Normalt svangerskap, fødsel, barsel og nyfødt (MJO110)
Emnet omhandler grunnleggende jordmorfag og jordmorhåndverk knyttet til svangerskap, fødsel, barseltid og det nyfødte barnet. Dette inkluderer kvinnekroppens anatomi, fysiologi og psykososiale aspekter, fosterutvikling og den normale nyfødtperioden. Emnet vil fokusere på forberedelse til fødselen og til foreldrerollen sett i et kulturelt og kontekstuelt brukerperspektiv.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Emnekode
MJO110
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet vil blant annet inneholde følgende spesifikke fagområder:
Medisinsk og naturvitenskapelig kunnskap knyttet til svangerskap, fødsel, barselperiode og den nyfødte.
- Fremming av fysiologisk fødsel, samt jordmor støtte under fødsel
- Smertelindring
- Suturering
- Jordmorfaglige ferdigheter og håndtverk
Samfunnsvitenskapelig og humanistisk kunnskap i jordmorfaget
- Flerkulturell forståelse på familiedannelse og jordmorvirksomhet
- Yrkesetikk, jordmors ansvar og helse- og sosiallovgivning
- Svangerskapets psykologi
- Teorier og perspektiver for jordmorfaget I
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten
- har avansert kunnskap om svangerskapets fysiologiske utvikling for mor og barn og den normale fødselen
- har avansert kunnskap om den fysiologiske fødselsprosessen og forståelse for kvinnens iboende ressurser
- har kunnskap om tilknytningsfremmende samspill i den nye familien.
- har avansert kunnskap om gjeldende seleksjonskriterier for grad av overvåking, og har kunnskap om oppfølging av mor og barn under fødsel og i barselperioden
- har avansert kunnskap om det friske nyfødte barnets reaksjoner og behov, inkludert amming og ernæring
- har avansert kunnskap om jordmors funksjon, ansvar, yrkesetikk og den lovgivningen som regulerer jordmortjenesten, samt melde- og varselordninger for uønskede hendelser
- har kunnskap om sentrale teorier og perspektiv innom jordmorsvirksomhetsområde
- har avansert kunnskap om faktorer som er viktige for å yte foreldreveiledning og barselomsorg med medvirkning fra kvinnen og hennes familie som brukere av tjenesten
- har inngående kunnskap om helsefremmende og sykdomsforebyggende forebyggende tiltak for de som skal bli foreldre
Ferdigheter
Kandidaten
- kjenner prinsippene for jordmorfaglige ferdigheter/håndverk
- anvender kunnskap om ulike former for smertelindring tilpasset kvinnens behov
- anvender kunnskap om jordmorfaglig svangerskapsomsorg, fødselshjelp og barselomsorg
- kan analysere ulike problemstillinger knyttet til svangerskap, fødsel og barseltid
Generell kompetanse
Kandidaten
- har inngående forståelse for hvordan svangerskap, fødsel og barseltid kan bevares som naturlige prosesser med medvirkning fra kvinnen og hennes familie som brukere av tjenesten
- analyserer jordmorfaglige etiske dilemmaer
- kan drøfte sammenhenger mellom fysiske, psykososiale og kulturelle aspekter og deres påvirkning på svangerskap, fødsel og barseltid
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Individuell skoleeksamen | 1/1 | 5 Timer | Bokstavkarakterer |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Deltagelse på gruppepresentasjon. Dersom studenten ikke deltar på gruppepresentasjonen må studenten gjennomføre et individuelt arbeidskrav.
- Deltagelse på workshop i suturering, fødselsworkshop, samt smittevern. Dersom studenten ikke deltar på workshops, må studenten gjennomføre en et individuelt arbeidskrav /delta på individuell undervisning etter avtale med faglærer
- Deltagelse introduksjon simuleringstrening
Fagperson(er)
Faglærer:
Karolina Sofia MælandEmneansvarlig:
Torhild BorlaugFaglærer:
Janne Gabrielle HunsbethFaglærer:
Ingrid Bjerkholt AamlidFaglærer:
Silje EspejordFaglærer:
Synnøve Mari Eidsvik FolkvordStudieprogramleder:
Eva Christina Furskog-RisaFaglærer:
Eva Christina Furskog-RisaArbeidsformer
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.