Ledelse, tjenesteforbedring og innovasjon (MHE250)
Dette emnet gir en fordypning i helseledelse for helsesykepleie. Forskjellige sentrale ledelsesteorier, fagutvikling og tjenesteforbedring for helsefremming og pasientsikkerhet i helsesykepleietjenesten inngår. Metoder for selvivaretakelse og veiledning av helsesykepleieres arbeid inngår også som del av emnet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MHE250
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet gir innføring i sentrale ledelsesteorier, fagutvikling, innovasjon og tjenesteforbedring i helsesykepleietjenesten. Det er fokus på planlegging, administrasjon, ledelse og utvikling av tjenesteområdet, herunder tverrfaglig samarbeid i tjenesten. Videre har emnet fokus på helsestasjon- og skolehelsetjenesten i en digital og global sammenheng. Kvalitetsforbedringsarbeid og pasientsikkerhet, inklusiv dokumentasjon og meldeplikt er del av emnet. Emnet har i tillegg fokus på selvivaretakelse og veiledning av helsesykepleiers arbeid.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten:
Har inngående kunnskap om teorier og metoder knyttet til ledelse, fagutvikling og tjenesteforbedring innenfor fagområdet
Har avansert kunnskap om bruk av teknologi i helsesektoren herunder relevante digitale løsninger og arbeidsprosesser
Ferdigheter
Kandidaten:
Kan planlegge, administrere, lede og utvikle helsesykepleierens arbeid i overensstemmelse med lover, forskrifter og rammebetingelser
Kan arbeide systematisk med kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet, herunder dokumentasjons- og meldeplikt
Kan på en etisk og faglig forsvarlig måte, anvende digitale arenaer til å veilede og samhandle med barn, unge og familie/omsorgsgivere
Generell kompetanse
Kandidaten:
Kan bidra til utvikling og innovasjon i helsesykepleiers arbeid
Kan analysere helsesykepleiers arbeid i et globalt perspektiv
Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å lede eget arbeid, analysere egen kompetanse og har innsikt i andre profesjoners kompetanse, samt andre etater og sektorers tjenestetilbud
Kan anvende kunnskap og ferdigheter for selvivaretakelse, er bevisst egen sårbarhet og har evne til å søke veiledning
Forkunnskapskrav
MHE130 Helsesykepleiers arbeidsmetoder
MHE001 Samliv, seksualitet og prevensjon
Ved dokumentert rekvisisjonsrett i Helsepersonellregisteret vurderes forkunnskapskrav som innfridd.
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Semesteroppgave i gruppe | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Godkjent:
- Presentasjon i gruppe (på inntil 3 personer)
- Individuelle skriftlig arbeidskrav
Ved fravær fra gruppe presentasjon avtales ekstra arbeidskrav med emneansvarlig.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Marit AlstveitFaglærer:
Per Christer Thomas WestergrenFaglærer:
Sølvi Skjørestad JohnsenFaglærer:
Linda Horne MælandStudieprogramleder:
Allaug Ulevåg OksumFaglærer:
Allaug Ulevåg OksumArbeidsformer
Undervisningen består av forelesninger, seminar, gruppearbeid og individuelt arbeid. til enkelte av arbeidene gis det respons fra medstudenter og faglærer.