Forskningsmetode (SFP204)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Fakta
Emnekode
SFP204
Versjon
1
Vekting (stp)
5
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Undervisningsspråk
Norsk
Tilbys av
Timeplan
Innhold
I dette emnet skal studentene kunne reflektere selvstendig over og utforske sentrale utfordringer i skolefritidsordningen. Emnet inkluderer undervisning i forskningsmetoder generelt og spesifikt, vitenskapsteori og forskningsetikk knyttet mot forskning i skole og skolefritidspedagogikk. Dette emnet skal gi studentene kunnskap om forskningsmetode som kan benyttes i bacheloroppgaven 8. semester.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av ….
Kunnskap:
- har kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske spørsmålsstillinger relevant for forskning innen skolefritidsordningen
- har innsikt i sentrale spørsmål knyttet til forskningsmetoder med relevans for studier av virksomhet i og omkring skolefritidsordningen
Ferdigheter:
- kan kritisk analysere relevant forskning om arbeid i skolefritidsordningen og hvilken betydning denne kan ha for mangfold av barn.
- har tilegnet seg ferdigheter i akademisk skriving
Generell kompetanse:
- Studenten kan vise et faglig engasjement i viktige spørsmål om skole og opplæring, og på et forskningsmessig grunnlag kunne analysere og formidle et sammensatt fagstoff
- Studenten har innsikt i forskningsetiske problemstillinger
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
2000 ord (+/- 10%). Litteraturliste og innholdsfortegnelse kommer i tillegg.Skriftstørrelse 12 og linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatorisk øving
Obligatoriske krav
- Obligatoriske undervisningsaktiviteter
- Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning, fysiske- og digitale samlinger (20 % fravær tillates ved dokumenterte grunner).
Arbeidskrav:
- Presentere en forskningsartikkel for medstudenter
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Ida Holth MathiesenFaglærer:
Dieuwer Ten BraakStudieprogramleder:
Svanaug LundeStudiekoordinator:
Hege Cecilie Nygaard BarkerArbeidsformer
Emnet består av forelesninger, gruppediskusjoner, innspill på med studenters arbeider, oppgaveseminar og individuell veiledning
Arbeidsomfanget for et emne på 5 studiepoeng er stipulert til 120 -150 timer.
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.