Sped –og småbarn og deres omsorgspersoner Helsestasjonstjenesten (MHE120)
Emnet gir innføring i sped- og småbarns fysiske, psykiske, seksuelle og sosiale helse og utvikling.
Emnet gir innføring i metoder for å kartlegge/vurdere barns helse, utviklingsavvik, sykdom og funksjonsnedsettelse, samt tiltak for å fremme barn og familiens helse. Emnet gir videre innføring i sped- og småbarns ernæringsbehov, ernæringsutfordringer og betydningen av amming. Videre hvordan forebygge og avdekke psykososiale belastninger, omsorgssvikt og vold.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MHE120
Versjon
2
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Dette emnet vektlegger forsvarlig helsetjeneste og arbeid med faglige og etiske problemstillinger i arbeid med sped- og småbarn og deres omsorgsgivere. I emnet formidles kunnskap om miljømessige, medisinske, sosiale og psykologiske avvik som kan gi utviklingssvikt, sykdom og funksjonsnedsettelse samt om forebyggende og helsefremmende tiltak for å fremme god helse hos barna. Identifisering og vurdering av sped- og småbarns syn, hørsel, kognitive - og språklige utvikling blir gjennomgått, samt relevante tiltak for å fremme god utvikling. Amming, ernæringsstatus, ernæringsutfordringer og vekst står sentralt. Kunnskap om identifisering, vurdering og tiltak ved psykososiale belastninger, omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep og rusmisbruk er vektlagt.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten:
har avansert kunnskap om spedbarn og barns fysiske, psykiske og seksuelle og sosiale helse og utvikling
har inngående kunnskap om barns beskyttelses- og risikofaktorer
har inngående kunnskap om sped- og småbarns ernæring
har avansert kunnskap om barns språkutvikling, om oppfølging av barns språkutvikling og om nødvendig i samarbeid med andre instanser
har inngående kunnskap om metoder for å identifiserer utviklingsavvik, vurdere og følge opp familier til sped og småbarn
Ferdigheter
Kandidaten:
kan anvende kunnskapsbaserte metoder for å fremme informerte helsevalg, mestring og livskvalitet hos barn og deres foreldre/omsorgsgivere
kan forebygge, identifisere og avverge psykososiale belastninger, omsorgssvikt, vold, seksuelle overgrep, rusmisbruk og iverksette relevante tiltak
kan forebygge, avdekke og følge opp fysiske og psykiske helseplager hos barn
kan selvstendig veilede om ernæring, ernæringsutfordringer, amming og vekst og henvise videre ved behov
kan bruke relevante metoder for selvstendig å kartlegge og vurdere barns helse, tilknytning og samspill, identifisere utviklingsavvik, sykdom og funksjonsnedsettelse, og iverksette tiltak etter behov
Generell kompetanse
Kandidaten:
kan analysere faglige og etiske problemstillinger innen helsesykepleie knyttet til arbeid med barn og deres familie/omsorgsgivere
kan analysere faglige problemstillinger (med medisinsk- og helsefaglig personell og andre profesjonsgrupper,) for å bidra til forsvarlig helsetjeneste for barn og deres familie/omsorgsgivere
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | 1/1 | Bokstavkarakterer |
Mappeeksamen består av to skriftlige arbeidskrav på 2000 ord (+/-10%), og et refleksjonsnotat på 1000 ord (+/- 10%).Skriftlige arbeidskrav skal være innlevert til gitte tidsfrister, men kan bearbeides frem til innlevering av mappeeksamen. Arbeidskrav og refleksjonsnotat blir vurdert som et samlet arbeid.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
For å kunne gå opp til eksamen (levere avsluttende mappeeksamen) må studenten ha;
- levert 2 skriftlige arbeidskrav (del 1 og 2 av mappekesamen) til gitte tidsfrister
- deltatt i basisgrupper med obligatorisk 90% fysisk tilstedeværelse. Ved ikke oppfylt tilstedeværelse avtales ekstra arbeidskrav med emneansvarlig.
Fagperson(er)
Faglærer:
Anette Sola FossEmneansvarlig:
Sølvi Skjørestad JohnsenStudieprogramleder:
Allaug Ulevåg OksumArbeidsformer
Undervisningen er basert på studentaktive metoder både individuelt og i grupper; forelesninger, basisgrupper, simulering, seminar og selvstudier. Studentene vil bli delt inn i faste basisgrupper ved semesterstart. Undervisningen organiseres i ukesamlinger.