Musikkhistorie I (BAM214J)
Emnet er en del av de teoretiske støtteemnene i studieplanen, og har berøringspunkt med BAM 214 klassisk ved at noen forelesningstemaer er felles.
Det vil bli lagt vekt på historiske utviklingslinjer innen amerikansk jazzmusikk i det 20. århundre. Emnet skal bidra til en dypere forståelsen av egen utøving i en musikkhistorisk sammenheng. Emnet består av underemner knyttet til stilistiske epoker og sentrale stilskapere innen amerikansk jazzmusikk. Dens påvirkning fra andre musikktradisjoner og jazzmusikkens betydning for fremvekst av nye musikkuttrykk i det 20. århundre. Utover forelesninger vil emnet også inneholde en utøvende komponent der utdrag fra sentrale innspillinger fra de ulike stilepoker innstuderes og spilles. Det vil også inngå et kurs i folkemusikk på Ole Bull-akademiet på Voss og kurs i akademisk skriving.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BAM214J
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Det vil bli lagt vekt på historiske utviklingslinjer innen amerikansk jazz i det tjuende århundre. Emnet vil dels presenteres gjennom blokkundervisning fremfor ukentlige forelesninger. Emnet vil utover forelesninger være basert på selvstudium. Emnet kan også være inkludert i fakultetets prosjektuker og seminarer. Emnet består underemner som musikkhistoriske stilepoker, en ukes kurs i folkemusikk og folkedans på Ole Bull-akademiet på Voss og kurs i akademisk skriving.
Læringsutbytte
Etter fullført og bestått eksamen i emnet skal kandidaten ha tilegnet seg
Generell kompetanse
Ha en grunnleggende forståelse og kjennskap til utviklingen av den amerikanske jazzmusikken, dens stilskapere og og de indre musikalske drivkreftene som definerer den. Kjenne dens betydning for den musikkhistoriske utvikling i det 20 århundre. Se dette i sammenheng med egen musikalsk identitet og egen kreativ prosess som utøver.
- Grunnleggende kunnskaper om kildebruk og referanser i akademiske tekster
- Kan skrive en selvstendig akademisk tekst
Kunnskaper
Kjenne til hovedlinjer i den amerikanske jazzmusikken.
Plassere sin egen virksomhet, sitt utøvermateriale og annen teoretisk kunnskap i en historisk, estetisk og sosial sammenheng.
Ha en utøvende og praktisk kunnskapserfaring med de ulike stilretninger.
- Forstå hvordan en akademisk tekst er bygget opp
Ferdigheter
Anvende musikkhistoriske perspektiver på ulike stiler og deres fremføringstradisjon
Omsette i praksis ulike innfallsvinkler og innganger til jazzimprovisasjon, basert på historiekunnskap, refleksjon og utøving.
- Kan lese og analysere faglige tekster
Forkunnskapskrav
Studierett ved Bachelor i utøvende musikk.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 3 Dager | Bestått/ Ikke bestått | Alle |
Emnet vurderes med en 3-dagers skriftlig hjemmeeksamen i Inspera på våren. 1500 ord (+-10%). Alle hjelpemidler tillatt. Kandidatene må ha vist tilfredsstillende oppmøte i undervisningen samt bestått resultat i obligatoriske innleveringer, for at emnet som helhet skal bestås.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
For å kunne møte til eksamen i emnet må studenten ha fått godkjent følgende obligatoriske aktiviteter:
Mappe med godkjente arbeider fra delemner, som leveres til fortløpende og med endelig godkjenning innen 15. mai.
- Undervisning i emnet er obligatorisk. For å kunne gå opp til eksamen må studenten ha minst 80 % fremmøte.
- Det differensieres i utgangspunktet ikke mellom årsaker til fraværet.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Kristoffer Berre AlbertsEmneansvarlig:
Tor YttredalStudiekoordinator:
Lena Crosby HaugArbeidsformer
Gruppe/klasseundervisning som blokkundervisning og individuell veiledning. Undervisningen er organisert etter emner. Samspill. Det oppfordres til individuelt arbeid alternerende med kollokviearbeid. Studentpresentasjoner er særlig aktuelle i enkelte emner.
Studentene har ansvar for å holde seg oppdatert på informasjon som gis på Canvas.