Hvordan forstår vi utfordrende atferd; stress og regulering – nye perspektiver på inkludering (UTA120)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)
Fakta

Emnekode

UTA120

Versjon

1

Vekting (stp)

5

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Opptakskrav

Generell studiekompetanse (GSK)

Innhold

Dette emnet har fokus på utfordrende atferd, med hovedfokus på hvordan stress påvirker hjernens fungering og kapasitet.

I temaet om stressteori vil sentrale mekanismer i teorien belyses. Videre vil det settes søkelys på hvordan vi kan forstå, håndtere og mestre stress relatert til arbeidet med utfordrende atferd, både blant elever/ barn og ansatte.

Teori og forskning om hjernens fungering og oppbygning vil belyses. Forståelsen av hjernens oppbygning og fungering vil vektlegges for å skape sammenheng mellom teori og praksis i forhold til barn og ansattes tilstandsavhengige fungering. Teori om stress og hjernens fungering vil settes i sammenheng for å skape en dybdeforståelse av barn, unge og ansattes atferd.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten har

  • Kunnskap om stress og barns emosjonelle utvikling
  • Kunnskap om hvordan stress påvirker hjernens fungering, og derav barn, unge og ansattes atferd
  • Kunnskap om hvilke evidensbaserte tiltak som kan benyttes for å regulere stress i utdanning

Ferdigheter

Studenten kan

  • Anvende kunnskap om stressregulerende tiltak i møte med utfordrende atferd
  • Planlegge og gjennomføre tiltak som forebygger og reduserer stressresponser i skole og barnehage

Generell kunnskap

  • Studenten ar innsikt i fagfeltet og kan holde seg oppdatert på nyere, relevant forskning innen faget

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Praksiserfaring innen barnehage, skole eller liknende

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig hjemmeeksamen 1/1 5 Dager Bestått/ Ikke bestått

5 dagers skriftlig hjemmeeksamen, 1500 ord (+/- 10 %). Innholdsfortegnelse og litteraturliste er ikke inkludert i ordantallet.Vurderes til bestått/ikke bestått

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Cecilie Evertsen

Faglærer:

Pål Roland

Faglærer:

Janne Støen

Arbeidsformer

2 digitale samlinger (ved oppstart og avslutning) og digitale undervisningsressurser, som består av forelesninger og refleksjonsoppgaver. De digitale samlingene er ikke obligatoriske.

Alle de digitale forelesningene vil være tilgjengelige slik at de kan ses når det passer for den enkelte.

Åpent for

Åpent emne for alle studenter med en aktiv studierett og som fyller kravene til generell studiekompetanse (GSK).

Opptakskrav

Generell studiekompetanse (GSK).

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto