Intensivsykepleie - kliniske studier II (MIS122)
Emnet skal legge grunnlaget for studentens forståelse av intensivsykepleiers funksjons- og ansvars-område gjennom å anvende vitenskapelig tenkemåte, integrere kunnskap fra ulike emner og anvende et analytisk og kritisk tankesett i møte med den enkelte pasientsituasjon i et høyteknologisk miljø. Emnet skal reflektere kunnskapsbasert praksis basert på systematisk innhentet forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap og pasientens ønsker og behov i en gitt situasjon.
Emnet bygger på erfaringer gjort i kliniske studier I (MIS112). Det forventes nå at studenten viser faglig progresjon, og er i stand til å arbeide på et mer avansert nivå. Emnet skal gi studenten mulighet til å praktisere og videreutvikle sine yrkesspesifikke kunnskaper, ferdigheter og holdninger i direkte samhandling med pasienter og pårørende under kyndig veiledning og i samarbeid med spesialsykepleiere og annet helsepersonell.
Mastergradsutdanning i spesialsykepleie med spesialisering i intensivsykepleie er en integrert utdanning, og emnet må ses i relasjon til Medisinske og naturvitenskapelige emner (MSN100), Forskningsmetode, vitenskapsteori og etikk (MSS100), Intensivsykepleie I - yrkesutøvelse med medisinsk og naturvitenskapelig grunnlag (MIS111), Intensivsykepleie II - yrkesutøvelse med samfunnsfaglig, medisinsk naturvitenskaplig grunnlag samt Intensivsykepleie kliniske studier I og III (MIS112 og MIS123).
Emnene MIS122 og MIS123 utgjør til sammen andre halvdel av de kliniske studiene i utdanningen og har flere felles læringsutbytter.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Emnekode
MIS122
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
- intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområde
- fysiske, psykiske, sosiale, kulturelle og eksistensielle aspekter ved å være akutt og/eller kritisk syk
- stress, krise og mestring ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
- pasientgrupper med svikt i ulike organsystemer
- fysisk omsorg, personlig stell og godt håndlag
- kommunikasjon og samhandling med pasienter og pårørende, kollegaer, avdelinger og andre etater
- undervisning og veiledning av intensivpasienter, pårørende, medarbeidere og studenter
- faglige og etiske utfordringer knyttet til alvorlig sykdom og behandling
- ernæring
- smerte- og sedasjonsbehandling til intensivpasienter
- søvn, hvile og rehabilitering
- bruk av respirasjons- og sirkulasjonsstøttende utstyr
- invasiv monitorering
- pasientsikkerhet
- hygiene, infeksjonsforebygging og isolasjonsregimer
- erfarings - og forskningsbasert kunnskapsutvikling
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten har:
- avansert kunnskap innen intensivsykepleie for å kunne møte akutt og/eller kritisk syke pasienter i en sårbar, kritisk og livstruende fase
- inngående kunnskap i observasjon, overvåking og behandling for å forebygge svikt i vitale funksjoner
- avansert kunnskap om intensivsykepleie for å forebygge komplikasjoner, redusere stress og lindre lidelse, smerte og ubehag, behandle og rehabilitere
- avansert kunnskap om sykepleie og medisinsk behandling til pasientmålgruppen
- inngående kunnskap om teamarbeid og organisatoriske rammer som påvirker utøvelse av intensivsykepleie
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og deres pårørende
- observere, vurdere, planlegge og evaluere tiltak til intensivpasienten og utøve helhetlig intensivsykepleie
- bedømme akutte pasientsituasjoner selvstendig, prioritere og handle raskt og forsvarlig slik at pasientens livsviktige funksjoner opprettholdes eller gjenopprettes
- planlegge og administrere eget arbeid
- administrere, overvåke, vurdere og evaluere medisinsk behandling forordnet av ansvarlig lege
- kvalitetssikre og anvende medisinsk teknisk utstyr i kliniske pasientsituasjoner på en forsvarlig måte
- anvende oppdatert kunnskap om ulike behandlingsformer
- administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring
- beherske infeksjonsforebygging og isolasjonsregimer
- beherske avansert hjerte - lungeredning
- utøve intensivsykepleie med et reflektert forhold til teknologiens muligheter og begrensninger
Generell kompetanse
Kandidaten kan:
- argumentere og handle ut fra intensivsykepleiers funksjons- og ansvarsområde, verdigrunnlag, yrkesetiske retningslinjer, etisk teori og gjeldende lovverk
- beherske intensivsykepleie slik at pasientens stress, lidelse, smerter og ubehag reduseres
- utøve intensivsykepleie med respekt for pasientens og pårørendes integritet, ressurser og opplevelser ved det å være akutt og/ eller kritisk syk og gjennomgå medisinsk behandling
- analysere, vise sammenhenger og integrere medisinske og naturvitenskapelige fag som grunnlag for faglig forsvarlig intensivsykepleie
- reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig
- forholde seg kritisk til, analysere og anvende ulike informasjonskilder til å strukturere og formulere faglige resonnementer
- bidra til nytenkning og delta i innovasjonsprosesser
- delta aktivt i teamarbeid
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Kliniske studier II | 1/1 | 9 Uker | Bestått/ Ikke bestått |
For å bestå kliniske studier II må studenten ha innfridd 90% nærværsplikt i veiledet kliniske studier, samt ha bestått formelle evalueringer. Vurdering av kliniske studier skjer i henhold til rammeplanens forskrifter.I tillegg skal studenten ha godkjent et skriftlig arbeidskrav i tilknytning til kliniske studier. Skriftlig oppgave skal synliggjøre selvvalgt litteratur.
Arbeidsformer
Praksis
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Intensivsykepleie - fag og yrkesutøvelse II (MIS120_1) | 10 |
Medisinske og naturvitenskapelige emner II Intensivsykepleie (MIS101_1) | 5 |
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.