Aslaug Fodstad Gourvennec
Førsteamanuensis
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Førsteamanuensis
McTigue, Erin Margaret; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Solheim, Oddny Judith
(2022)
Key Question for Literacy Co-Teachers: What oppertunities do we have together?.
The Reading teacher
ISSN 0034-0561.
DOI: 10.1002/trtr.2121
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2021)
Digging into the extremes: A case study of figured worlds of early literacy instruction among homeroom teachers in more or less succesful co-taught classrooms.
L1-Educational Studies in Language and Literature
ISSN 1567-6617.
Volum 21.
s.1-30.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Höglund, Heidi; Johansson, Maritha; Kabel, Kristine; Sønneland, Margrethe
(2020)
Literature education in Nordic L1s: Cultural models of national lower-secondary curricula in Denmark, Finland, Norway and Sweden.
L1-Educational Studies in Language and Literature
ISSN 1567-6617.
Volum 20.
s.1-32.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Nielsen, Ingrid
(2019)
«Du er nødt til å ha endringskompetanse som lærer, hvis ikke så dør du ut, altså». Lærerperspektiv i digitaliserte klasserom. I: Ny hverdag? Literacy-praksiser i digitaliserte klasserom på ungdomstrinnet.
Universitetsforlaget
ISBN 978-82-15-03160-6.
s.101-130.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Skaftun, Atle
(2019)
Digital hverdag med en-til-en-løsning i ungdomsskolen: En studie av bruken av elevenes datamaskin i undervisningen. I: Ny hverdag? Literacy-praksiser i digitaliserte klasserom på ungdomstrinnet.
Universitetsforlaget
ISBN 978-82-15-03160-6.
s.52-70.
Rangnes, Hege; Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2018)
Læreres samtale om pedagogisk bruk av flerspråklige elevers prøveresultater.
Acta Didactica Norge
ISSN 1504-9922.
Volum 12.
Hefte 4.
s.1-22.
DOI: 10.5617/adno.6282
Michelsen, Per Arne; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe
(2018)
Samtalen som representasjon av teksten. I: Norsk litterær årbok 2018.
Det Norske Samlaget
ISBN 9788252195644.
s.259-283.
Solheim, Oddny Judith; Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2017)
Gutte- og jentelesere i topp og bunn. En utforsking av leserprofiler. I: Klar framgang! Leseferdighet på 4. og 5. trinn i et femtenårsperspektiv.
Universitetsforlaget
ISBN 9788215030241.
s.186-203.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2016)
Litteraturfaglig praksis: Avgangselevers retrospektive blikk på arbeid med litterære tekster i videregående skole.
Nordic Journal of Literacy Research
ISSN 2464-1596.
Volum 2.
DOI: 10.17585/njlr.v2.271
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2016)
En plass for meg? Faglig identitetsbygging i en litterær praksis.
Acta Didactica Norge
ISSN 1504-9922.
Volum 10.
Hefte 1.
DOI: 10.5617/adno.2342
Nielsen, Ingrid; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Skaftun, Atle
(2014)
Lesing i norsk. I: Leseboka. Leseopplæring i alle fag på ungdomstrinnet.
Cappelen Damm Akademisk
ISBN 978-82-02-40457-4.
s.181-198.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Nielsen, Ingrid; Skaftun, Atle
(2014)
Inn i norskfaget? Litterære samtaler som faglig praksis. I: Skriv! Les! 2. Artikler fra den andre nordiske forskerkonferansen om skriving, lesing og literacy.
Fagbokforlaget
ISBN 978-82-321-0381-2.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2017)
"Det rister litt i hjernen". En studie av møtet mellom høytpresterende elever i videregående skole og litteraturfaglig praksis.
ISBN 978-82-7644-724-8.
Hefte 354.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2022)
Introduction to the symposium Working with literature in Nordic secondary education.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Solheim, Oddny Judith; Foldnes, Njål; Uppstad, Per Henning; McTigue, Erin
(2022)
Shared responsibility between teachers predicts student achievement in co-taught literacy classes.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe
(2022)
Literature conversations in Scandinavia – a systematic scoping review.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe
(2022)
Litterære samtaler i Skandinavia - en systematisk kartlegging.
Solheim, Oddny Judith; Walgermo, Bente R.; Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2022)
Engasjerende undervisning med blikk for eleven, teksten og lærerens rolle.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Jølle, Lennart; Valand, Siv Sørås
(2021)
Tilbakemelding fra Landslaget for norskundervisning (LNU) på forslag til ny eksamen i norsk.
Norsklæreren
ISSN 0332-7264.
Hefte 2.
s.38-41.
Valand, Siv Sørås; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sæther, Vibeke H.
(2021)
Eksamen må være i tråd med fagfornyelsen.
Utdanningsnytt.no
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe
(2021)
En kartlegging av forskning på litterære samtaler i Norden.
Mangen, Anne; Ersland, Bjørn Arild Hansen; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek
(2021)
Læring for livet - ungdom og lesing.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2021)
Episode 5. Hvordan opplever elevene det å lese litteratur i norskfaget? i Nordic Journal of Literacy Research Podcast. .
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2021)
Takk for meg.
Norsklæreren
ISSN 0332-7264.
Hefte 1.
s.87-87.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Höglund, Heidi; Johansson, Maritha; Kabel, Kristine; Sønneland, Margrethe
(2021)
Introduction to the Special Issue Working with Literature in Nordic Secondary Education.
L1-Educational Studies in Language and Literature
ISSN 1567-6617.
Volum 21.
s.1-8.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Valand, Siv Sørås
(2021)
Blir eksamen til bak lukkede dører?.
Dagsavisen
ISSN 1503-2892.
s.33-33.
Araujo, Luisa; Cheong, Choo Mui; Funke, Reinold; Gordon, John; van Rijt, Jimmy; Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2021)
Twenty years of L1. The journal and the research community behind it.
L1-Educational Studies in Language and Literature
ISSN 1567-6617.
Volum 21.
s.1-15.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Valand, Siv Sørås; Sæther, Vibeke H.
(2021)
Tillit til norsklærerne krever at vi lytter til deres erfaringer.
Utdanningsnytt.no
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2020)
Krav om relevans.
Norsklæreren
ISSN 0332-7264.
Hefte 3.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2020)
Kva så med eksamen?.
Norsklæreren
ISSN 0332-7264.
Hefte 4.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Höglund, Heidi; Johansson, Maritha; Kabel, Kristine; Sønneland, Margrethe
(2020)
Literature in the Nordic L1: A study of national lower-secondary curricula in Denmark, Finland, Norway and Sweden.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2020)
Teachers’ figured worlds about early literacy instruction. An extreme case study.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sæther, Vibeke H.; Valand, Siv Sørås
(2020)
Hva vil vi med videregående skole?.
Utdanningsnytt.no
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sæther, Vibeke H.; Valand, Siv Sørås
(2020)
Nye forslag kan ta videregående skole i feil retning.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.)
ISSN 0804-3116.
s.30-31.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2020)
Digitale hjelpemidler.
Norsklæreren
ISSN 0332-7264.
Hefte 1.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2020)
Takk for støtta!.
Norsklæreren
ISSN 0332-7264.
Hefte 2.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2019)
Tverrfaglige tema til diskusjon.
Norsklæreren
ISSN 0332-7264.
Hefte 3.
s.83-83.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2019)
Læreplanlesing.
Norsklæreren
ISSN 0332-7264.
Hefte 2.
s.103-103.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2019)
Åpne og åpnende litterære gruppesamtaler - et mulighetsrom for elevers etablering av saksorienterte prosjekter. I dialog med vibeke Hetmars tenkning.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2019)
Språklov på høyring.
Norsklæreren
ISSN 0332-7264.
Hefte 4.
s.79-79.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2019)
I won't grow up!.
Norsklæreren tidsskrift for språk, litteratur og didaktikk
Hefte 1.
s.79-79.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe
(2019)
Muntlige ferdigheter på ny.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Höglund, Heidi; Johansson, Maritha; Kabel, Kristine; Sønneland, Margrethe
(2019)
Forestillinger om litteratur og litteraturarbeid i nordiske læreplaner.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe; Kabel, Kristine; Johansson, Maritha; Höglund, Heidi
(2019)
Literature in the Nordic Curricula: A study of the concept of literature and purposes for literary education for lower secondary education.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2019)
Figured Worlds Among Teachers Co-Teaching Classes with Respectively Strong and Poor Literacy Development.
Rangnes, Hege; Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2018)
Læreres samtale om pedagogisk bruk av flerspråklige elevers prøveresultater.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2018)
Fremtidens elever skal få bedre prøver .
Rangnes, Hege; Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2018)
A Study of Norwegian Teachers' Conversation About the Use of Test Results for Instructional Purposes.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2018)
Forhandlingar om framtidas norskfag.
Norsklæreren tidsskrift for språk, litteratur og didaktikk
Hefte 4.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2018)
Cumbersome concepts? Exploring terminology, disciplinarity, and dialogue in literary group conversations in upper secondary school: work in progress.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe
(2018)
Litteraturen i norskfagets kjerneelementer.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2018)
Litterære samtaler - et mulighetsrom for deltakelse og utvikling?.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2018)
Litterære samtaler.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Michelsen, Per Arne; Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe
(2017)
Litterære samtaler i lærerutdanningen: Forholdet mellom den litterære teksten og samtalen som representasjon av teksten .
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2017)
Poesi i klasserommet.
Skaftun, Atle; Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2017)
Den digitale hverdagen: Hvordan brukes datamaskinene i ungdomsskolen?.
Michelsen, Per Arne; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe
(2017)
Litteratursamtaler i lærerutdanningen.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2017)
"Det rister litt i hjernen." En studie av møtet mellom høytpresterende elever i videregående skole og litteraturfaglig praksis.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Solheim, Oddny Judith
(2017)
Gutte- og jentelesere i topp og bunn. En utforsking av leserprofiler.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2017)
"Det rister litt i hjernen".
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Rongved, Elisabeth
(2016)
Pupils’ critical view of literature education.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe
(2016)
The Importance of Literature in Education - in a Digital Age.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2016)
Litterære samtaler som faglig praksis.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2016)
"Utvikling av litterær faglighet" eller "Bilder av litteraturfaglig praksis"?.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2015)
Litterære samtaler som faglig lesing.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2015)
Development of literary disciplinarity.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2014)
Meningsskaping ved hjelp av forbindelser.
Rønneberg, Vibeke; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Husebø, Dag; Mossige, Margunn; Uppstad, Per Henning; Staurseth, Hanne Egenæs
(2013)
Faglig lesing - lesing i fagene.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2013)
Utvikling av litterær faglighet.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Nielsen, Ingrid; Skaftun, Atle
(2013)
Interpretation and literary disciplinarity.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Nielsen, Ingrid; Skaftun, Atle
(2013)
Litteratur og faglighet.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Nielsen, Ingrid; Skaftun, Atle
(2013)
Litteraturens plass i kommunikasjonsfaget norsk.
Norsklæreren tidsskrift for språk, litteratur og didaktikk
Hefte 1.
s.18-21.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Skaftun, Atle; Uppstad, Per Henning
(2012)
Literary education as a transition between everyday language and academic literacy.
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2021)
Norskeksamen i endring. Landslaget for norskundervisnings eksamensdebatt på Litteraturhuset.