Veiledet lesing for 1. – 10. trinn (VVL200)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Emnekode
VVL200
Versjon
1
Vekting (stp)
2.5
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Mange elever strever med å tilegne seg nødvendig lesekompetanse. Elever kan ha problemer med både å avkode teksten, finne informasjon, tolke tekst og trekke slutninger og med å vurdere tekster kritisk.
I dette mikroemnet får du erfaring med å bruke metoden veiledet lesing for å støtte utviklingen av elevenes leseferdigheter. Metoden kan brukes på alle trinn, både i grupper av elever og med hele klasser. Du lærer hvordan du kan identifisere leseutfordringer i komplekse tekster (tekster som kan være litt vanskelige for elevene å forstå på egen hånd), og hvordan du kan støtte eleven i å utvikle leseforståelse gjennom modellering og tekstbaserte spørsmål som adresserer disse leseutfordringene.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Kandidaten
- Har spesialisert forskningsbasert kunnskap om veiledet lesing som strukturert lesemetodikk i opplæringen
Ferdigheter:
Kandidaten
- Kan omsette og anvende forskningsbasert kunnskap om veiledet lesing for å støtte elevenes leseforståelse
Generell kompetanse:
Kandidaten
- Kan reflektere over egen undervisningspraksis i lys av teori og forskning
- Kan bidra til nytenking innen skolens leseopplæring
- Kan beherske fagområdets uttrykksformer
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig digital presentasjon | 1/1 | 15 Minutter | Bestått/ Ikke bestått |
Muntlig digital presentasjon (maksimalt 5 powerpoint-sider) av erfaringer fra utprøving av økt med veiledet lesing med egne elever. 10 minutter presentasjon og ca. 5 minutter samtale.Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Toril Frafjord HoemArbeidsformer
Emnet består av tre fysiske samlinger på 3 timer hver.
Sted: Universitetet i Stavanger.
Samlingene består av forelesninger, faglige diskusjoner, workshops og erfaringsdeling. Mellom samlingene vil det være to obligatoriske arbeidskrav der studentene gjør små utprøvinger i egen praksis. Erfaringene fra disse arbeidskravene vil presenteres til eksamen.