Digitale skolekorpsstudier (VEK103)

Emnet er et årsemne i forlengelsen av VEK101 Digitale dirigentstudier.

Målgruppen for dette emnet er dirigenter som jobber i eller ønsker å jobbe i skolekorps. Utdanningen kan kombineres med arbeid. Det er en forutsetning at man har tilgang til et skolekorps for å kunne gjennomføre praksis. Studiet tar for seg hele skolekorpsløpet fra aspirant til overgangen til voksenkorps.

Formelt opptakskrav er oppnådd generell studiekompetanse og gjennomført Digitale dirigentstudier eller tilsvarende dirigentutdanning eller dokumentert tilsvarende realkompetanse gjennom innsendt videomateriale.

Studiet gir studentene grunnleggende teoretisk forståelse av dirigentrollen i skolekorps. Dette omfatter blant annet pedagogikk, tilrettelegging av repertoar, planarbeid og yrkesetikk. Studiet omfatter også veiledning av utøvende aspekter som dirigentteknikk, kommunikasjon, metodikk og praksis i egen arbeidsplass.

Studiet skal gi skolekorpsdirigenter en plattform for å fungere i yrkeslivet, både rent dirigentfaglig og som musikkfagligleder i skolekorpset. I dette inngår forståelsen av egen rolle i samarbeid med nærmiljøet og det frivillige musikkliv.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024

Fakta

Emnekode

VEK103

Versjon

1

Vekting (stp)

30

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

2

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

1. semester - høst:

  • Deltakelse ved Dirigentuka i Stavanger (i august).
  • Digital forelesningsserie, del 1. Nettbasert. Gjennomføres hjemmefra og etter egen fremdriftsplan.
  • Praksis i eget korps. Studenten filmer seg selv og sender inn videopptak. Deretter avtales tid for veiledning, der dirigentlæreren og studenten sammen evaluerer de innsendte videoene. Dette skjer via videosamtale og gjennomføres hjemmefra.
  • Skriftlig semesteroppgave.

2. semester - vår:

  • Deltakelse ved praksishelg i Stavanger i januar.
  • Digital forelesningsserie, del 2. Nettbasert. Gjennomføres hjemmefra og etter egen fremdriftsplan.
  • Praksis i eget korps. Studenten filmer seg selv og sender inn videopptak. Deretter avtales tid for veiledning, der dirigentlæreren og studenten sammen evaluerer de innsendte videoene. Dette skjer via videosamtale og gjennomføres hjemmefra.
  • 20 minutter videoopptak der minst 1/3 er opptak av instruksjon/prøvesituasjon og minst 1/3 er opptak av gjennomspilling/konsertsituasjon.
  • Skriftlig hjemmeoppgave.
  • Eksamenshelg i Stavanger. Studentene skal gjennomføre en prøve og en fremføring med et praksisensemble.

Læringsutbytte

Etter fullført og bestått eksamen i emnet skal kandidaten ha tilegnet seg kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse som følger:

Generell kompetanse:

  • Studenten skal ha forståelse for viktigheten av dirigentens ulike roller blant annet som musikalsk leder, sosial bidragsyter og som organisator i arbeidet med barn, ungdom, deres foresatte og i skolekorpsets nærmiljø.

Kunnskaper:

  • Studenten skal ha kunnskap om grunnleggende utviklingstrekk hos barn og unge i alderen 6-19 år.
  • Studenten skal ha kunnskap om gruppepsykologi og skal kunne skape et godt læringsmiljø i korpset.
  • Studenten skal ha kunnskap om tilpasset opplæring, og om hvordan man tilrettelegger undervisningen for flere nivå og aldre samtidig.
  • Studenten må kjenne de ulike instrumentenes egenskaper og utfordringer ved begynnernivå.

Ferdigheter:

  • Studenten får innføring i ulike planverktøy som kan bidra til bedre organisering av egen undervisningsvirksomhet.
  • Studenten skal kunne bidra aktivt i skolekorpsets planarbeid. Dette gjelder for eksempel rekruttering, opplæringsløp og overganger mellom de ulike undervisningsnivå, organisering av undervisning, samarbeid med kulturskole osv.
  • Studenten skal kjenne til kvalitetstegn ved korpsrepertoar og hvordan man finner og tilrettelegger repertoar for sin besetning og den enkelte musikant.
  • Studenten skal kjenne til og kunne anvende ulike metoder og verktøy for innlæring av grunnleggende musikalske ferdigheter på alle nivåer - fra samspill for nybegynnere til overgangen til voksenkorps.

Forkunnskapskrav

Digitale dirigentsstudier eller tilsvarende kompetanse

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Mappevurdering 1/1 Bestått/ Ikke bestått

Praktisk eksamen med et ensemble i Stavanger i forbindelse med siste samlingshelg. Repertoaret skal ha ca. 5-10 minutters varighet og velges i samråd med faglærer. Kandidaten kan bli bedt om å gjennomføre en prøvesituasjon, en gjennomspilling, eller en kombinasjon av disse. Repertoaret velges fra det aktuelle praksisrepertoaret. Dette er det samme repertoaret som blir benyttet under vintersamlingen.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Det er obligatorisk deltakelse ved samlingene i Stavanger. For å gå opp til eksamen må alle skriftlige innleveringer være levert og godkjent og alle flersvarsoppgaver være godkjent.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Birgitte Grong

Studiekoordinator:

Ranja Katrin Gärtner

Arbeidsformer

Studiet består av tre Hovedkomponenter:

Samlingsbasert undervisning. Gruppeundervisning. Forelesninger, diskusjoner, refleksjonssamtaler, praksis/mesterklasser.

Nettbasert forelesningsserie. Selvstudium. En digitalisert forelesningsserie der studentene må besvare og løse oppgaver underveis for å dokumentere fremdrift og utvikle forståelse.

Individuell veiledning av praksis i eget korps. Veiledningen skjer via videosamtale.

Åpent for

Digitalt skolekorpsstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto