Helseteknologi i klinisk praksis (MHV261)
Helseteknologi i helsetjenesten har eskalert i siste årene, men det har vært overraskende lite oppmerksomhet innenfor fagområder som omhandler helseteknologi og en digitalisert helsetjeneste. Dette har betydning for kunnskapsnivået og hvor forberedt helsepersonell og pasienter er på hvordan helseteknologi endrer hverdagen. Emnet legger vekt på refleksjoner og forståelse av de mange omstillinger helsepersonell og pasienter må forholde seg til når helseteknologi anvendes ved for eksempel oppfølging og behandling og kontakt med helsevesenet. Dagens organisering av helsetjenesten blir på mange måter utfordret i møtet med den nye teknologien. Dette emnet gir økt bevissthet for hvordan utvikling og implementering av helseteknologi kan skape muligheter og utfordringer for både helsepersonell og pasienter.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Emnekode
MHV261
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet gir innsikt i helseteknologiske muligheter og utfordringer i helse- og omsorgstjenesten. Helseteknologi er et viktig satsingsområde og et grenseoverskridende felt i samfunnet. Den utfordrer og endrer måten vi tenker, arbeider og organiserer oss på og skaper nye muligheter både for helsepersonell og pasienter. Den gir pasienter mulighet til å ta ansvar for egen helse, samtidig som ikke alle pasienter føler seg i stand til å ta det ansvaret som kreves. Sentrale begreper som inngår i emnet er derfor motivasjon og «self-management».
Helseteknologi utfordrer også helsepersonell, men hvilke utfordringer står man overfor ved innføring av ny teknologi i helsetjenesten, og hvordan kan vi møte disse utfordringene? Et sentralt begrep for å bedre dagens og fremtidens helsetjenester er innovasjon. En grunnleggende forståelse for hva som menes med innovasjon og hvilke trinn som inngår i en innovasjonsprosess er derfor viktig. Dette er temaer som inngår i emnet, og vil gi grunnlag for økt bevissthet og refleksjon om betydningen av helseteknologi i helse- og omsorgstjenesten, hvor motivasjon, self-management og innovasjon inngår som teoretiske rammeverk.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten
- har inngående kunnskaper om hvordan helseteknologiske løsninger virker inn på fag og praksis
- har bred kunnskaper om offentlige og politiske planer og strategier for helseteknologi i helsetjenesten
- har kunnskap om hvordan helsepersonell kan bidra til å stimulere til motivasjon og self-management for personer med helseutfordringer
- har inngående kunnskap om de muligheter og utfordringer helseteknologi kan ha i helsetjenestetilbudet til personer med helseutfordringer
- har inngående kunnskap om systematisk kvalitetsforbedrende modeller
- har god innsikt i forhold mellom helseteknologi og innovasjon
- har inngående kunnskaper om de grunnleggende trinnene i en innovasjonsprosess
Ferdigheter
Kandidaten
- kan identifisere, definere og vurdere sammensatte helseteknologiske utfordringer for helsepersonell og pasienter
- kan anvende teorier relatert til helseteknologiske løsninger for ulike pasientgrupper
- kan analysere helseteknologiske problemstillinger knyttet til ulike pasienter og kontekster og formulere faglige resonnementer
- kan analysere spenningsforholdet mellom pasienter som aktiv og fullverdig bruker av helseteknologi og bruk av helsetjenesten
- kan anvende systematisk kvalitetsforbedrende modeller for å iverksette forbedringer i helsetjenesten
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan diskutere etiske og juridiske problemstillinger relatert til bruk av helseteknologiske løsninger
- kan formidle sammenhengen mellom sykdomsbelastninger, motivasjon, self-management og helseteknologi
- kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser
- kan analysere empirisk forskning om hvordan personer med helseutfordringer opplever helseteknologi i hverdagen
- kan identifisere og kommunisere relevante problemstillinger knyttet til fagfeltet helseteknologi
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 5 Dager | Bokstavkarakterer |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Thor Ole GulsrudStudieprogramleder:
Margareth KristoffersenArbeidsformer
Studentaktiv metodikk er bærende elementer i den pedagogiske arbeidsformen. Studentene blir stimulert til å delta aktivt i forelesningene med spørsmål, refleksjoner og diskusjoner samt å delta aktivt i gruppe- og individuelt arbeid.
Merk: Dersom lavt antall påmeldte studenter kan emnet utgå.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Kronisk sykdom i et brukerperspektiv I: Å leve med kronisk sykdom (MHS261_1) | 10 |
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.