Forskningsmetode (SFP204)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024

Fakta

Emnekode

SFP204

Versjon

1

Vekting (stp)

5

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

I dette emnet skal studentene kunne reflektere selvstendig over og utforske sentrale utfordringer i skolefritidsordningen. Emnet inkluderer undervisning i forskningsmetoder generelt og spesifikt, vitenskapsteori og forskningsetikk knyttet mot forskning i skole og skolefritidspedagogikk. Dette emnet skal gi studentene kunnskap om forskningsmetode som kan benyttes i bacheloroppgaven 8. semester.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av …. 

Kunnskap: 

  • har kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske spørsmålsstillinger relevant for forskning innen skolefritidsordningen 
  • har innsikt i sentrale spørsmål knyttet til forskningsmetoder med relevans for studier av virksomhet i og omkring skolefritidsordningen 

Ferdigheter: 

  • kan kritisk analysere relevant forskning om arbeid i skolefritidsordningen og hvilken betydning denne kan ha for mangfold av barn.  
  • har tilegnet seg ferdigheter i akademisk skriving 

Generell kompetanse: 

  • Studenten kan vise et faglig engasjement i viktige spørsmål om skole og opplæring, og på et forskningsmessig grunnlag kunne analysere og formidle et sammensatt fagstoff  
  • Studenten har innsikt i forskningsetiske problemstillinger 

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

2000 ord (+/- 10%). Litteraturliste og innholdsfortegnelse kommer i tillegg.Skriftstørrelse 12 og linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype).

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatorisk øving

Obligatoriske krav 

  • Obligatoriske undervisningsaktiviteter
  • Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning, fysiske- og digitale samlinger (20 % fravær tillates ved dokumenterte grunner).

Arbeidskrav:

  • Presentere en forskningsartikkel for medstudenter

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Ida Holth Mathiesen

Studieprogramleder:

Svanaug Lunde

Arbeidsformer

Emnet består av forelesninger, gruppediskusjoner, innspill på med studenters arbeider, oppgaveseminar og individuell veiledning 

Arbeidsomfanget for et emne på 5 studiepoeng er stipulert til 120 -150 timer. 

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto