Profesjonsveiledning (MHV266)
Emnet gir en introduksjon til teorier, begreper og fenomener innen veiledning. Samt en innføring i tenkning om menneskets grunnvilkår, livsforståelse og etikk relatert til utøvelse av veiledning. Emnet skal gi studenten kunnskap om og ferdigheter i veiledningsmetodikk og veiledningsmodeller med et særlig fokus på dialog og relasjon. Studenten får mulighet til å praktisere veiledning, reflektere over egen veiledning og å utvikle en veilederidentitet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MHV266
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
I dette emnet er innføring i veiledningsfagets grunnlag og etikk sentralt, med et særlig fokus på fenomener i veiledning. Betydningen av møte mellom veileder og veisøker løftes fram med en forankring i en humanistisk tradisjon. Refleksjon, relasjonens og dialogens betydning i veiledning vil vektlegges. Det teoretiske perspektivet er basert på ulike forståelsesmåter og teorier om veiledning, veiledningstradisjoner og veiledningsmodeller. Det vil også bli arbeidet med å utvikle seg som veileder. Under dette tema vil danning, personlig kompetanse, rolleforståelse og en profesjonell forståelse vektlegges. Veiledningsmetodikk vil ha et særlig fokus på veiledning i en prosess og å kunne anvende flere veiledningsverktøy.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten har:
- inngående kunnskap om teorier og tradisjoner i veiledning
- inngående kunnskap om sentrale begreper og fenomener innen veiledning
- avansert kunnskap om etikk og grunnvilkår i menneskers liv
- inngående kunnskap om veileders roller og funksjoner
- inngående kunnskaper om refleksjon, relasjon og dialog i et veiledningsperspektiv
- inngående kunnskap om metoder og verktøy som er relevante for veiledning
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- anvende fag- og forskningslitteratur i i arbeid med problemstillinger knyttet til veiledning
- anvende kunnskap om menneskets subjektive erfaring som et utgangspunkt for veiledning
- planlegge og gjennomføre veiledning på individnivå
- anvende ulike veiledningsmodeller, metoder og verktøy
- evnen til å utøve dialog og en refleksiv og etisk veiledningspraksis
Kandidaten kan:
- reflektere over egne verdier og livsforståelse som har betydning for utøvelse av veiledning
- reflektere over egen danning i utvikling av faglig, personlig og etisk kompetanse
- kritisk reflektere over sammenhenger mellom teori og praksis , og utøvelse av faglig skjønn i veiledning
- oppøve evnen til dialog
- utvikle en spørrende, undrende og undersøkende tilnærming i utøvelse av veiledning, i en spenning mellom engasjement og varsomhet
- reflektere over og kunne begrunne egen veiledningspraksis
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Delta i forelesninger med dialog og metoder er en forutsetning for å utvikle faglig forståelse og utøvelse av veiledning. Det er derfor krav om obligatorisk nærvær på 75%. Studenten kan søke om individuell vurdering ved oppnådd oppmøte på mer enn 50%. Dersom fakultetet finner grunnlaget tilstrekkelig og det er faglig forsvarlig, vil studenten få et alternativt arbeidskrav.
Obligatoriske undervisningsaktiviteter:
1. Deltakelse i 75 % av forelesningene
2. 80% deltakelse i veiledningsgrupper
Konsekvenser når obligatoriske undervisningsaktiviteter ikke innfris:
Ikke godkjent tilstedeværelse fratar studenten adgang til å levere eksamen i MHV266
Arbeidsformer
Forelesninger, gruppearbeid, selvstudium, veiledningsgruppe med praktisk trening bl. annet med fokus på å gjennomføre tverrfaglig veiledning med simulering både på campus og/eller digitalt.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Profesjonsveiledning 15 (MHV270_1) | 10 |
Åpent for
Helsesykepleie - Masterstudium.
Emnet har plassbegrensning.