Hvordan forstår vi utfordrende atferd; autoritativt klima og sosial emosjonell læring (UTA130)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
UTA130
Versjon
1
Vekting (stp)
5
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Opptakskrav
Generell studiekompetanse (GSK)
Innhold
Dette emnet har fokus på utfordrende atferd i barn og elever, og vektlegger autoritativ rolle, sosial og emosjonell læring, og inkludering.
Autoritativ rolle: Den autoritative voksenrollen (kombinasjonen av relasjonskvalitet og krav) ser ut til å være et helt avgjørende tiltak i arbeidet med utfordrende atferd, både i barnehage og skole. I dette emnet skal vi komme inn på hvordan en autoritativ rolle kan utvikles i team og organisasjon.
Sosial og emosjonell læring:
En annen tilnærming til utfordrende atferd er det å tilegne seg sosiale og emosjonelle ferdigheter. Eksempler på sentrale sosiale og emosjonelle ferdigheter som inngår i dette emnet er selvbevissthet, selvregulering, å gjøre gode beslutninger, sosial bevissthet, og sosiale ferdigheter.
Inkludering:
Emnet legger også vekt på hvordan barn og unge med utfordrende atferd kan inkluderes i lek- og læringsaktiviteter i barnehage i skole. Viktige temaer i inkludering er fellesskap/tilhørighet, deltakelse, medvirkning og utbytte.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten har
-
Kunnskap om den autoritative voksenrollen, herunder kunnskap om relasjonskvalitet, kvalitet i krav og hvordan disse temaene kan kombineres
-
Kunnskap om ulike sosiale og emosjonelle ferdigheter, og hvordan man i skole og barnehage kan legge til rette for sosial-emosjonell læring
-
Kunnskap om hvordan barn og unge med utfordrende atferd kan inkluderes i lek- og læringsaktiviteter
-
Kunnskap om sentrale temaer innen inkludering, som fellesskap/tilhørighet, deltakelse, medvirkning og utbytte
-
Kjennskap til domenet emosjonell støtte fra TTI-rammeverket for klasse- og gruppeledelse: positivt klima, lærersensitivitet og verdsetting av barn og elevers perspektiv
-
Kunnskap om sammenhengene mellom den autoritative voksenrollen, sosial og emosjonell læring og inkluderende praksis
Ferdigheter
Studenten
-
Kan anvende kunnskap om den autoritative voksenrollen i møte med utfordrende atferd
-
Kan planlegge og gjennomføre lek- og læringsaktiviteter som legger til rette for sosial og emosjonell læring
-
Kan kjenne igjen uttrykk hos barn og elever som er relatert til emosjonell støtte i TTI-rammeverket for klasse- og gruppeledelse
Generell kunnskap
Studenten
-
Har innsikt i fagfeltet og kan holde seg oppdatert på nyere, relevant forskning innen faget
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Det er anbefalt at studenter har praksiserfaring fra skole, barnehage eller lignende
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 5 Dager | Bestått/ Ikke bestått |
Fagperson(er)
Faglærer:
André BaraldsnesEmneansvarlig:
Ida Risanger SjursøFaglærer:
Pål RolandStudiekoordinator:
Hege Cecilie Nygaard BarkerArbeidsformer
Digitale forelesninger, en frivillig digital live samling med diskusjoner. Alle de digitale forelesningene vil være tilgjengelige slik at de kan ses når det passer for den enkelte.
Åpent for
Åpent emne for alle studenter med en aktiv studierett og som fyller kravene til generell studiekompetanse (GSK).