Hvordan forstår vi utfordrende atferd; stress og regulering – nye perspektiver på inkludering (UTA120)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
UTA120
Versjon
1
Vekting (stp)
5
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Opptakskrav
Generell studiekompetanse (GSK)
Innhold
Dette emnet har fokus på utfordrende atferd, med hovedfokus på hvordan stress påvirker hjernens fungering og kapasitet.
I temaet om stressteori vil sentrale mekanismer i teorien belyses. Videre vil det settes søkelys på hvordan vi kan forstå, håndtere og mestre stress relatert til arbeidet med utfordrende atferd, både blant elever/ barn og ansatte.
Teori og forskning om hjernens fungering og oppbygning vil belyses. Forståelsen av hjernens oppbygning og fungering vil vektlegges for å skape sammenheng mellom teori og praksis i forhold til barn og ansattes tilstandsavhengige fungering. Teori om stress og hjernens fungering vil settes i sammenheng for å skape en dybdeforståelse av barn, unge og ansattes atferd.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten har
- Kunnskap om stress og barns emosjonelle utvikling
- Kunnskap om hvordan stress påvirker hjernens fungering, og derav barn, unge og ansattes atferd
- Kunnskap om hvilke evidensbaserte tiltak som kan benyttes for å regulere stress i utdanning
Ferdigheter
Studenten kan
- Anvende kunnskap om stressregulerende tiltak i møte med utfordrende atferd
- Planlegge og gjennomføre tiltak som forebygger og reduserer stressresponser i skole og barnehage
Generell kunnskap
- Studenten ar innsikt i fagfeltet og kan holde seg oppdatert på nyere, relevant forskning innen faget
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig hjemmeeksamen | 1/1 | 5 Dager | Bestått/ Ikke bestått |
5 dagers skriftlig hjemmeeksamen, 1500 ord (+/- 10 %). Innholdsfortegnelse og litteraturliste er ikke inkludert i ordantallet.Vurderes til bestått/ikke bestått
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Cecilie EvertsenFaglærer:
Pål RolandFaglærer:
Janne StøenStudiekoordinator:
Hege Cecilie Nygaard BarkerArbeidsformer
2 digitale samlinger (ved oppstart og avslutning) og digitale undervisningsressurser, som består av forelesninger og refleksjonsoppgaver. De digitale samlingene er ikke obligatoriske.
Alle de digitale forelesningene vil være tilgjengelige slik at de kan ses når det passer for den enkelte.