Masteroppgave i spesialsykepleie med spesialisering i intensivsykepleie (MISMAS)
Masteroppgaven er et selvstendig vitenskapelig arbeid som representerer studentens spesialisering i sykepleie. Problemstillingen må bygge på et medisinsk- og helsevitenskapelig tenkningsgrunnlag og drøftes i forhold til relevant litteratur. Forskningsdesign skal vise vitenskapelig metode for innsamling og analyse av aktuelle data innen forskningsetiske rammer. Gjennom arbeidet med oppgaven skal studenten på et teoretisk og/eller empirisk grunnlag videreutvikle kompetansen som er tilegnet gjennom de øvrige delene i studiet. Etter fullført masterstudium, skal studenten være kvalifisert til PhD-studier. Det er utarbeidet en egen veileder til masteroppgaven i spesialsykepleie (30 sp).
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Emnekode
MISMAS
Versjon
1
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
3
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet består av masterseminarer med fokus på tema, forskningsetikk og forskningsmetode, og en skriftlig oppgave tilsvarende 30 studiepoeng. Tema og problemstilling utarbeides i samarbeid med praksisfeltet eller kan være tilknyttet pågående, relevante forskningsprosjekter. Det skal utarbeides egen prosjektplan for masteroppgaven, som må være godkjent før arbeidet med masteroppgaven starter.
Som metodisk tilnærming kan enten kvalitativ eller kvantitativ metode velges. Det gis også mulighet for å utarbeide systematisk litteraturoversikt eller kunnskapsbasert fagprosedyre.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten har:
- forståelse for aktuelle faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i helsevesenet
- avansert kunnskap om temaområdet som er valgt i forhold til spesialsykepleie
- inngående kunnskap i forskningsmetode og forskningsetikk
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- begrunne valg av forskbar problemstilling relatert til teori og klinisk praksis
- gjennomføre et systematisk litteratursøk
- drøfte en forskbar problemstilling i forhold til relevant litteratur
- vurdere og ta forskningsetiske hensyn i tråd med gjeldende retningslinjer
- bruke relevante metoder for forskning- / utviklingsarbeid på en selvstendig måte
Generell kompetanse
Kandidaten kan:
- analysere og anvende metodiske og forskningsetiske problemstillinger
- analysere, kritisk vurdere, og anvende tidligere forskning i teoretiske og kliniske problemstillinger
- planlegge og gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske retningslinjer
- kommunisere analytisk tenkning og tolking av vitenskapelige funn som har betydning for fagområdet
- bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser innen fagområdet
- formidle resultater fra masterprosjekt til praksisfeltet og eget fagområde
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Masteroppgave | 1/1 | 1 Semestre | Bokstavkarakterer |
Eksamen består av en skriftlig masteroppgave. Oppgaven kan utformes som en monografi, vitenskapelig artikkel med kappe, eller kunnskapsbasert fagprosedyre med kappe.En monografi skal være på 17500 ord (+/- 10%).Den vitenskapelige artikkelen følger retningslinjene for valgt tidsskrift. Den skal være klar for publisering i relevant tidsskrift. Kappen skal være på 7000-10 000 ord.Den kunnskapsbaserte fagprosedyren følger retningslinjene i AGREE II (Appraisal of guidelines for research & evaluation II). Den skal være klar for fagfellevurdering. Kappen skal være på 7000-10000 ord.Studentene kan skrive oppgaven individuelt eller i grupper på to.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Ingvild Margreta MorkenStudieprogramleder:
Ida Helene MykkeltveitArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Masteroppgave i spesialsykepleie med spesialisering i intensivsykepleie (MISMAS_2) | 30 |
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.