Kommunikasjon, relasjon og samhandling (MHE130)
I dette emnet skal studentene tilegne seg kompetanse i å bygge relasjoner og kommunisere på en anerkjennende, tillitsvekkende og inkluderende måte uavhengig av mottakers personlige ståsted, yrke eller rolle i samfunnet. Det vektlegges å gi ferdigheter i rådgiving, veiledning og undervisning til barn, ungdom og omsorgsgivere, og kompetanse i støtte- og endringssamtaler. Medvirkning og anerkjennende kommunikasjon har fokus på å fremme tverrfaglig samarbeid for best mulig helsetjeneste til barn, unge og deres omsorgsgivere.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MHE130
Versjon
2
Vekting (stp)
10
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet vektlegger å utvikle kompetanse i å kommunisere med alle brukere og samarbeidspartnere på en tillits- og relasjonsskapende måte. Ulike samtalestrategier vektlegges for anerkjenning, myndiggjøring, trivsel og mestring. Undervisning, støtte-, informasjons- og endringssamtaler blir gjennomgått fra teoretisk- og praktisk perspektiv. Kommunikasjon som bygger opp under toleranse, inkludering, ikke-diskriminering og anerkjenning av ulike individuelle karakterer, etnisk bakgrunn, kultur og livssyn for å fremme demokrati og deltakelse i samfunnet blir vektlagt. Forståelse for og anerkjennelse av andre yrkesgruppers kompetanse vil stå sentralt for best mulig helhetlige helsetjenester for barn, unge og familier.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten:
Har avansert kunnskap om kommunikasjon og relasjonsbygging
Har spesialisert kunnskap om samhandling, tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid og tjenestekoordinering på individ-, gruppe- og systemnivå
Har inngående kunnskap om kommunikasjon som fremmer inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, demokrati og deltakelse i samfunnet
Ferdigheter
Kandidaten:
Kan anvende kunnskapsbaserte metoder for å fremme informerte helsevalg, mestring og livskvalitet hos barn, unge og deres familie/omsorgsgivere
Kan bruke kunnskapsbaserte og helsepedagogiske metoder i helseopplysning, veiledning og rådgivning
Kan bruke relevante metoder for å undervise i helsefremmende og forebyggende arbeid og endringsarbeid på en selvstendig måte
Generell kompetanse
Kandidaten:
Kan formidle trygghet og tillit i møte med barn, unge og deres familie/omsorgsgiver
Kan ivareta brukermedvirkning på individ-, gruppe og systemnivå
Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å arbeide kultursensitivt, samt å kunne kommunisere via tolk
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 3 Dager | Bokstavkarakterer | Alle |
Individuell hjemmeeksamen, 3000 ord (+/- 10%)
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
*Godkjent to arbeidskrav som begge er gruppearbeid med muntlig presentasjon i klasse og tilhørende refleksjonsnotat. Ved ikke godkjent arbeidskrav avtales ekstra arbeidskrav med emneansvarlig.
*Deltagelse i basisgrupper med obligatorisk 90% fysisk tilstedeværelse. Ved ikke oppfylt tilstedeværelse i basisgruppe avtales ekstra arbeidskrav med emneansvarlig.
*Deltagelse på to obligatoriske seminardager i tilknytning til fremlegg av arbeidskrav. Ved ikke oppfylt tilstedeværelse og deltagelse avtales ekstra arbeidskrav med emneansvarlig.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Sølvi Skjørestad JohnsenStudieprogramleder:
Allaug Ulevåg OksumFaglærer:
Allaug Ulevåg OksumArbeidsformer
Undervisningen består av forelesninger, video, gruppearbeid/workshop og individuelt arbeid. Studentaktive læringsmetoder som rollespill og øving (simulering), samt dialog mellom studenter og fagpersoner er nøkkelkomponenter i kursets undervisningsmetoder. Studentene vil bli delt inn i faste basisgrupper ved semesterstart. Undervisningen organiseres i ukesamlinger.