Prosjektplan for masteroppgave (MHEPRO)

I emnet skal studenten utarbeide en prosjektplan som gjør rede for en planlagt masteroppgave med hensyn til valg av tema, problemstilling, teoretisk perspektiv og metode. Gjennom emnet vil studenten forberedes til å arbeide med et planlagt masterprosjekt. Prosjektplanen kan enten være et individuelt arbeid eller gjennomføres av to studenter i par.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)
Fakta

Emnekode

MHEPRO

Versjon

2

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet skal forberede studenten til å arbeide med forskning, formidling og fagutvikling. Studenten skal utarbeide en prosjektplan som gjør rede for den planlagte masteroppgaven med hensyn til valg av tema, problemstilling, teoretisk perspektiv, metode, metodiske overveielser, empirisk materiale, forskningsetiske vurderinger og implikasjoner for praksis. Gjennom arbeidet med prosjektplanen skal studenten videreføre den kompetansen han/hun har tilegnet seg gjennom de øvrige delene av studiet.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten:

  • har inngående kunnskap om et valgt tema / forskningsfelt innen helsesykepleie
  • har inngående kunnskap om vitenskapelige problemstillinger innen fagfeltet helsesykepleie

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan avgrense et forskningsprosjekt
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formidle faglige og etiske problemstillinger og resonnementer med implikasjoner for helsesykepleierpraksis
  • kan analysere eksisterende teorier, metoder og forskning  innen fagfeltet og arbeide selvstendig med problemstillinger

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan beherske akademisk språk, og formidle aktuelle teorier og forskningsresultater
  • kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser
  • kan formulere en plan for et forskningsprosjekt innen fagfeltet helsesykepleie
  • kan beherske forskningsetikk og ta forskningsetiske beslutninger

Forkunnskapskrav

MHE100 Helsesykepleiens fagområde og verdigrunnlag, MHE110 Familie, oppvekstsvilkår, helse og utvikling, MHE120 Sped –og småbarn og deres omsorgspersoner Helsestasjonstjenesten, MHE121 Barn og unge og deres omsorgsgivere - Skolehelsetjeneste

Anbefalte forkunnskaper

MHE001 Samliv, seksualitet og prevensjon

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Prosjektplan 1/1 Bestått/ Ikke bestått Alle

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

75% tilstedeværelse på oppgaveseminarer, Presentasjon av eget arbeid på seminardager og opponentskap for medstudenter.

 Tilstedeværelse ved oppgaveseminarene vil innebære presentasjon av eget arbeid og å være opponent for medstudenter.

Ved fravær utover 25% og/eller ikke utført presentasjon av eget arbeid avtales individuelt arbeidskrav med emneansvarlig.

Fagperson(er)

Arbeidsformer

Seminar, teoretisk undervisning, arbeid i grupper og individuelt, presentasjon av planlagt prosjekt og opponentskap. Studentene tildeles veileder etter planlagt metode og tematikk. Det er studentens ansvars å ta initiativ til veiledning.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Prosjektplan for masteroppgaven (MHEPRO_1) 10

Åpent for

Helsesykepleie - masterstudium

Emneevaluering

Fakultetet avgjør om det skal gjennomføres tidligdialog i alle emner eller i utvalgte grupper av emner. Formålet er å få tilbakemeldinger fra studentene for forbedringer i semesteret. I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minst hvert tredje år for å innhente studentenes erfaringer.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto