Master i jordmorfag (MJOMAS)
Masteroppgaven i jordmorfag er et selvstendig vitenskapelig arbeid enten i form av en monografi, vitenskapelig artikkel eller en fagprosedyre. Masteroppgaven kan ta utgangspunkt i hele det jordmorfaglige kompetanseområde.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Emnekode
MJOMAS
Versjon
2
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
3
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet består av oppgaveseminarer og en skriftlig oppgave tilsvarende 30 studiepoeng.
Det utarbeides en prosjektplan til masteroppgaven i annet semester. Prosjektplanen skal peke på studiens betydning for det jordmorfaglige kompetanseområdene og jordmorfaglig praksis.
Som metodisk tilnærming kan enten kvantitativ eller kvalitativ metode velges. Det gis også mulighet for å utarbeide en litteraturstudie med den metodologi som anvendes for systematiske oversikter eller metasyntese. Det er også mulig å utarbeide en fagprosedyre.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten har
- forståelse for aktuelle faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i helsevesenet
- har avansert kunnskap innenfor det jordmorfaglige området og spesialisert innsikt i selvvagt temaområde.
- inngående kunnskap om krav til forskningsetikk og dokumentasjon i tråd med gjeldende lovverk og kan relatere dette til kvalitetssikring og fagutvikling
- avansert kunnskap om den verdien brukergruppen kan representere i planlegging, utvikling og gjennomføring av et forskningsprosjekt
Ferdigheter
Kandidaten kan
- formulere og argumenter for en problemstilling med relevans for det jordmorfaglige området
- analysere og kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap i relasjon til valgt temaområde
- drøfte en forskbar problemstilling, samt kritisk analysere og argumentere for valg av vitenskapelige begrep, teorier, modeller og metoder av relevans for det valgte problemområdet
- utarbeide og argumentere for et hensiktsmessig forskningsdesign
- utarbeide og gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning i tråd med gjeldende lover, retningslinjer og anerkjente vitenskapelige metoder innen gitte tidsrammer
- analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor det jordmorfaglige kompetanseområdet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning.
- vurdere og ta forskningsetiske hensyn i tråd med gjeldende retningslinjer
Generell kompetanse
Kandidaten
- bidrar til videreutvikling av det jordmorfaglige kunnskapsgrunnlaget gjennom arbeidet med egen forskning
- har kompetanse til å kunne arbeide kunnskapsbasert, ved bruk av forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap, samt brukermedvirkning i en kontekst
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
- kan bidra til nytenkning og innovasjon innen jordmorfaget
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til fremtidige jordmorfaglige forsknings- og utviklingsprosjekter med mål om kvalitetsforbedring og økt pasientsikkerhet
- kommunisere analytisk tenkning og tolking av vitenskapelige funn som har betydning for det jordmorfaglige kompetanseområdet
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Masteroppgave | 1/1 | Bokstavkarakterer |
Oppgaven kan utformes som en monografi, vitenskapelig artikkel med fordypningsdel eller kunnskapsbasert fagprosedyre med fordypningsdel. Studentene skriver oppgaven i grupper på to. En monografi skal være på 17500 ord (+/- 10%).Skrives en vitenskapelig artikkel skal manuskript tilfredstille de formelle krav til publisering til valgte relevant vitenskapelig tidsskrift. Velges artikkelformat skal det i tillegg skrives en overbyggende tekst, en fordypning. Fordypningsdelen skal være på inntil 7000 ord. Den kunnskapsbaserte fagprosedyren følger retningslinjene i AGREE II (Appraisal of guidelines for research & evaluation II). Den skal være klar for fagfellevurdering. Fordypningsdelen skal være på inntill 7000.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Prosjektplan, masterseminar
Utarbeidelse av prosjektplan for masteroppgaven i 2. semester må være godkjent innen studenten kan starte arbeidet med masteroppgaven. Det er utarbeidet en veileder for masteroppgaven hvor nærmere beskrivelse av innhold i prosjektplanen er beskrevet. Det tilbys veiledning på prosjektplanen.
Det vil holdes 4 masterseminarer hvor studentene presenterer og opponerer på eget og medstudenters arbeid i 3.-4. semester.
Det tilbys veiledning på masteroppgaven. Studentene skriver masteroppgave i gruppe på to men kan etter søknad skrive alene.
Det er utarbeidet en egen Veileder for utarbeiding av masteroppgave ved UiS til hjelp i arbeidet med masteroppgaven
Fagperson(er)
Faglærer:
Inger ØklandFaglærer:
Torhild BorlaugEmneansvarlig:
Eva Christina Furskog-RisaArbeidsformer
Forelesninger, seminarer, gruppearbeid og selvstudium.
Studenten presenterer masteroppgaven ved fagseminar for offentlighet inkludert praksisfeltet.
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.