Pasientsikkerhet (BPA502)
Pasientsikkerhet er i økende grad i fokus, også prehospitalt. Paramedisinere må ha kjennskap til grunnleggende prinsipper i forbedrings- og pasientsikkerhetsarbeid. Paramedisinere har ofte ansvaret for pasienter alene, eller deltar i små team i forskjellige kontekster. Bevissthet rundt og strategier for å yte sikker pasientbehandling er derfor spesielt viktig.
Emnet vil gi innsikt i hvordan pasienters sikkerhet forstås, forklares og ivaretas når brukerne har behov for helsetjenester. Målet med kurset er å gi studentene kunnskap og innsikt i forbedringsarbeid som gjør dem i stand til å gi sikker og trygg helsehjelp, og samtidig bidra til ytterligere kvalitetsforbedring.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BPA502
Versjon
1
Vekting (stp)
5
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om gjeldende teorier og aktuell forskning innen pasientsikkerhet
- kan beskrive gjeldende praksis innen pasientsikkerhet i norsk helsevesen
- har kunnskap om forskjellen mellom et individperspektiv og et systemperspektiv på sikkerhet
- har kunnskap om hvordan ferdighetstrening og simulering, sikkerhetskultur og livslang læring kan brukes i pasientsikkerhetsarbeidet
- kan diskutere sammenheng mellom lov og regelverk, etiske vurderinger og pasientsikkerhetsarbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og anvende teorier og metoder for å forbedre pasientsikkerhet i praksis
- kan reflektere over erfaringer fra egen praksis og analysere disse i et pasientsikkerhets- og kvalitetsforbedringsperspektiv
- kan vurdere risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk
- kan vurdere sikkerheten i pasientens helhetlige forløp, spesielt med fokus på overganger i pasientansvar mellom ulike behandlingsnivå
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre sikker og trygg pasientbehandling gjennom kontinuerlig monitorering, dokumentasjon og kvalitetsforbedring
- kan planlegge, gjennomføre og følge opp systematisk kvalitetsarbeid
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig hjemmeeksamen | 1/1 | 3 Dager | Bestått/ Ikke bestått | Alle |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Minimum 80 % deltakelse på ferdighetstrening, simulering, kurs og gruppearbeid.
Det er studentens ansvar å påse at krav om tilstedeværelse oppfylles. Dersom studenten overskrider fraværsgrensen, vil emneansvarlig vurdere om det er mulig å kompensere for fravær gjennom alternative krav, for eksempel skriftlige individuelle oppgaver. Dersom fraværet ikke kan kompenseres, må studenten følge neste kull. Muligheten for kompensasjon avhenger av hvor stort fraværet har vært og hvilke aktiviteter studenten ikke har deltatt på.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Karina AaseArbeidsformer
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.