Kultursosiologi (BSS290)

Emnet gir innføring i ulike perspektiver og problemstillinger innenfor kultursosiologien. Vi fokuserer blant annet på analyser av forholdet mellom kultur, sosial ulikhet, og sosial interaksjon. Kurset starter med Pierre Bourdieus kultursosiologi og beveger seg mot nyere former for kultursosiologi, representert ved Michèle Lamont, Jeffrey Alexander, Boltanski og Thévenot. Vi drøfter bruk av kultursosiologiske perspektiver på analyser av større samfunnsspørsmål og av mikroplanets sosiale interaksjon.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

BSS290

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet kultursosiologi behandler ulike tilnærminger for å analysere kulturfeltets kompleksitet. Forholdet mellom kultur, politikk og økonomi vil vektlegges i drøftelser av samfunnsprosesser. Med kultur som omdreiningspunkt analyseres politisk-økonomiske perspektiver på individ-, gruppe- og strukturnivå. Vi er opptatt av kulturens betydning for mikroplanets sosiale interaksjon og for sosiale strukturer. Teoretiske perspektiver i kurset er bl.a. Erving Goffman, Pierre Bourdieu, Michèle Lamont, Boltanski & Thévenot, Jeffrey Alexander.

Læringsutbytte

I dette emnet skal dine analytiske ferdigheter videreutvikles gjennom at du tilegner deg kunnskap om sentrale kultursosiologiske perspektiver. Dette handler om å kunne identifisere viktige problemstillinger i kulturfeltet, om å innhente informasjon via relevante teorier, begreper og eksisterende studier, analysere og sammenfatte den informasjonen som innhentes, og deretter presentere resultatet av analysen for andre. Dette gir deg grunnlag til å føre informerte diskusjoner om kulturpolitiske og sosiale spørsmål fra ulike synsvinkler.

Kunnskaper

Etter endt emne forventes studentene å ha ervervet

  • kunnskap om sentrale problemstillinger knyttet til kulturfeltets samfunnspolitiske betydning, blant annet knyttet til sosial ulikhet,
  • kunnskap om kultursosiologiske perspektiver, teorier og forskning,
  • forståelse av betydningen av kontekst (tid, rom, interaksjonskontekst) for anvendelse av sosiologisk teori,
  • innsikt i kultursosiologiske analysemåter

Ferdigheter

Etter endt emne skal studentene kunne

  • identifisere, formulere, og analysere kultursosiologiske problemstillinger med tanke på samfunnspolitiske forhold,
  • presentere resultater fra kultursosiologiske drøftinger,
  • gjøre kultursosiologiske begreper og teorier relevante for samfunnsdebatt og for kunnskapsproduksjon i arbeidsliv.

Generell kompetanse

  • Studenten skal med grunnlag i kultursosiologien ha dannet seg evne til kritisk og informert refleksjon.
  • Kunne utvikle og arbeide med kultursosiologiske problemstillinger.
  • Med utgangspunkt i kultursosiologiske perspektiver skal studenten kunne identifisere, innhente og analysere kunnskap om kulturfeltet og dets samfunnspolitiske betydning.

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

BSS100 Sosiologisk teori, BSS160 Sosial ulikhet, BSS298 Materiell kultur

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
En skriftlig prøve 1/1 5 Timer Bokstavkarakterer

Eksamen kan leveres på norsk eller engelsk.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Skriftlig oppgave
En obligatorisk innlevering (arbeidskrav), som skal godkjennes av faglærer før student kan avlegge eksamen. Denne kan leveres på bokmål, nynorsk eller engelsk.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Anders Vassenden

Faglærer:

Ugo Corte

Arbeidsformer

Emnet forutsetter aktiv deltagelse fra studentenes side. Undervisningen vil foregå i form av forelesninger i kombinasjon med gruppearbeid og seminarer. Dertil er det en obligatorisk innlevering (arbeidskrav) midtveis i semesteret, som må bestås for å kunne avlegge eksamen.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Kultursosiologi (BKS200_1) 10

Åpent for

Sosiologi - bachelorstudium Statsvitenskap - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto