Hopp til hovedinnhold

Aslaug Fodstad Gourvennec

Førsteamanuensis

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
OD B-2499
Publications
  • Vitenskapelige publikasjoner
    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Höglund, Heidi; Johansson, Maritha; Kabel, Kristine; Sønneland, Margrethe

      (2020)

      Literature education in Nordic L1s: Cultural models of national lower-secondary curricula in Denmark, Finland, Norway and Sweden.

      L1-Educational Studies in Language and Literature

      ISSN 1567-6617.

      Volum 20.

      s.1-32.

      DOI: 10.17239/L1ESLL-2020.20.01.07

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Skaftun, Atle

      (2019)

      Digital hverdag med en-til-en-løsning i ungdomsskolen: En studie av bruken av elevenes datamaskin i undervisningen. I: Ny hverdag? Literacy-praksiser i digitaliserte klasserom på ungdomstrinnet.

      Universitetsforlaget

      ISBN 978-82-15-03160-6.

      s.52-70.

      DOI: 10.18261/9788215031606-2019-04

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Nielsen, Ingrid

      (2019)

      «Du er nødt til å ha endringskompetanse som lærer, hvis ikke så dør du ut, altså». Lærerperspektiv i digitaliserte klasserom. I: Ny hverdag? Literacy-praksiser i digitaliserte klasserom på ungdomstrinnet.

      Universitetsforlaget

      ISBN 978-82-15-03160-6.

      s.101-130.

      DOI: 10.18261/9788215031606-2019-06

    • Michelsen, Per Arne; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe

      (2018)

      Samtalen som representasjon av teksten. I: Norsk litterær årbok 2018.

      Det Norske Samlaget

      ISBN 9788252195644.

      s.259-283.

    • Rangnes, Hege; Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2018)

      Læreres samtale om pedagogisk bruk av flerspråklige elevers prøveresultater.

      Acta Didactica Norge

      ISSN 1504-9922.

      Volum 12.

      Hefte 4.

      DOI: 10.5617/adno.6282

    • Solheim, Oddny Judith; Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2017)

      Gutte- og jentelesere i topp og bunn. En utforsking av leserprofiler. I: Klar framgang! Leseferdighet på 4. og 5. trinn i et femtenårsperspektiv.

      Universitetsforlaget

      ISBN 9788215030241.

      s.186-203.

      DOI: 10.18261/9788215030258-2017-11

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2016)

      En plass for meg? Faglig identitetsbygging i en litterær praksis.

      Acta Didactica Norge

      ISSN 1504-9922.

      Volum 10.

      Hefte 1.

      DOI: 10.5617/adno.2342

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2016)

      Litteraturfaglig praksis: Avgangselevers retrospektive blikk på arbeid med litterære tekster i videregående skole.

      Nordic Journal of Literacy Research

      ISSN 2464-1596.

      Volum 2.

      DOI: 10.17585/njlr.v2.271

    • Nielsen, Ingrid; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Skaftun, Atle

      (2014)

      Lesing i norsk. I: Leseboka. Leseopplæring i alle fag på ungdomstrinnet.

      Cappelen Damm Akademisk

      ISBN 978-82-02-40457-4.

      s.181-198.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Nielsen, Ingrid; Skaftun, Atle

      (2014)

      Inn i norskfaget? Litterære samtaler som faglig praksis. I: Skriv! Les! 2. Artikler fra den andre nordiske forskerkonferansen om skriving, lesing og literacy.

      Fagbokforlaget

      ISBN 978-82-321-0381-2.

  • Bøker og kapitler
    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2017)

      "Det rister litt i hjernen". En studie av møtet mellom høytpresterende elever i videregående skole og litteraturfaglig praksis.

      ISBN 978-82-7644-724-8.

      Hefte 354.

  • Formidling
    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Valand, Siv Sørås

      (2021)

      Blir eksamen til bak lukkede dører?.

      Dagsavisen

      ISSN 1503-2892.

      s.33-33.

    • Valand, Siv Sørås; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sæther, Vibeke H.

      (2021)

      Eksamen må være i tråd med fagfornyelsen.

      Utdanningsnytt.no

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Valand, Siv Sørås; Sæther, Vibeke H.

      (2021)

      Tillit til norsklærerne krever at vi lytter til deres erfaringer.

      Utdanningsnytt.no

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2021)

      Takk for meg.

      Norsklæreren

      ISSN 0332-7264.

      Hefte 1.

      s.87-87.

    • Mangen, Anne; Ersland, Bjørn Arild Hansen; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

      (2021)

      Læring for livet - ungdom og lesing.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Jølle, Lennart; Valand, Siv Sørås

      (2021)

      Tilbakemelding fra Landslaget for norskundervisning (LNU) på forslag til ny eksamen i norsk.

      Norsklæreren

      ISSN 0332-7264.

      Hefte 2.

      s.38-41.

    • Araujo, Luisa; Cheong, Choo Mui; Funke, Reinold; Gordon, John; van Rijt, Jimmy; Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2021)

      Twenty years of L1. The journal and the research community behind it.

      L1-Educational Studies in Language and Literature

      ISSN 1567-6617.

      Volum 21.

      s.1-15.

      DOI: 10.17239/L1ESLL2021.21.04.01

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2020)

      Kva så med eksamen?.

      Norsklæreren

      ISSN 0332-7264.

      Hefte 4.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2020)

      Teachers’ figured worlds about early literacy instruction. An extreme case study.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2020)

      Takk for støtta!.

      Norsklæreren

      ISSN 0332-7264.

      Hefte 2.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Höglund, Heidi; Johansson, Maritha; Kabel, Kristine; Sønneland, Margrethe

      (2020)

      Literature in the Nordic L1: A study of national lower-secondary curricula in Denmark, Finland, Norway and Sweden.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sæther, Vibeke H.; Valand, Siv Sørås

      (2020)

      Nye forslag kan ta videregående skole i feil retning.

      Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.)

      ISSN 0804-3116.

      s.30-31.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sæther, Vibeke H.; Valand, Siv Sørås

      (2020)

      Hva vil vi med videregående skole?.

      Utdanningsnytt.no

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2020)

      Digitale hjelpemidler.

      Norsklæreren

      ISSN 0332-7264.

      Hefte 1.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2020)

      Krav om relevans.

      Norsklæreren

      ISSN 0332-7264.

      Hefte 3.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2019)

      Språklov på høyring.

      Norsklæreren

      ISSN 0332-7264.

      Hefte 4.

      s.79-79.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe

      (2019)

      Muntlige ferdigheter på ny.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Höglund, Heidi; Johansson, Maritha; Kabel, Kristine; Sønneland, Margrethe

      (2019)

      Forestillinger om litteratur og litteraturarbeid i nordiske læreplaner.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe; Kabel, Kristine; Johansson, Maritha; Höglund, Heidi

      (2019)

      Literature in the Nordic Curricula: A study of the concept of literature and purposes for literary education for lower secondary education.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2019)

      Tverrfaglige tema til diskusjon.

      Norsklæreren

      ISSN 0332-7264.

      Hefte 3.

      s.83-83.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2019)

      Læreplanlesing.

      Norsklæreren

      ISSN 0332-7264.

      Hefte 2.

      s.103-103.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2019)

      Figured Worlds Among Teachers Co-Teaching Classes with Respectively Strong and Poor Literacy Development.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2019)

      Åpne og åpnende litterære gruppesamtaler - et mulighetsrom for elevers etablering av saksorienterte prosjekter. I dialog med vibeke Hetmars tenkning.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2019)

      I won't grow up!.

      Norsklæreren tidsskrift for språk, litteratur og didaktikk

      Hefte 1.

      s.79-79.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2018)

      Forhandlingar om framtidas norskfag.

      Norsklæreren tidsskrift for språk, litteratur og didaktikk

      Hefte 4.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2018)

      Cumbersome concepts? Exploring terminology, disciplinarity, and dialogue in literary group conversations in upper secondary school: work in progress.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2018)

      Litterære samtaler - et mulighetsrom for deltakelse og utvikling?.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2018)

      Litterære samtaler.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe

      (2018)

      Litteraturen i norskfagets kjerneelementer.

    • Rangnes, Hege; Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2018)

      A Study of Norwegian Teachers' Conversation About the Use of Test Results for Instructional Purposes.

    • Rangnes, Hege; Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2018)

      Læreres samtale om pedagogisk bruk av flerspråklige elevers prøveresultater.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2018)

      Fremtidens elever skal få bedre prøver .

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Solheim, Oddny Judith

      (2017)

      Gutte- og jentelesere i topp og bunn. En utforsking av leserprofiler.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2017)

      Poesi i klasserommet.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Michelsen, Per Arne; Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe

      (2017)

      Litterære samtaler i lærerutdanningen: Forholdet mellom den litterære teksten og samtalen som representasjon av teksten .

    • Michelsen, Per Arne; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe

      (2017)

      Litteratursamtaler i lærerutdanningen.

    • Skaftun, Atle; Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2017)

      Den digitale hverdagen: Hvordan brukes datamaskinene i ungdomsskolen?.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2017)

      "Det rister litt i hjernen".

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2017)

      "Det rister litt i hjernen." En studie av møtet mellom høytpresterende elever i videregående skole og litteraturfaglig praksis.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Rongved, Elisabeth

      (2016)

      Pupils’ critical view of literature education.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe

      (2016)

      The Importance of Literature in Education - in a Digital Age.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2016)

      Litterære samtaler som faglig praksis.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2016)

      "Utvikling av litterær faglighet" eller "Bilder av litteraturfaglig praksis"?.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2015)

      Litterære samtaler som faglig lesing.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2015)

      Development of literary disciplinarity.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2014)

      Meningsskaping ved hjelp av forbindelser.

    • Rønneberg, Vibeke; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Husebø, Dag; Mossige, Margunn; Uppstad, Per Henning; Staurseth, Hanne Egenæs

      (2013)

      Faglig lesing - lesing i fagene.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Nielsen, Ingrid; Skaftun, Atle

      (2013)

      Litteratur og faglighet.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Nielsen, Ingrid; Skaftun, Atle

      (2013)

      Interpretation and literary disciplinarity.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Nielsen, Ingrid; Skaftun, Atle

      (2013)

      Litteraturens plass i kommunikasjonsfaget norsk.

      Norsklæreren tidsskrift for språk, litteratur og didaktikk

      Hefte 1.

      s.18-21.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2013)

      Utvikling av litterær faglighet.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Skaftun, Atle; Uppstad, Per Henning

      (2012)

      Literary education as a transition between everyday language and academic literacy.

  • Kunstnerisk produksjon
  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway