Aslaug Fodstad Gourvennec
Postdoktor
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Postdoktor
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Höglund, Heidi; Johansson, Maritha; Kabel, Kristine; Sønneland, Margrethe
(2020)
Literature education in Nordic L1s: Cultural models of national lower-secondary curricula in Denmark, Finland, Norway and Sweden
L1-Educational Studies in Language and Literature
ISSN 1567-6617.
Volum 20.
s.1-32.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Skaftun, Atle
(2019)
Digital hverdag med en-til-en-løsning i ungdomsskolen: En studie av bruken av elevenes datamaskin i undervisningen
Universitetsforlaget
s.52-70.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Nielsen, Ingrid
(2019)
«Du er nødt til å ha endringskompetanse som lærer, hvis ikke så dør du ut, altså». Lærerperspektiv i digitaliserte klasserom
Universitetsforlaget
s.101-130.
Michelsen, Per Arne; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe
(2018)
Samtalen som representasjon av teksten
Det Norske Samlaget
s.259-283.
Rangnes, Hege; Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2018)
Læreres samtale om pedagogisk bruk av flerspråklige elevers prøveresultater
Acta Didactica Norge
ISSN 1504-9922.
Volum 12.
Hefte 4.
DOI: 10.5617/adno.6282
Solheim, Oddny Judith; Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2017)
Gutte- og jentelesere i topp og bunn. En utforsking av leserprofiler
Universitetsforlaget
s.186-203.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2016)
En plass for meg? Faglig identitetsbygging i en litterær praksis
Acta Didactica Norge
ISSN 1504-9922.
Volum 10.
Hefte 1.
DOI: 10.5617/adno.2342
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2016)
Litteraturfaglig praksis: Avgangselevers retrospektive blikk på arbeid med litterære tekster i videregående skole
Nordic Journal of Literacy Research
ISSN 2464-1596.
Volum 2.
DOI: 10.17585/njlr.v2.271
Nielsen, Ingrid; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Skaftun, Atle
(2014)
Lesing i norsk
Cappelen Damm Akademisk
s.181-198.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Nielsen, Ingrid; Skaftun, Atle
(2014)
Inn i norskfaget? Litterære samtaler som faglig praksis
Fagbokforlaget
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2017)
"Det rister litt i hjernen". En studie av møtet mellom høytpresterende elever i videregående skole og litteraturfaglig praksis
Hefte 354.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Valand, Siv Sørås
(2021)
Blir eksamen til bak lukkede dører?
Dagsavisen
ISSN 1503-2892.
s.33-33.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2020)
Teachers’ figured worlds about early literacy instruction. An extreme case study
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2020)
Takk for støtta!
Norsklæreren
ISSN 0332-7264.
Hefte 2.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sæther, Vibeke H.; Valand, Siv Sørås
(2020)
Nye forslag kan ta videregående skole i feil retning
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.)
ISSN 0804-3116.
s.30-31.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Höglund, Heidi; Johansson, Maritha; Kabel, Kristine; Sønneland, Margrethe
(2020)
Literature in the Nordic L1: A study of national lower-secondary curricula in Denmark, Finland, Norway and Sweden
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sæther, Vibeke H.; Valand, Siv Sørås
(2020)
Hva vil vi med videregående skole?
Utdanningsnytt.no
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2020)
Digitale hjelpemidler
Norsklæreren
ISSN 0332-7264.
Hefte 1.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2020)
Krav om relevans
Norsklæreren
ISSN 0332-7264.
Hefte 3.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2020)
Kva så med eksamen?
Norsklæreren
ISSN 0332-7264.
Hefte 4.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2019)
Språklov på høyring
Norsklæreren
ISSN 0332-7264.
Hefte 4.
s.79-79.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe
(2019)
Muntlige ferdigheter på ny
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Höglund, Heidi; Johansson, Maritha; Kabel, Kristine; Sønneland, Margrethe
(2019)
Forestillinger om litteratur og litteraturarbeid i nordiske læreplaner
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe; Kabel, Kristine; Johansson, Maritha; Höglund, Heidi
(2019)
Literature in the Nordic Curricula: A study of the concept of literature and purposes for literary education for lower secondary education
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2019)
Tverrfaglige tema til diskusjon
Norsklæreren
ISSN 0332-7264.
Hefte 3.
s.83-83.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2019)
Læreplanlesing
Norsklæreren
ISSN 0332-7264.
Hefte 2.
s.103-103.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2019)
Figured Worlds Among Teachers Co-Teaching Classes with Respectively Strong and Poor Literacy Development
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2019)
Åpne og åpnende litterære gruppesamtaler - et mulighetsrom for elevers etablering av saksorienterte prosjekter. I dialog med vibeke Hetmars tenkning
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2019)
I won't grow up!
Norsklæreren tidsskrift for språk, litteratur og didaktikk
Hefte 1.
s.79-79.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2018)
Litterære samtaler - et mulighetsrom for deltakelse og utvikling?
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2018)
Litterære samtaler
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe
(2018)
Litteraturen i norskfagets kjerneelementer
Rangnes, Hege; Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2018)
A Study of Norwegian Teachers' Conversation About the Use of Test Results for Instructional Purposes
Rangnes, Hege; Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2018)
Læreres samtale om pedagogisk bruk av flerspråklige elevers prøveresultater
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2018)
Fremtidens elever skal få bedre prøver
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2018)
Forhandlingar om framtidas norskfag
Norsklæreren tidsskrift for språk, litteratur og didaktikk
Hefte 4.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2018)
Cumbersome concepts? Exploring terminology, disciplinarity, and dialogue in literary group conversations in upper secondary school: work in progress
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Solheim, Oddny Judith
(2017)
Gutte- og jentelesere i topp og bunn. En utforsking av leserprofiler
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2017)
Poesi i klasserommet
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Michelsen, Per Arne; Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe
(2017)
Litterære samtaler i lærerutdanningen: Forholdet mellom den litterære teksten og samtalen som representasjon av teksten
Skaftun, Atle; Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2017)
Den digitale hverdagen: Hvordan brukes datamaskinene i ungdomsskolen?
Michelsen, Per Arne; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe
(2017)
Litteratursamtaler i lærerutdanningen
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2017)
"Det rister litt i hjernen"
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2017)
"Det rister litt i hjernen." En studie av møtet mellom høytpresterende elever i videregående skole og litteraturfaglig praksis
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Rongved, Elisabeth
(2016)
Pupils’ critical view of literature education
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe
(2016)
The Importance of Literature in Education - in a Digital Age
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2016)
Litterære samtaler som faglig praksis
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2016)
"Utvikling av litterær faglighet" eller "Bilder av litteraturfaglig praksis"?
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2015)
Litterære samtaler som faglig lesing
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2015)
Development of literary disciplinarity
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2014)
Meningsskaping ved hjelp av forbindelser
Rønneberg, Vibeke; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Husebø, Dag; Mossige, Margunn; Uppstad, Per Henning; Staurseth, Hanne Egenæs
(2013)
Faglig lesing - lesing i fagene
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Nielsen, Ingrid; Skaftun, Atle
(2013)
Litteratur og faglighet
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Nielsen, Ingrid; Skaftun, Atle
(2013)
Interpretation and literary disciplinarity
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Nielsen, Ingrid; Skaftun, Atle
(2013)
Litteraturens plass i kommunikasjonsfaget norsk
Norsklæreren tidsskrift for språk, litteratur og didaktikk
Hefte 1.
s.18-21.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2013)
Utvikling av litterær faglighet
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Skaftun, Atle; Uppstad, Per Henning
(2012)
Literary education as a transition between everyday language and academic literacy