Hvordan forstår vi utfordrende atferd; forholdet mellom individ og kontekst (UTA110)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
UTA110
Versjon
1
Vekting (stp)
5
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Opptakskrav
Generell studiekompetanse (GSK)
Innhold
Dette emnet har fokus på en helhetlig atferdsforståelse, som inkluderer samspillet mellom individ og kontekst, risiko- og beskyttelsesfaktorer, Kurset vil gi en introduksjon til håndtering av utfordrende atferd, aggresjon og vold.
Individ og kontekst:En forståelse av at atferd oppstår i et samspill mellom individ og kontekst er avgjørende for å møte barn og unges behov, ivareta barn og unge og å fremme konstruktiv utvikling i skole, barnehage og andre steder der voksne jobber med barn og unge.
Risiko- og beskyttelsesfaktorerRisikofaktorer knyttet til medfødte eller kontekstuelt betingede forhold er vesentlig for hvordan vi forholder oss til andre. Forhold ved omgivelsene kan øke eller redusere sjansen for at- og evt i hvilken grad- slike risikofaktorer kommer til uttrykk gjennom atferd. Studenten skal få økt kunnskap om risikofaktorene og beskyttelsesfaktorer, og hvilke tiltak som kan være til hjelp for barnet.
Håndtering av utfordrende atferd, aggresjon og vold.Emnet legger vekt på hvordan vi kan håndtere og utfordrende atferd når den oppstår ved hjelp av tilnærmingsmåter for å dempe, konfrontere eller håndtere utfordringer.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Studenten skal erverve:
- Kunnskap om hvordan atferd oppstår i samspillet mellom individ og miljø
- Kunnskap om tankemåter som er vesentlig ved ulike typer atferd
- Kunnskap om biologiske, psykologiske og oppvekstrelaterte faktorer som utgjør en risiko for barn og unge.
- Kunnskap om forhold som beskytter barnet mot uønsket utvikling eller utfordrende atferd
- Kunnskap om temaer knyttet til forståelse av voksnes rolle i forbindelse med utfordrende atferd
- Kunnskap som bidrar til å kjenne igjen tidlige tegn på risikofaktorer og eskalering av negativ atferd, samt ha kunnskap om når hjelpeinstanser bør involveres.
- Kunnskap om hvordan uønsket atferd kan møtes og håndteres på en konstruktiv måte
Ferdigheter
Studenten
- Kan anvende kunnskap om utfordrende atferd i møte med barn og unge
- Kan identifisere risikofaktorer knyttet til medfødte eller oppvekstrelaterte forhold og tilrettelegge barnehage/skolehverdagen til barnets beste.
- Kan håndtere utfordrende atferd på en konstruktiv måte
Generell kunnskap
Studenten
- Har innsikt i fagfeltet og kan holde seg oppdatert på nyere, relevant forskning innen faget
- Kan delta i faglige diskusjoner om atferd og voksnes rolle i samspill med barn og unge
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig hjemmeeksamen | 1/1 | 3 Dager | Bestått/ Ikke bestått |
3 dagers skriftlig eksamen med case-oppgave, 1500 ord +/- 10%. Innholdsfortegnelse og litteraturliste teller ikke med i ordantallet.Vurderes til bestått/ikke bestått