Barnevernets undersøkelse

Her finner du ressurser knyttet til kapitlene i boken barnevernets undersøkelse.

Published Sist oppdatert
Boken er tidligere utgitt i tre utgaver, da med Bente Aadnesen og Eva Hærem som redaktører. I denne fjerde utgaven er Wenche Hovland redaktør.
Per Arne Rød

Kapittel 1 - Mellom analyse og argumentasjon

Kapittelet er skrevet av Per Arne Rød. Han går blant annet inn på hva som styrer barnevernets beslutninger.

Illustrasjon av en kvinne og et barn i en park.

Rød viser til at i over 20 år har påpekt at betydningen av faglig integrering i barnevernet. I tillegg til at beslutningsgrunnlaget er kjent.

Ressurser:

Lilly Anne Håversen har arbeidet over 30 år i kommunalt barnevern, både som saksbehandler, fagutvikler og leder. Hun har også undervist på barnevernspedagogutdanningen i flere år.

I denne episoden reflekterer hun over flere ulike tema. Håversen ser tilbake på tiden hun har arbeidet, og har tanker rundt utviklingen av barnevernspedagogutdanningen, hva som gjør at en barnevernspedagog er dyktig i sin jobb, hvilke oppgaver som er viktig for en leder i barnevernet, endringer i tiltak til barn og foreldre, barn og foreldres medbestemmelse og hun ser på større utfordringer barnevernet står overfor i dag: stikkord Barn på anbud og samarbeid mellom psykiatri og barnevern.

Bente Nes Aadnesen og Eva Hærem

Kapittel 2 - Forskningsprosess og undersøkelse i barnevernet - to sider av samme sak

Kapittelet er skrevet av Bente Nes Aadnesen og Eva Hærem. De tar for seg blant annet ulike modeller barnevernets undersøkelse.

illustrasjon av en mann som sitter ved en pult i et rotete kontor.

Kapittelet går inn på undersøkelses-, og forksningsprosessen i tillegg til ulike vitenskapsteorier. Forskningsmetode er også en del av kapittelet med gjennomgang av både kvalitative og kvantitative metoder.

Ressurser:

ngsfasen. For å arbeide mot et godt samarbeid med foreldre og barn fra oppstart av en barnevernssak, prater Marit Klemp Stephansen, fra Sandnes barnevernstjeneste og Wenche Hovland, fra Uis, i episode om å benytte Antonovskys begreper om begripelighet, håndterbarhet og meningsfullh

Episoden retter søkelyset mot saksbehandling I barnevernstjenesten, og spesielt på kontaktetablering i undersøkelse fasen: For å arbeide mot et godt samarbeid med foreldre og barn fra oppstart av en barnevernssak, prater Marit Klemp Stephansen, fra Sandnes barnevernstjeneste og Wenche Hovland, fra Uis, i episode om å benytte Antonovskysbegreper om begripelighet, håndterbarhet og meningsfullhet.

Fra første kontakt med foreldre og barn viser Stephansen og Hovland til betydningen av å møte foreldre og barn der de er, la de få oppleve reell medinnflytelse I egen barnevernssak til barns beste.

Episoden retter søkelyset mot saksbehandling i barnevernstjenesten, og spesielt på oppstart av en undersøkelse. For å arbeide mot et godt samarbeid med foreldre og barn fra oppstart av en barnevernssak, prater Marit Klemp Stephansen, fra Sandnes barnevernstjeneste og Wenche Hovland, fra Uis, i episode om å benytte Antonovskys begreper om begripelighet, håndterbarhet og meningsfullhet.

I denne siste episoden prater bl.a Stephansen og Hovland om betydningen av å la foreldre få tid til å begripe det de står i, både i forhold til å være i barnevernsets undersøkelse, og i forhold til bekymringen som er rettet mot deres barn. Det blir lagt vekt på å undersøke både ressurser og risikoforhold i familien på en slik måte at foreldre og barns  medvirkning blir ivaretatt.

Julia k. olsen og turid bie

Kapittel 3 - De juridiske rammene for barnevernets undersøkelse

Kapittelet er skrevet av Julia K. Olsen og Turid Bie. De tar for seg ulike juridiske aspekter ved barnevernets undersøkelse.

Illustrasjon av åpen bok på en pult.

Kapittelet går inn på blant annet legalitetsprinsippet, barnekonvensjonen, grunnleggende prinsipper og rammer i barnevernloven og viktige saksbehandlingsregler. Sistnevnte dreier seg både om habilitet, taushetsplikt, beskyttelse av kilder og veiledningsplikt.

Ressurser:

I denne episode vil vi høre om de endringer jurister ser som spesielt betydningsfulle for saksbehandlingen i barnevernet. I tillegg vil en ansatt i den kommunale barneverntjenesten kommentere på hva disse endringene betyr for deres arbeid. Vi hører fra Pia Moum Hellevik og Julia Køhler– Olsen som begge er jurister og underviser ved Universitetet i Stavanger og OsloMet, samt Marit Klemp Stephansen fra Sandnes Barneverntjeneste. 

Episoden retter søkelyset mot saksbehandling I barnevernstjenesten, og spesielt på den første fasen: Meldingsfasen. Professor i barnevernsrett Julia Köhler-Olsen fra OsloMet er i samtale med Wenche Hovland, der de sammen forsøker å konkludere ut fra juridiske rammer og barnevernsfaglige vurderinger, om en melding går til undersøkelse.

Britt Ingunn Misund

Kapittel 4 - Barnevernets undersøkelse - innenfor rammen av en organisasjon

Kapittelet er skrevet av Britt Ingunn Misund. Hun tar for seg organiseringen av barnevernet og den betydning for undersøkelsesfasen.

AI-generert bilde av et tre.

Kapittelet tar for seg organiseringen av barnevernet. Dette inkluderer byråkratiske trekk, profesjonsbyråkrati, organisasjonskultur og dens betydning for undersøkelsesfasen.

Bente nes aadnesen

Kapittel 5 - Kunnskapsbase for skjønn

Kapittelet er skrevet av Bente Nes Aadnesen. Hun tar for seg blant annet barnets beste i undersøkelsesfasen.

AI-generert illustrasjon av en familiesetting.

I dette kapittelet skriver Aadnesen om handlingsveilederen for barnets beste i undersøkelsesfasen.

I denne episoden møter vi Inger Lise og Renate som forteller hva de mener skal til for å få til gode samarbeidsrelasjoner mellom foreldre og kontaktpersoner i barnevernet. De trekker også frem ulike forhold som kan utfordre samarbeidet.

Syv erfaringsformidlere fra Stavanger Barnevernstjenesten underviste studenter som går 2. år på barnevernspedagogstudiet ved UiS, en dag i november 2022. Etter at foreldrene både hadde foreleste for studentene i plenum og møtt dem gruppevis for å gi veiledning, gikk 2 foreldre, Inger Lise og Renate, og en student, Victoria, sammen med en lærer og gjorde opptak til Kafe Sosial. Vi ønsket å videre prate om ulike forhold knyttet til foreldresamarbeid og dele det med lytterne av Kafe Sosial. Etter barnevernsloven skal barnevernstjenesten samarbeide med foreldre i alle faser av en barnevernssak.  Vi møter også Victoria som forteller hva hun som student har lært i undervisningen som ble gitt av foreldrene.  

Reform –   ressurssenter for menn er et likestillingssenter for menn og i denne episoden møter vi Mali Storbækken og Ina Slaveykov som forteller om Reforms arbeid for å heve kompetansen om farskap i barnevernet, slik at de i større grad kan involvere far i arbeidet sitt. Jonny Jahren arbeider som erfaringsformidler ved Stavanger Barnevernstjeneste, og han deltar også i denne episoden, i dialog med Reform. Etter barnevernsloven skal barnevernstjenesten samarbeide med foreldre i alle faser av en barnevernssak, samtidig som fedre selv sier at de kan oppleve seg som annenrangs forelder i møte med barnevernet. De opplever at de ikke blir inkludert i egen barnevernssak på lik linje med mor. Reform ved Ina og Mali viser til det arbeidet de gjør for å forsøke både å hjelpe fedre til å ta mer plass i egen barnevernssak, samtidig som ansatte må gi far den plass han har krav på.  

Bente Nes Aadnesen, Eva Hærem og Grethe Marit Delås

Kapittel 6 - Informasjonsinnhenting

I dette kapittelet går forfatterne inn på de ulike typene informasjon, hvordan undersøkelsen skal planlegges, metoder for informasjonsinnhenting og hvordan samtale med barn i undersøkelsen.

AI-generert tenging som illustrerer informasjonsinnhenting.

Dette kapitlet omhandler informasjonsinnhenting i barnevernets undersøkelse. Barnevernstjenesten skal undersøke barnets helhetlige omsorgsituasjon og behov, barnvernsloven § 2-2.3.ledd. I første del redegjør vi for de to hovedtypene av informasjon: faktainformasjon og annen type informasjon. Barneverntjenesten skal lage en plan for undersøkelsen.

Kapitlet omhandler videre om planlegging av informasjonsinnhenting og vurderinger som er tilknyttet denne prosessen. I undersøkelsen må barnevernsarbeideren hente inn allsidig dokumentasjon om barnet for å kunne sikre en helhetsforståelse av det enkelte barnets omsorgssituasjon og behov. Dette vises ved å drøfte tidsperspektivet, familiens hverdag, barnets stemme, ulike versjoner av virkeligheten og opplysninger fra andre. Videre blir prosessevaluering presentert som en sentral del av arbeidet i informasjonsinnhentingen

Ressurser

I denne episode diskuterer vi en utvidet forståelse av fattigdom, ved å ta i bruk Bourdieus begrepet om sosial, kulturell og økonomisk kapital. Vi  ønsker å vise hvordan Bourdieus teori kan bidra til en dypere faglig forståelse av fattigdom som et komplekst sosial fenomen.

Begrepet “barnefattigdom” refererer til situasjonen der barn opplever økonomisk knapphet eller lever i familier med lavinntekt. I Norge defineres barnefattigdom som situasjoner der barn lever i husholdninger med lavinntekt. Dette innebærer at familien har en inntekt som er under relativ inntektsgrense, som fastsettes i forhold til den totale inntektsfordelingen i samfunnet.

Barnefattigdom kan ha negative konsekvenser for barnets livskvalitet og utvikling. Barn som lever i økonomisk vanskelige forhold kan oppleve begrensninger når det gjelder f.eks. utdanning, helse og deltakelse i fritidsaktiviteter.

Norske myndigheter har innført ulike tiltak for å redusere barnefattigdom. Dette inkluderer blant annet økonomiske støtteordninger som barnebidrag, barnetrygd og kontantstøtte. Det gis også tilbud om gratis eller subsidiert barnehageplasser og skolefritidsordning. Videre har det blitt satt i gang tiltak for å styrke foreldres økonomi og arbeidsmuligheter, for eksempel gjennom økt fokus på arbeidsløshetsbekjempelse og å bedre sosiale velferdstiltak. I tillegg er det innført tiltak som ikke er universelle, f.eks. aktivitetskort. Organisasjoner, veldedige institusjoner og frivillige arbeider også for å bidra til å bedre situasjonen for barn i økonomisk vanskelige situasjoner.

Tross disse tiltakene er det fortsatt en utfordring å bekjempe barnefattigdom, og det er en pågående debatt om hvordan man best kan håndtere dette problemet i Norge.

WENCHE HOVLAND OG SARAH HEAN

Kapittel 7 - Søsken

I dette kapittelet går Hovland og Hean inn på søskenrelasjoner, og hvorfor det bør være en del av undersøkelsen.

AI-generert illustrasjon.

I undersøkelsen skal barnevernet, sammen med barnet, foreldre og eventuelt andre, innhente informasjon om barnets helhetlige omsorgssituasjon og behov. Men hva skal barnevernet undersøke når de skal finne ut av hva  barnets helhetlige omsorgssituasjon og behov er? Dette kapittelet argumenterer for at søskenrelasjoner må bli en del av undersøkelsen når barnets helhetlige omsorgssituasjon skal kartlegges.

BENTE NES AADNESEN OG EVA HÆREM

Kapittel 8 - Informasjonsbearbeiding og konklusjon

I dette kapittelet går Aadnesen og Hærem blant annet inn på hvordan man skal forstå innhentet informasjon.

AI-generert bilde

Dette kapitlet omhandler informasjonsbearbeiding, det vil si den prosessen der barnevernsarbeideren bringer orden, struktur og mening i den informasjonen som er samlet inn til undersøkelsen.

Målet med informasjonsbearbeidingen er å få frem en dypere forståelse av barnets situasjon, og om barnet lever i en situasjon som kvalifiserer for tiltak fra barnevernet eller ikke. Og i tilfelle ja, hvilke typer tiltak er aktuelle?

INGUNN STUDSRØD

Kapittel 9 - Informasjonsbearbeiding belyst ved en case

I dette kapittelet redegjør Studsrød for informasjonsbearbeiding belyst ved en case

AI-generert illustrasjon

Barnevernstjenesten har mottatt melding som gjelder Andrea fra helsestasjonen. Mor har flere ganger oppsøkt helsestasjonen, fordi hun er bekymret for Andrea og stresset på grunn av situasjonen hjemme.

Hun har fortalt at hun er mye sliten, og irritert. Hun har lite overskudd til Andrea, som spiser lite og som veier lite. Mor har muskelsmerter og forteller at hun har vondt i hele seg. Hun har sagt til helsestasjonen at «Ahmad er arbeidsledig, de krangler om pengebruk og han er frustrert og han har begynt å lese hennes mail, åpner og leser hennes brev, sjekker mobiltelefonen hennes og leser meldingene, og vil vite «alt hun foretar seg».

Helsesøster er bekymret for hjemmesituasjonen til Andrea og tenker at barneverntjenesten bør tilby familien hjelp. Derfor har hun meldt fra til barnevernet.