoretiske fundamentet for resiliens i helsetjenesten,
forklaringer av hvordan ulike aktører involveres og bidrar til resiliens i helsetjenesten, samt
innføring i metoder og verktøy som kan brukes for å studere eller styrke resiliens i helsetjenesten.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten:
Har avansert kunnskap om det teoretiske fundamentet for resiliens i helsetjenesten, og skal kunne forstå forskjellen mellom individuell og organisatorisk resiliens.
Har avansert kunnskap om hva resiliens i helsetjenesten består av og hvordan ulike aktører er involvert i å skape og vedlikeholde resiliens i helsetjenesten.
Har avansert kunnskap om metoder og verktøy for å studere og forstå muligheter og utfordringer ved resiliens i helsetjenesten.
Ferdigheter
Kandidaten:
Kan anvende metoder og teorier relatert til resiliens i helsetjenesten i praksis.
Kan anvende kritisk refleksjon for å vurdere egnetheten til ulike metoder og verktøy for å styrke resiliens i helsetjenesten.
Generell kompetanse
Kandidaten:
Kan kritisk analysere og anvende ulike teoretiske, metodiske og praktiske tilnærminger til resiliens i helsetjenesten.
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Tidligere emner i masterprogrammet
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 4 Dager | Bokstavkarakterer | Alle |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatorisk oppmøte på 2 av 3 dagsseminar med forventet deltakelse i gruppearbeid. Dersom noen forhindres fra å delta på seminarene, vil et alternativt vilkår for å gå opp til eksamen være innlevering av et refleksjonsnotat knyttet til resiliens i helsetjenesten max 500 ord.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Veslemøy GuiseEmneansvarlig:
Cecilie Haraldseid-DriftlandStudieprogramleder:
Kristin AkerjordetArbeidsformer
Forelesninger, gruppearbeid og individuelt arbeid på campus og/eller digitalt vil bli benyttet, samt selvstudium. Emnet vil benytte det tverrfaglige potensialet i gruppen gjennom samarbeidene arbeidsformer slik som gruppearbeid, og ta stilling til ulike praksisnære situasjoner igjennom diskusjon.
Åpent for
Helsevitenskap- Masterstudium
Kandidater med bachelorutdanning kan søke om opptak til emnet