Kunstnerisk praksis II (BDA722)
Emnet bygger på Kunstnerisk praksis I og har to hovedområder: repertoar & formidlingsarbeid og praktiske studier i koreografi. Målet er at studenten skal få en bred forståelse av ulike performative tilnærminger, innsikt i seg selv som dansekunstner og utvikle sin egen koreografiske stemme. Kurset er organisert i moduler og fokuserer på prosesser og tilhørende ferdigheter som brukes i utvikling og formidling av koreografisk arbeid. Gjennom hele kurset oppfordres studenten til å utvikle selvstendighet og autonomi i egen læring. Emnet inngår i en 3-årig progresjon som forbereder studenten til arbeid som dansekunstner i profesjonell sammenheng.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BDA722
Versjon
1
Vekting (stp)
25
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Innhold
Innstudering, forestillingsarbeid og presentasjoner, både formelt og uformelt, av repertoar og nye danseverk av lærere, gjestekunstnere og medstudenter
Utforming og utvikling av et konsept, en idé og bevegelsesmateriale for koreografi
Komposisjons- og improvisasjonselementer i skapende arbeid og utvikling av en koreografi
Metoder, praksiser og estetikk av innflytelsesrike koreografer
Introduksjon til lys, lyd, scenografi og samspillet mellom dans og musikk
Innføring i dans for kamera
Avsluttende forestillingsprosjekt med studentkoreografi
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter gjennomført emne skal studenten kunne:
-
ha en fordypet forståelse av danserens rolle som individ og medskaper i koreografiske verk.
-
forstå sammenhengen mellom koreografens intensjon og danserens utøverkunnskap.
-
forstå hvordan kroppslig undersøkelse og utforskning er en kilde til koreografisk materiale, og sentralt i utviklingen av et kunstneriske uttrykk.
-
ha kunnskap om metoder og praksiser til eminente postmoderne koreografer og fremtredende samtidsdanskunstnere for å diskutere og kontekstualisere sitt eget arbeid.
Ferdigheter
Etter gjennomført emne skal studenten kunne:
-
utvikle og utvide eget personlig bevegelsesvokabular, kroppslig refleksjon og skapende arbeid gjennom utforskning, individuelt og i samarbeid med andre utøvere og koreografer.
-
bruke ulike improvisasjonsmetoder i egen utforskning og som del av en koreografisk prosess.
-
bruke komposisjonsverktøy og metoder for å utforske og uttrykke en fysisk idé eller et konsept.
-
bruke kritisk analyse og undersøkelsesbaserte verktøy for å diskutere og skrive om koreografisk prosess og produkt.
Generell kompetanse
Etter gjennomført emne skal studenten kunne:
-
bruke refleksjon, tilbakemeldinger og diskusjon for å videreutvikle deres kreative og utøvende arbeid
-
forstå mulighetene som kan ligge i samspillet mellom koreografisk arbeid og sceniske elementer som lys, lyd, dramaturgi og scenografi
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappeevaluering | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Mappeevaluering:
- Deltakelse i visning av studioarbeid med repertoar
- Deltakelse i minimum 2 offentlige forestillinger
- 1 muntlig refleksjonsoppgave
- Et selvlagt koreografisk verk
- En avsluttende skriftlig oppgave
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Det er obligatorisk frammøteplikt til all undervisning i hh UKs fraværsreglement
Fagperson(er)
Faglærer:
Brynjar Åbel BandlienFaglærer:
Birgitte Bauer-NilsenStudiekoordinator:
Lena Crosby HaugArbeidsformer
-
Praktisk arbeid i gruppe
-
Selvstendig arbeid knyttet til koreografiske prosesser
-
Øvinger, visninger og forestillinger
-
Oppgaver, både muntlig og skriftlig
-
Emnet organiseres i ukentlig undervisning, eller at hele emnet eller deler av emnet undervises i intensive bolker i perioder av undervisningsåret. Emnet kan også ha en kombinasjon av ukentlig undervisning og intensive bolker.