Kunstnerisk praksis III (BDA732)
Emnet skal forberede studenten på hvordan det er å arbeide som en utøvende dansekunstner i en profesjonell sammenheng.
Med forkunnskaper og utgangspunkt fra emner i fysisk og kunstnerisk praksis i 1. og 2. studieår, formulerer dette emnet en dypere forståelse rundt kreative prosesser og samarbeid. Gjennom kunstneriske prosesser undervist i studio og ledet av utvalgte koreografer innen samtidsdans, får studentene omfattende erfaring med å ta del i prosessen med å skape nye verk. Den enkelte student får mulighet til å arbeide med relevante fysiske oppgaver og utvikle refleksjon knyttet til det kunstneriske arbeidet. De koreografiske verkene fremføres på en av regionens scener.
Daglig trening i danseteknikk knyttes til det øvrige arbeidet i emnet og gir studenten forståelse for hvordan egne ferdigheter og teknikk kan styrke det performative. Erfaringene i forestillingsprosjektet blir tatt med videre i en innføring ikunstnerisk utviklingsarbeid og metoder.
Innføring i kunstnerisk utviklingsarbeid undervises som en egen modul i dette emnet og gir studenten kjennskap til hvordan kunstneren/man kan forske gjennom kunsten. Studenten får gjennom varierte arbeidsmetoder tilegnet seg redskaper som kan brukes i eget arbeid, blant annet i utvikling av et eget soloarbeid i uterom eller annen valgt arena. Her får studenten muligheten til å bruke redskaper fra kunstnerisk utviklingsarbeid og også utvikle nye redskaper.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BDA732
Versjon
1
Vekting (stp)
25
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Innhold
Emnet inneholder flere komponenter:
-
En intensiv 9-ukers periode med arbeid med nye koreografiske verk som fremføres på en av regionens scener.
-
Et selvstendig soloarbeid knyttet til uterom eller en annen valgt arena
-
Daglig trening, hovedsakelig samtidsdans
-
Selvstendig arbeid, både fysisk og skriftlig
-
Innføring i kunstnerisk utviklingsarbeid, gjennom kunstnermøter og praksis
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter gjennomført emne skal studenten:
-
kunne forstå verdien av dansekunst og hvordan plassere denne inn i ulike kontekster.
-
ha en forståelse for ulike metoder brukt i samtidsdansfeltet til å utvikle dansekunst.
-
ha en forståelse for ulike tilnærminger til fysisk utforskning i en kunstnerisk prosess.
-
forstå hvordan egne fysiske ferdigheter og teknikk kan styrke det performative arbeidet.
-
ha kjennskap til hva kunstnerisk utviklingsarbeid er og tilegne seg metoder som har relevans for dansekunstneren.
-
ha kjennskap til hvordan utvalgte kunstnere i sitt kunstneriske utviklingsarbeid arbeider med metodologi, etikk og teoretisk perspektiv.
Ferdigheter
Etter gjennomført emne skal studenten kunne:
-
utvikle dans og skape nye verk gjennom dansekunstneriske prosesser.
-
bruke ulike tilnærminger til dans i forhold til en kunstnerisk prosess.
-
benytte sin refleksjonsevne inn i en kunstnerisk prosess.
-
bruke utvalgte metoder fra kunstnerisk utviklingsarbeid i undersøkelse av eget kunstnerisk arbeid.
-
analysere, reflekter over og drøfte sin egen rolle som utøver, muntlig og skriftlig.
-
beherske og vise til en dyptgående forståelse av danseteknikk og egen fysikalitet.
Generell kompetanse
Etter gjennomført emne skal studenten:
-
ha en forståelse for ulike metoder brukt i samtidsdansfeltet til å utvikle dansekunst.
-
ha en forståelse for ulike tilnærminger til fysisk utforskning i en kunstnerisk prosess.
-
ha en forståelse for dansens betydning og plass i dagens samfunn.
-
anvende og forstå samspillet mellom danseteknisk og scenisk arbeid.
-
redegjøre for forskjellen mellom kunstnerisk arbeid, kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Mappevurdering hvor mappen inneholder:
- Utøvende deltakelse i 2-3 koreografier som fremføres på scene
- 1 soloarbeid
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Det er obligatorisk fremmøteplikt til all undervisning i hh UKs fraværsreglement.
Disse arbeidskravene må være godkjent
- minimum 2 gjennomførte koreografiske prosesser
- skriftlig eller muntlig refleksjonsoppgave tilknyttet scenisk prosess
- godkjent deltakelse i teknisk trening
- muntlig oppgave tilhørende modulen om kunstnerisk utviklingsarbeid, samt et selvstendig installasjonsarbeid knyttet til innføring i kunstnerisk utviklingsarbeid.
Oppgaver i emnet leveres på norsk eller engelsk. Svensk og dansk er også tillatt.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Siri DybwikFaglærer:
Brynjar Åbel BandlienFaglærer:
Birgitte Bauer-NilsenFaglærer:
Hagit YakiraStudiekoordinator:
Lena Crosby HaugArbeidsformer
- Studioarbeid, ledet av koreografer - i et omfang som kan sammenlignes med den hverdagen som studenten møter etter endt utdanning.
- Trening i danseteknikk.
- Eget skapende arbeid: solo koreografi og arbeid med installasjon.
- Samtaler og diskusjon i gruppe.
- Gruppeundervisning/forelesning.
- Samtaler/møter med inviterte dansekunstnere, forskere og stipendiater
Emnet organiseres i ukentlig undervisning, eller at hele emnet eller deler av emnet undervises i intensive bolker i perioder av undervisningsåret. Emnet kan også ha en kombinasjon av ukentlig undervisning og intensive bolker.