Profesjonelle relasjoner i helsefaglig arbeid (MHV269)
Emnet gir en fordypning i emosjonelle forhold ved profesjonelt relasjonsarbeid. Utvikling av profesjonalitet i rammen av relasjoner og emosjoner krever en forståelse av sammenhenger mellom intra- og interpersonlige, institusjonelle og samfunnsmessige dimensjoner. Fokus i dette emnet vil derfor knyttes til dialektikken mellom den indre erfaring og de sosiale betingelser for relasjonelt arbeid. Innenfor relasjonelt arbeid er ofte kvinner i flertall, og vi vil derfor også se nærmere på særlige utfordringer knyttet til kjønn.
NB! Emnet tilbys ikke høsten 2024.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MHV269
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
- har inngående kunnskap om sentrale begreper i objektrelasjonsteori
- har inngående kunnskap om og kritisk refleksjon til et psyko-sosialt perspektiv
Ferdigheter
- kan beskrive og analysere, i lys av et psykososialt perspektiv, relasjonell praksis i helsetjenester der egne emosjoner står i veien for profesjonalitet.
Generell kompetanse
- kan kommunisere og drøfte faglige/emosjonelle utfordringer knyttet til relasjonelt arbeid
- kan kommunisere og drøfte betydningen av kjønn knyttet til identitet og profesjonalitet i relasjonelt arbeid
- kan anvende et psyko-sosialt perspektiv for å identifisere hva som legger til rette for og hva som hindrer profesjonelt relasjonelt arbeid
- kan tolke relasjonelle erfaringer ved hjelp av begreper fra objektrelasjonsteori.
- kan reflektere omkring sitt psykologiske selv i forhold til det relasjonelle arbeidet
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Semesteroppgave | 1/1 | Bokstavkarakterer | Alle |
Semesteroppgave: Skrive et essay med tittelen "Personlige refleksjoner om din utvikling som helsearbeider" 3000 ord (+/- 10%)
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
1. Med utgangspunkt i et case, der emosjonelt vanskelige arbeidsoppgaver får konsekvenser for det profesjonelle arbeidet, skal studentene enten skrive et refleksjonsnotat (ca 1500 ord) over caset, eller ha ansvar for ett seminar der han/hun legger frem caset. Medstudentene skal bidra med veiledning og diskusjon.
2. Minimum 75 % tilstedeværelse på undervisning/seminar.
Ad 2: Aktiv deltakelse i undervisningen er en forutsetning for å utvikle fagforståelse. Det er derfor krav om obligatorisk nærvær på 75% prosent. Dersom fakultetet finner fraværsgrunnlag tilstrekkelig og det er faglig forsvarlig, vil studenten få et alternativt arbeidskrav.
Ikke godkjente obligatoriske undervisningsaktiviteter fratar studenten adgang til eksamen i MHV269
Fagperson(er)
Studieprogramleder:
Margareth KristoffersenEmneansvarlig:
Ellen RamviArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Profesjonelle relasjoner i helsefaglig arbeid (MHVP202_1) | 10 |
Åpent for
Helsevitenskap - Masterstudium, Helsesøsterfag - Masterstudium, Rus- og psykisk helsearbeid - Masterstudium.
Kandidater med relevant bachelorutdanning innen helse- og sosialfag kan søke om opptak til emnet.