Aslaug Fodstad Gourvennec

Førsteamanuensis i lesevitenskap

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
OD B-2499
Follow me

Bio

Aslaug Fodstad Gourvennec er førsteamanuensis i Lesevitenskap ved Lesesenteret, Universitetet i Stavanger. Hun har en PhD i Lesevitenskap fra UiS (2017). I PhD-prosjektet undersøkte hun hvordan elever i videregående skole trer inn i og forstår litteraturfaglig praksis i skolens norskfag – i åpne litterære gruppesamtaler og når de ser tilbake på norskundervisningen i videregående. Litteraturdidaktikk er en forskningsinteresse som følger Gourvennec i ulike prosjekter.

I sitt postdoktorprosjekt arbeidet Gourvennec med læreres perspektiver på tolærersamarbeid i NFR-prosjektet Two Teachers. Her undersøkte hun lærerpar som har klasser med svært sterk eller svak framgang i lesing (fra skolestart til 2. klasse) – hvordan de forstår lese- og skriveopplæringen i begynneropplæringen, og hva som kjennetegner deres tolærersamarbeid.

Gourvennec har arbeidet med vurdering, i form av utvikling av leseprøver (bl.a. i NFR-prosjektet AdaptVurder) og i en pågående undersøkelse om påvirkning av skriftlig eksamen i norsk på undervisningen.

Hvordan vi kan skape deltakelse og engasjement hos elevene er en interesse som er gjennomgående i Gourvennecs forskning. I NFR-prosjektet Engasjer bidrar hun med å utvikle og prøve ut kompetansehevingsressurser til bruk på mellomtrinnet for å støtte lærere i å legge til rette for engasjert leseopplæring.

Gourvennec har tidligere arbeidet som norsk- og fransklærer i ungdomsskolen og på videregående skole. I perioden 2018–2021 var hun styreleder for Landslaget for norskundervisning (LNU).

Researchgate-profil

Orcid-id

Publikasjoner
  • Vitenskapelige publikasjoner
  • Bøker og kapitler
    • Solheim, Oddny Judith; Gourvennec, Aslaug Fodstad; McTigue, Erin

      (2023)

      Utnytt potensialet ved å være to! Refleksjonsguider til godt tolærersamarbeid i lese- og skriveopplæringen.

      Universitetet i Stavanger.

      ISBN 978-82-7649-200-2.

    • Solheim, Oddny Judith; Gourvennec, Aslaug Fodstad; McTigue, Erin

      (2023)

      To lærere - mange muligheder. Udnyt potentialet i samarbejdet om læse- og skriveundervisningen.

      ISBN 978-87-94409-54-4.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2017)

      "Det rister litt i hjernen". En studie av møtet mellom høytpresterende elever i videregående skole og litteraturfaglig praksis.

      ISBN 978-82-7644-724-8.

      Hefte 354.

  • Formidling
    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2024)

      Betydningen av eksamen i norsk for undervisningen i vgs.

      Fagdag i norsk for region 2 og 3;

      2024-02-15 - .

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; McTigue, Erin

      (2024)

      Definisjoner og måling av undervisningskvalitet i førstespråksfaget på ungdomstrinnet og i videregående - en systemaisk oversikt.

      Onsdagsdeling;

      2024-03-06.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Eriksen, Harald; Rønneberg, Vibeke; Blikstad-Balas, Marte

      (2023)

      Washback from written exams in the Norwegian L1 subject.

      Writing Research Across Boarders (WRAB 2023);

      2023-02-18 - 2023-02-22.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Blikstad-Balas, Marte; Rønneberg, Vibeke; Eriksen, Harald

      (2023)

      Lærerstemmer om eksamens påvirkning på norskundervisningen.

      Norsklæreren.

      ISSN 0332-7264.

      Hefte 1.

      s.22-27.

    • Solheim, Oddny Judith; Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2023)

      Engasjerende undervisning: møter mellom elever, tekster og lærer.

      Nasjonal konferanse om lesing 2023;

      2023-03-27 - 2023-03-28.

    • Sønneland, Margrethe; Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2023)

      Literary conversations in Norwegian Secondary Schools.

      ELIT from Lab to Life;

      2023-05-03.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Höglund, Heidi; Johansson, Maritha; Kabel, Kristine; Sønneland, Margrethe

      (2023)

      Literature education and ethical responsibility: Identity development and personal growth in Nordic L1 curricula.

      Literary Development Reconsidered: Perceiving Literary Education in an Ethical Frame;

      2023-09-20 - 2023-09-22.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Solheim, Oddny Judith; Foldnes, Njål; Uppstad, Per Henning; McTigue, Erin

      (2023)

      Shared responsibility between team teachers predicts student achievement - A Norwegian study.

      EARLI 2023 Education as a hope in uncertain times;

      2023-08-22 - 2023-08-26.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Aasen, Marit; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

      (2023)

      Hvordan kan du velge engasjerende tekster?.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Aasen, Marit; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

      (2023)

      Hvordan kan tekstene gjøres relevante?.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

      (2023)

      Kan et enkelt grep engasjere elevene mer i teksten?.

    • Solheim, Oddny Judith; Walgermo, Bente R.; Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2022)

      Engasjerende undervisning med blikk for eleven, teksten og lærerens rolle.

      Nasjonal konferanse om lesing 2022;

      2022-04-04 - 2022-04-05.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe

      (2022)

      Litterære samtaler i Skandinavia - en systematisk kartlegging.

      Skriv! Les! – Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy;

      2022-05-10 - 2022-05-11.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe

      (2022)

      Literature conversations in ​Scandinavia – a systematic scoping review​.

      13th ARLE Conference;

      2022-06-15 - 2022-06-17.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Solheim, Oddny Judith; Foldnes, Njål; Uppstad, Per Henning; McTigue, Erin

      (2022)

      Shared responsibility between teachers predicts student achievement in co-taught literacy classes.

      13th ARLE Conference;

      2022-06-15 - 2022-06-17.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2022)

      Introduction to the symposium Working with literature in Nordic secondary education.

      13th ARLE Conference;

      2022-06-15 - 2022-06-17.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Valand, Siv Sørås

      (2021)

      Blir eksamen til bak lukkede dører?.

      Dagsavisen.

      ISSN 1503-2892.

      s.33-33.

    • Valand, Siv Sørås; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sæther, Vibeke H.

      (2021)

      Eksamen må være i tråd med fagfornyelsen.

      Utdanningsnytt.no.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Valand, Siv Sørås; Sæther, Vibeke H.

      (2021)

      Tillit til norsklærerne krever at vi lytter til deres erfaringer.

      Utdanningsnytt.no.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2021)

      Takk for meg.

      Norsklæreren.

      ISSN 0332-7264.

      Hefte 1.

      s.87-87.

    • Mangen, Anne; Ersland, Bjørn Arild Hansen; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

      (2021)

      Læring for livet - ungdom og lesing.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Jølle, Lennart; Valand, Siv Sørås

      (2021)

      Tilbakemelding fra Landslaget for norskundervisning (LNU) på forslag til ny eksamen i norsk.

      Norsklæreren.

      ISSN 0332-7264.

      Hefte 2.

      s.38-41.

    • Araujo, Luisa; Cheong, Choo Mui; Funke, Reinold; Gordon, John; van Rijt, Jimmy; Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2021)

      Twenty years of L1. The journal and the research community behind it.

      L1-Educational Studies in Language and Literature.

      ISSN 1567-6617.

      Volum 21.

      s.1-15.

      DOI: 10.17239/L1ESLL-2021.21.04.01

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe

      (2021)

      En kartlegging av forskning på litterære samtaler i Norden.

      NNMF8 2021 Nordiska konferensen för modersmålsdidaktisk forskning ;

      2021-11-24 - 2021-11-25.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Höglund, Heidi; Johansson, Maritha; Kabel, Kristine; Sønneland, Margrethe

      (2021)

      Introduction to the Special Issue Working with Literature in Nordic Secondary Education.

      L1-Educational Studies in Language and Literature.

      ISSN 1567-6617.

      Volum 21.

      s.1-8.

      DOI: 10.17239/L1ESLL-2021.21.02.01

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2021)

      Episode 5. Hvordan opplever elevene det å lese litteratur i norskfaget? i Nordic Journal of Literacy Research Podcast. .

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Höglund, Heidi; Johansson, Maritha; Kabel, Kristine; Sønneland, Margrethe

      (2020)

      Literature in the Nordic L1: A study of national lower-secondary curricula in Denmark, Finland, Norway and Sweden.

      NERA 2020;

      2020-03-04 - 2020-03-06.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2020)

      Teachers’ figured worlds about early literacy instruction. An extreme case study.

      NERA 2020;

      2020-03-04 - 2020-03-06.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2020)

      Digitale hjelpemidler.

      Norsklæreren.

      ISSN 0332-7264.

      Hefte 1.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2020)

      Takk for støtta!.

      Norsklæreren.

      ISSN 0332-7264.

      Hefte 2.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sæther, Vibeke H.; Valand, Siv Sørås

      (2020)

      Nye forslag kan ta videregående skole i feil retning.

      Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).

      ISSN 0804-3116.

      s.30-31.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sæther, Vibeke H.; Valand, Siv Sørås

      (2020)

      Hva vil vi med videregående skole?.

      Utdanningsnytt.no.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2020)

      Krav om relevans.

      Norsklæreren.

      ISSN 0332-7264.

      Hefte 3.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2020)

      Kva så med eksamen?.

      Norsklæreren.

      ISSN 0332-7264.

      Hefte 4.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2019)

      Åpne og åpnende litterære gruppesamtaler - et mulighetsrom for elevers etablering av saksorienterte prosjekter. I dialog med vibeke Hetmars tenkning.

      Fagpædagogik i et kulturformsperspektiv. Halvdagskonference og booklaunch: Vibeke Hetmars (1950-2017) bidrag til fagdidaktikken.;

      2019-03-29.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2019)

      I won't grow up!.

      Norsklæreren tidsskrift for språk, litteratur og didaktikk.

      Hefte 1.

      s.79-79.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2019)

      Læreplanlesing.

      Norsklæreren.

      ISSN 0332-7264.

      Hefte 2.

      s.103-103.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Höglund, Heidi; Johansson, Maritha; Kabel, Kristine; Sønneland, Margrethe

      (2019)

      Forestillinger om litteratur og litteraturarbeid i nordiske læreplaner.

      Skriv! Les! Nordisk forskerkonferanse om lesing,s kriving og literacy;

      2019-05-07 - 2019-05-09.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2019)

      Figured Worlds Among Teachers Co-Teaching Classes with Respectively Strong and Poor Literacy Development.

      ARLE conference;

      2019-06-26 - 2019-06-28.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe; Kabel, Kristine; Johansson, Maritha; Höglund, Heidi

      (2019)

      Literature in the Nordic Curricula: A study of the concept of literature and purposes for literary education for lower secondary education.

      ARLE - forskerkonferanse;

      2019-06-26 - .

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2019)

      Tverrfaglige tema til diskusjon.

      Norsklæreren.

      ISSN 0332-7264.

      Hefte 3.

      s.83-83.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2019)

      Språklov på høyring.

      Norsklæreren.

      ISSN 0332-7264.

      Hefte 4.

      s.79-79.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe

      (2019)

      Muntlige ferdigheter på ny.

      Fagnettverksdag;

      2019-11-14.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2018)

      Litterære samtaler.

      Seminar: Se, les og del!;

      2018-02-05 - .

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe

      (2018)

      Litteraturen i norskfagets kjerneelementer.

      Nettverk for litteraturdidaktisk forskning i Norden;

      2018-05-31 - 2018-06-01.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2018)

      Cumbersome concepts? Exploring terminology, disciplinarity, and dialogue in literary group conversations in upper secondary school: work in progress.

      Dialog og læring.;

      2018-10-25 - 2018-10-26.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2018)

      Litterære samtaler - et mulighetsrom for deltakelse og utvikling?.

      Seminar om litterære samtaler;

      2018-11-20.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2018)

      Fremtidens elever skal få bedre prøver .

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2018)

      Forhandlingar om framtidas norskfag.

      Norsklæreren tidsskrift for språk, litteratur og didaktikk.

      Hefte 4.

    • Rangnes, Hege; Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2018)

      A Study of Norwegian Teachers' Conversation About the Use of Test Results for Instructional Purposes.

      The 19th Annual AEA-Europa Conference;

      2018-11-07 - 2018-11-10.

    • Rangnes, Hege; Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2018)

      Læreres samtale om pedagogisk bruk av flerspråklige elevers prøveresultater.

      NOA-konferansen 2018: Livslang utdanning og læring;

      2018-10-11 - 2018-10-12.

    • Skaftun, Atle; Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2017)

      Den digitale hverdagen: Hvordan brukes datamaskinene i ungdomsskolen?.

      Skriv! Les! 2017 Nordisk forskerkonferanse om skriving, lesing og literacy;

      2017-05-09 - 2017-05-11.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Michelsen, Per Arne; Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe

      (2017)

      Litterære samtaler i lærerutdanningen: Forholdet mellom den litterære teksten og samtalen som representasjon av teksten .

      Skriv! Les! 2017 Nordisk forskerkonferanse om skriving, lesing og literacy;

      2017-05-09 - 2017-05-11.

    • Michelsen, Per Arne; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe

      (2017)

      Litteratursamtaler i lærerutdanningen.

      NNMF 6;

      2017-11-29 - 2017-12-01.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Solheim, Oddny Judith

      (2017)

      Gutte- og jentelesere i topp og bunn. En utforsking av leserprofiler.

      Fortsatt framgang! Fagkonferansen om PIRLS 2016;

      2017-12-06.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2017)

      "Det rister litt i hjernen." En studie av møtet mellom høytpresterende elever i videregående skole og litteraturfaglig praksis.

      NNMF 6. 6. nordiske konferanse for Nordisk Netverk for Morsmålsdidaktisk Forskning;

      2017-11-30 - 2017-12-01.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2017)

      Poesi i klasserommet.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2017)

      "Det rister litt i hjernen".

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2016)

      Litterære samtaler som faglig praksis.

      LNUs landskonferanse;

      2016-03-04 - 2016-03-05.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2016)

      "Utvikling av litterær faglighet" eller "Bilder av litteraturfaglig praksis"?.

      Nettverk for litteraturdidaktisk forskning i Norden;

      2016-01-27 - 2016-01-28.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe

      (2016)

      The Importance of Literature in Education - in a Digital Age.

      The Sedona Meeting: Reimagining Learning And Literacy in a Digital Age;

      2016-05-04 - 2016-05-05.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Rongved, Elisabeth

      (2016)

      Pupils’ critical view of literature education.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2015)

      Litterære samtaler som faglig lesing.

      Nasjonal konferanse om lesing;

      2015-03-23 - .

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2015)

      Development of literary disciplinarity.

      Skriv! Les! Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy;

      2015-05-18 - 2015-05-20.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2014)

      Meningsskaping ved hjelp av forbindelser.

      Nettverk for litteraturdidaktisk forskning i Norden;

      2014-11-20 - 2014-11-21.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Nielsen, Ingrid; Skaftun, Atle

      (2013)

      Interpretation and literary disciplinarity.

      9th IAIMTE International Conference;

      2013-06-11 - 2013-06-13.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Nielsen, Ingrid; Skaftun, Atle

      (2013)

      Litteratur og faglighet.

      Skriv! Les! 2013;

      2013-05-06 - 2013-05-08.

    • Rønneberg, Vibeke; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Husebø, Dag; Mossige, Margunn; Uppstad, Per Henning; Staurseth, Hanne Egenæs

      (2013)

      Faglig lesing - lesing i fagene.

      Nasjonal konferanse ;

      2013-03-18 - 2013-03-19.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Nielsen, Ingrid; Skaftun, Atle

      (2013)

      Litteraturens plass i kommunikasjonsfaget norsk.

      Norsklæreren tidsskrift for språk, litteratur og didaktikk.

      Hefte 1.

      s.18-21.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2013)

      Utvikling av litterær faglighet.

      Litteraturdidaktisk gruppe;

      2013-09-06 - .

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Skaftun, Atle; Uppstad, Per Henning

      (2012)

      Literary education as a transition between everyday language and academic literacy.

      The many languages of literature: Literature education in multilingual and intercultural settings;

      2012-04-30 - 2012-05-02.

  • Kunstnerisk produksjon
    • Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2021)

      Norskeksamen i endring. Landslaget for norskundervisnings eksamensdebatt på Litteraturhuset.

    • Bakken, Arild Michel; Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2021)

      Podcast: Hvordan opplever elevene det å lese litteratur i norskfaget?.

  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway