Forskningsmetode (SFP204)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
SFP204
Versjon
1
Vekting (stp)
5
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
I dette emnet skal studentene lære å reflektere selvstendig over og utforske sentrale utfordringer knyttet til forskningsmetoder relevant for studier av virksomhet i og omkring skolefritidsordningen. Emnet inkluderer en innføring i relevante vitenskapsteoretiske perspektiv og metoder innenfor forsknings- og utviklingsarbeid. Dette emnet skal gi studentene kunnskap om forskningsmetode som kan benyttes i bacheloroppgaven 8.semester.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av ….
Kunnskap:
-
Kjennskap til sentrale vitenskapsteoretiske spørsmålsstillinger
-
Innsikt i sentrale forskningsmetoder med relevans for studier av virksomhet i og omkring skolefritidsordningen
-
Basiskunnskap om kvalitativ og kvantitativ metode
-
Innsikt i generelle forskningsetiske problemstillinger knyttet til forskning på barn og ansatte i skolefritidsordningen
Ferdigheter:
-
Evne til å kritisk reflektere over forskning
-
Ferdigheter i akademisk skriving av forskningsmetode
Generell kompetanse:
-
Studenten kan vise et faglig engasjement for forskning på skolefritidsordningen
-
Studenten har generell kompetanse om vitenskapsteori og forskningsmetoder
-
Studenten kan på et forskningsmessig grunnlag reflektere og formidle forskjellige metoder
-
Studenten har innsikt i forskningsetiske problemstillinger innenfor utdanning og pedagogikk
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 5 Dager | Bokstavkarakterer |
2000 ord (+/- 10%). Litteraturliste og innholdsfortegnelse kommer i tillegg.Skriftstørrelse 12 og linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatoriske krav
Obligatoriske undervisningsaktiviteter
Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning, fysiske- og digitale samlinger (25 % fravær tillates på fysiske samlinger og digitale samlinger. Utvidet fravær kan innvilges ved søknad)
Arbeidskrav:
Presentere en studies forskningsdesign og metode for medstudenter
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Ida Holth MathiesenFaglærer:
Dieuwer Ten BraakStudieprogramleder:
Svanaug LundeStudiekoordinator:
Hege Cecilie Nygaard BarkerArbeidsformer
Emnet består av forelesninger, gruppediskusjoner, innspill på medstudenters arbeider og oppgaveseminar.
Arbeidsomfanget for et emne på 5 studiepoeng er stipulert til 120 -150 timer.