Barn og unges helse og utvikling (MHE120)

Emnet har fokus på barn og unges utvikling og helse. Utvikling og helse diskuteres i lys av ulike perspektiv, hvor kulturelt mangfold og oppvekstmiljø vil være sentrale temaer. Målet med emnet er å gi innsikt i forutsetninger for god helse og å kunne identifisere og vurdere risiko for avvik. Det helsefremmende og primærforebyggende aspektet prioriteres. Det inngår 2 uker kliniske studier i emnet, der studentene får innføring i helsesykepleiers arbeidsoppgaver og skal kartlegge barns oppvekstmiljø (nærmiljødiagnose)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MHE120

Versjon

1

Vekting (stp)

20

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår, Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet gir en innføring i utviklingspsykologi og barn og unges oppvekstsvilkår og helse ut fra et økologisk perspektiv. Det redegjøres for ulike fysiske, psykiske og psykososiale utfordringer, samt motivasjons- og mestringsteorier av betydning for utvikling av helse. Livsstilstema som fysisk aktivitet, kost og ernæring for barn og unge diskuteres. Individ -, gruppe- og familierettede og samfunnsrettede helsefremmende og forebyggende tiltak drøftes.  

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten:

  • har inngående kunnskap om hvordan ulike faktorer av samfunnsmessig, miljømessig og personlig karakter kan skape betingelser for helse
  • har inngående kunnskap om det vitenskapelige kunnskapsgrunnlaget for fysisk, psykisk og sosial utvikling, helse og trivsel hos barn og ungdom i alderen 0 - 20 år samt om risiko og beskyttelsesfaktorer
  • har inngående kunnskap om tilknytningsteorier og faktorer som påvirker samspillet mellom foreldre og barn
  • har inngående kunnskaper om familiens funksjon, behov og utfordringer og identifikasjon av avvik 
  • har inngående kunnskap om kost og ernæring for alle barn og unge 0 - 20 år

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan reflektere kritisk over sammenhengene mellom samfunnsutvikling, oppvekstsvilkår og helse
  • kan analysere og vurdere samspill i familien og dens samspill med omgivelsene, herunder hvordan det flerkulturelle samfunnet påvirker barn, unge og deres familie
  • kan identifisere og følge opp barn og unge med spesielle psykososiale utfordringer, omsorgssvikt, sykdom og/eller funksjonshemming
  • kan kritisk vurdere og anvende relevante teorier i miljørettet helsevern
  • kan anvende hensiktsmessige metoder for å skaffe oversikt over påvirkningsfaktorer i nærmiljøet av betydning for barn og unges helse (nærmiljødiagnose)

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan analysere og vurdere barn og unges utvikling og oppvekstmiljø og iverksette relevante tiltak
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, skape tillit og samhandle med mennesker i forskjellig aldre og med ulik sosial og kulturell bakgrunn
  • kan anvende forskningsbasert kunnskap innenfor helsestasjonenes- og skolehelsetjenestens og helsestasjon for ungdoms arbeidsområder
  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og etiske problemstillinger i folkehelsearbeidet og vise initiativ og evne til å løse helseutfordringer

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig hjemmeeksamen 1/1 5 Dager Bokstavkarakterer

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

1 fagnotat, Kliniske studier, 2 fagnotat, 90% nærvær i basisgruppene

Det skal leveres inn to fagnotat i vårsemesteret og et fagnotat høstsemestret. Disse må være godkjent for å få tilgang til hjemmeeksamen.

Studenten må ha innfridd 90% nærværsplikt i basisgruppene høst og vår.

Det kreves minst 90% nærvær i kliniske studier.

Ved fravær utover 10% i basisgruppene eller kliniske studier, avtales ekstra arbeidskrav med emne-ansvarlig.

Arbeidsformer

Emnet inneholder både teoretisk undervisning og kliniske studier (2 uker). Studentene vil bli delt inn i faste basisgrupper ved semesterstart. Aktuelle metoder i teoriundervisningen er: ressursforelesning/temaundervisning, studentaktive metoder, gruppesamlinger (basisgrupper) med og uten helsesykepleierfaglig veiledning, fagnotat, tester. Kliniske studier innebærer veiledet praksis i vårsemesteret.

Praksis

2 uker.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Helsesøstertjenesten, barn og unges helse og utvikling (VHE121_1) 10
Helsesøstertjeneste og individrettet forebyggende helsearbeid (VHE122_1) 10

Åpent for

Helsesykepleie - masterstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.

I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto