Musikkdidaktikk i allmenn musikkopplæring (PPU420)

Emnet omfatter forhold som vedrører undervisning og læring i grunnskolens musikkfag, og skal gi et grunnlag for å planlegge, gjennomføre, vurdere og reflektere over musikkpedagogisk virksomhet i klasser, grupper og ensembler.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)
Fakta

Emnekode

PPU420

Versjon

4

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Didaktikken som fagområde er møtepunktet mellom faget og pedagogikken og har på denne bakgrunn en sammenbindende funksjon i utdanningen. Her gis studentene perspektiver på og konkrete redskaper til å drive musikkpedagogisk virksomhet og utvikle utvikle metoder i arbeid med musikkens grunnelementer i klasser og grupper. Praktisk arbeid med rytmikk, sang og dans.

Læringsutbytte

Etter endt studium skal kandidaten ha tilegnet seg kunnskaper, ferdigheter og kompetanse som setter vedkommende i stand til å:

Kunnskap

  • ha kunnskap om musikkfagets plass, rolle og funksjon i norsk skole
  • ha inngående kjennskap til gjeldende læreplan i musikk for grunnskolen
  • ha innsikt i fagspesifikke metoder og konsepter for musikkpedagogisk virksomhet
  • kunne planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og vurdere undervisnings- og formidlingsoppgaver i grupper, klasser og ensembler
  • kunne forstå musikkens betydning for individ, kultur og samfunn

Ferdigheter

  • arbeide praktisk med musikkens grunnelementer og aktuelle instrumenter i grunnskolens obligatoriske musikkundervisning
  • kunne bruke ulike metoder og arbeidsformer hvor lek, kreativitet, utøving, improvisasjon og komposisjon står sentralt
  • kunne planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og vurdere kreative og skapende aktiviteter i forbindelse med musisering, lytting og komponering

Generell kompetanse

  • kunne reflektere over premisser og begrunnelser for musikkpedagogisk virksomhet
  • kunne drøfte sentrale didaktiske problemstillinger og utfordringer knyttet til musikk som fag i skolen
  • kunne analysere og vurdere aktuelle læreverk og relevante materialer for grunnskolens musikkfag
  • kunne initiere, planlegge og gjennomføre prosjektarbeid og ulike former for musikkpedagogisk utviklingsarbeid
  • kunne delta i ulike samarbeidsprosesser og arbeide selvstendig med det musikkpedagogiske materialet

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Mappevurdering bestående av et utvalg innleveringer/oppgaver.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatorisk oppmøte. Arbeidskrav må være godkjent.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Per-Erik Petersen

Arbeidsformer

Samlinger med gruppeundervisning: Praktisk arbeid, "musikkverksted", forelesning, gruppearbeid.

Digitalt støttete / nettbaserte individuelle aktiviteter og individuelt arbeid

Nærmere informasjon om organisering gis ved semesterstart.

Åpent for

Praktisk pedagogisk utdanning i utøvende og skapende kunstfag

Emneevaluering

Fakultetet bestemmer om det skal gjennomføres tidligdialog i alle, eller grupper av emner som tilbys ved fakultetet. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester. I tillegg skal det gjennomføres en digital evaluering, studentenes emneevaluering, minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto