Profesjonsveiledning (MHV266)
Emnet gir en introduksjon til teorier, begreper og fenomener innen veiledning. Samt en innføring i tenkning om menneskets grunnvilkår, livsforståelse og etikk relatert til utøvelse av veiledning. Emnet skal gi studenten kunnskap om og ferdigheter i veiledningsmetodikk og veiledningsmodeller med et særlig fokus på dialog og relasjon. Studenten får mulighet til å praktisere veiledning, reflektere over egen veiledning og å utvikle en veilederidentitet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
MHV266
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
I dette emnet er innføring i veiledningsfagets grunnlag og etikk sentralt, med et særlig fokus på fenomener i veiledning. Betydningen av møte mellom veileder og veisøker løftes fram med en forankring i en humanistisk tradisjon. Refleksjon, relasjonens og dialogens betydning i veiledning vil vektlegges. Det teoretiske perspektivet er basert på ulike forståelsesmåter og teorier om veiledning, veiledningstradisjoner og veiledningsmodeller. Det vil også bli arbeidet med å utvikle seg som veileder. Under dette tema vil danning, personlig kompetanse, rolleforståelse og en profesjonell forståelse vektlegges. Veiledningsmetodikk vil ha et særlig fokus på veiledning i en prosess og å kunne anvende flere veiledningsverktøy.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten har:
inngående kunnskap om teorier og tradisjoner i veiledning
inngående kunnskap om sentrale begreper og fenomener innen veiledning
avansert kunnskap om etikk og grunnvilkår i menneskers liv
inngående kunnskap om veileders roller og funksjoner
inngående kunnskaper om refleksjon, relasjon og dialog i et veiledningsperspektiv
inngående kunnskap om metoder og verktøy som er relevante for veiledning
Ferdigheter
Kandidaten kan:
anvende fag- og forskningslitteratur i i arbeid med problemstillinger knyttet til veiledning
anvende kunnskap om menneskets subjektive erfaring som et utgangspunkt for veiledning
planlegge og gjennomføre veiledning på individnivå
anvende ulike veiledningsmodeller, metoder og verktøy
evnen til å utøve dialog og en refleksiv og etisk veiledningspraksis
Kandidaten kan:
reflektere over egne verdier og livsforståelse som har betydning for utøvelse av veiledning
reflektere over egen danning i utvikling av faglig, personlig og etisk kompetanse
kritisk reflektere over sammenhenger mellom teori og praksis , og utøvelse av faglig skjønn i veiledning
oppøve evnen til dialog
utvikle en spørrende, undrende og undersøkende tilnærming i utøvelse av veiledning, i en spenning mellom engasjement og varsomhet
reflektere over og kunne begrunne egen veiledningspraksis
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Semesteroppgave skal inneholde:Et refleksjonsnotat over oppgitt tema, 2000 ord (+/-10 %).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Delta i forelesninger med dialog og metoder er en forutsetning for å utvikle faglig forståelse og utøvelse av veiledning. Det er derfor krav om obligatorisk nærvær på 75%. Studenten kan søke om individuell vurdering ved oppnådd oppmøte på mer enn 50%. Dersom fakultetet finner grunnlaget tilstrekkelig og det er faglig forsvarlig, vil studenten få et alternativt arbeidskrav.
Obligatoriske undervisningsaktiviteter:
1. Deltakelse i 75 % av forelesningene
2. 80% deltakelse i veiledningsgrupper
Konsekvenser når obligatoriske undervisningsaktiviteter ikke innfris:
Ikke godkjent tilstedeværelse fratar studenten adgang til å levere eksamen i MHV266
Arbeidsformer
Forelesninger, gruppearbeid, selvstudium, veiledningsgruppe med praktisk trening bl. annet med fokus på å gjennomføre tverrfaglig veiledning med simulering både på campus og/eller digitalt.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Profesjonsveiledning 15 (MHV270_1) | 10 |
Åpent for
Helsesykepleie - Masterstudium.
Emnet har plassbegrensning.