Hvordan forstår vi utfordrende atferd; forholdet mellom individ og kontekst (UTA110)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)
Fakta

Emnekode

UTA110

Versjon

1

Vekting (stp)

5

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Opptakskrav

Generell studiekompetanse (GSK)

Innhold

Dette emnet har fokus på en helhetlig atferdsforståelse, som inkluderer samspillet mellom individ og kontekst, risiko- og beskyttelsesfaktorer, Kurset vil gi en introduksjon til håndtering av utfordrende atferd, aggresjon og vold.

Individ og kontekst:En forståelse av at atferd oppstår i et samspill mellom individ og kontekst er avgjørende for å møte barn og unges behov, ivareta barn og unge og å fremme konstruktiv utvikling i skole, barnehage og andre steder der voksne jobber med barn og unge.

Risiko- og beskyttelsesfaktorerRisikofaktorer knyttet til medfødte eller kontekstuelt betingede forhold er vesentlig for hvordan vi forholder oss til andre. Forhold ved omgivelsene kan øke eller redusere sjansen for at- og evt i hvilken grad- slike risikofaktorer kommer til uttrykk gjennom atferd. Studenten skal få økt kunnskap om risikofaktorene og beskyttelsesfaktorer, og hvilke tiltak som kan være til hjelp for barnet.

Håndtering av utfordrende atferd, aggresjon og vold.Emnet legger vekt på hvordan vi kan håndtere og utfordrende atferd når den oppstår ved hjelp av tilnærmingsmåter for å dempe, konfrontere eller håndtere utfordringer.

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Studenten skal erverve:

  • Kunnskap om hvordan atferd oppstår i samspillet mellom individ og miljø
  • Kunnskap om tankemåter som er vesentlig ved ulike typer atferd
  • Kunnskap om biologiske, psykologiske og oppvekstrelaterte faktorer som utgjør en risiko for barn og unge.
  • Kunnskap om forhold som beskytter barnet mot uønsket utvikling eller utfordrende atferd
  • Kunnskap om temaer knyttet til forståelse av voksnes rolle i forbindelse med utfordrende atferd
  • Kunnskap som bidrar til å kjenne igjen tidlige tegn på risikofaktorer og eskalering av negativ atferd, samt ha kunnskap om når hjelpeinstanser bør involveres.
  • Kunnskap om hvordan uønsket atferd kan møtes og håndteres på en konstruktiv måte

Ferdigheter

Studenten

  • Kan anvende kunnskap om utfordrende atferd i møte med barn og unge
  • Kan identifisere risikofaktorer knyttet til medfødte eller oppvekstrelaterte forhold og tilrettelegge barnehage/skolehverdagen til barnets beste.
  • Kan håndtere utfordrende atferd på en konstruktiv måte

Generell kunnskap

Studenten

  • Har innsikt i fagfeltet og kan holde seg oppdatert på nyere, relevant forskning innen faget
  • Kan delta i faglige diskusjoner om atferd og voksnes rolle i samspill med barn og unge

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Praksiserfaring fra skole, barnehage eller lignende

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig hjemmeeksamen 1/1 3 Dager Bestått/ Ikke bestått

3 dagers skriftlig eksamen med case-oppgave, 1500 ord +/- 10%. Innholdsfortegnelse og litteraturliste teller ikke med i ordantallet.Vurderes til bestått/ikke bestått

Fagperson(er)

Arbeidsformer

Digitale forelesninger, en frivillig digital live samling med diskusjoner. Alle de digitale forelesningene vil være tilgjengelige slik at de kan ses når det passer for den enkelte.

Åpent for

Åpent emne for alle studenter med en aktiv studierett og som fyller kravene til generell studiekompetanse (GSK).

Opptakskrav

Generell studiekompetanse (GSK).

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto