Responsible Innovation and Entrepreneurship (MEN260)

Temaet for emnet er hvordan innovasjon og entreprenørskap kan bidra til bærekraft og sosial rettferdighet, og hvordan forståelsen av hva som er bærekraftig endres både over tid og ut fra kontekst og fra hvilket perspektiv på bærekraft som legges til grunn. Videre er emnet er forankret i prosessuelle forståelser av virkeligheten. Hvordan kan vi forstå og analysere fremvoksende situasjoner der eksisterende løsninger ikke synes å adressere problemet? Hvordan kan vi agere når problemet synes å være uklart og vanskelig å avgrense og det er flere, konflikterende forståelser av hva problemet er? Hvordan kan vi kreativt utforske mulige løsninger i dynamisk utviklende situasjoner? Det legges større vekt på å lære hvordan man kan agere for å løse fremvoksende problemer enn på å lære ferdige løsninger.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MEN260

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Engelsk

Innhold

Emnet vil bestå av samlinger i form av forelesninger, workshops og gruppearbeid. Gjennom samlingene vil studentene jobbe med reelle problemstillinger. Aktiv deltakelse på samlingene forutsettes for å få utbytte av emnet og utgjør grunnlaget for mappeinnleveringen.

Eksempler på temaer er:

  • Prosessuelle perspektiver på innovasjon og entreprenørskap
  • Prosessuelle perspektiver på bærekraft og sosial rettferdighet
  • Hvordan kan ulike krav til bærekraft håndteres og balanseres i konkrete innovasjonsprosesser?
  • Hvordan kan endringer i rammebetingelser både gi nye muligheter, og endre ansvarligheten til eksisterende løsninger?

Det må være minst 5 oppmeldte studenter for at emnet skal arrangeres det aktuelle semesteret.

Merk at enkelte valgemner vil kunne rullere, det kan derfor variere fra år til år hvilke valgemner som tilbys.

Læringsutbytte

Kunnskap:

  • Etter gjennomført emne forventes studentene å ha god kunnskap om hvordan innovasjon og entreprenørskap kan forstås som prosessuelle og relasjonelle fenomener og hvordan sosial rettferdighet og bærekraft stiller stadig nye krav til hva som kan forstås som ansvarlige innovasjoner.
  • Studentene skal ha opparbeidet seg god kunnskap om prosessuelle forståelser og perspektiver på bærekraft og sosial rettferdighet, og at det som isolert sett er bærekraftig noen ganger ikke er bærekraftig i et større perspektiv.
  • Studentene skal også opparbeide en prosessuell forståelse av virkeligheten, og hvordan denne forståelsen kan brukes til å utforske konkrete problemstillinger og løsninger.

Ferdigheter:

  • Studentene skal kunne kritisk vurdere ulike løsninger og om de kan forstås som bærekraftige og rettferdige.
  • De skal kunne vurdere hvilke potensielle aspekter av bærekraft og sosial rettferdighet som ulike innovasjoner kan bringe med seg.
  • De skal kunne utvikle praktiske strategier for hvordan små- , medium- og store organisasjoner kan bidra til bærekraft og sosial rettferdighet gjennom sine aktiviteter.

Generell kompetanse:

  • Emnet skal bidra til kritisk og refleksiv tenkning omkring hva vi utvikler av produkter, tjenester og arbeidsformer, og hvilket ansvar vi har for konsekvensene av innovative løsninger.
  • Gjennom undervisningen skal studentene utvikle relasjonelle og prosessuelle forståelser av innovasjon og entreprenørskap og kunne anvende disse til å utvikle og analysere ulike løsninger.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Mappeevaluering 1/1 Bokstavkarakterer

Eksamensformen er mappevurdering bestående av tre oppgaver. Arbeidet med mappeoppgavene vil skje både gjennom selve undervisningsperioden og sluttføres i eksamensperioden.Mappen består av to gruppeoppgaver som vektes med 20 % hver, og en individuell oppgave som utgjør 60 % av karakteren.Dersom mappen ikke bestås må mappen leveres inn på nytt i forbindelse med neste ordinære undervisningstermin for emnet. Ved dokumentert gyldig fravær kan det søkes om utsatt innleveringsfrist tilsvarende lengden på fraværet, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Eleni Damopoulou

Arbeidsformer

Gruppearbeid, forelesninger, workshops. For å kunne fullføre og bestå emnet kreves det aktiv deltakelse i gruppearbeidet i og mellom samlingene for å kunne gjennomføre aktivitetene som gir grunnlaget for mappeinnleveringene. 

Åpent for

Energy, Environment and Society - masterstudium Serviceledelse i internasjonal business - masterstudium
Utveksling til Det helsevitenskapelige fakultet
Utveksling ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Utveksling ved Det teknisk- naturvitenskapelige fakultet

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.

I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto