Mobbing- forebygging og håndtering i skole og barnehage (VAM100)

Emnet tar sikte på å styrke generell kompetanse knyttet til mobbing. Slik at den enkelte kan bli bedre til å håndtere mobbeproblematikk i praksis.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)
Fakta

Emnekode

VAM100

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Følgende tema vil bli tatt opp:   

  • Forståelse av fenomenet mobbing både ansikt til ansikt og digitalt og avgrensing fra nærliggende begreper.  

  • Teori og forskning om hva som karakteriserer mobbing mellom jevnaldrende i ulike aldre.  

  • Teori og forskning om hva som karakteriserer situasjoner der barn og unge blir mobbet av voksne.  

  • Teori og forskning om tiltak på individ-, gruppe- og systemnivå som forebygger,  avdekker, stopper og følger opp mobbing. Presentasjon av aktuelle verktøy.  

  • Lov og regelverk i arbeid med mobbing.  

  • Oversikt over ulike roller og ansvar i kommuner og fylkeskommuner, samt tilsynsrollen på statlig nivå som er knyttet til forebygging, avdekking, stopping og oppfølging av mobbing. 

Læringsutbytte

Kunnskaper 

Etter fullført emne skal studenten ha kunnskaper om:  

  • Fenomenet mobbing  

  • Teorier som er relevante til studiet om mobbing  

  • Forskningsbaserte og egnede tiltak for å forebygge, avdekke og stoppe mobbing  

  • Juridiske og etiske forhold knyttet til arbeid med mobbing og andre krenkelser  

Ferdigheter  

Etter fullført emne skal studenten kunne anvende sin kunnskap til å:  

  • Forstå faktorer som fører til at mobbing oppstår på individ, gruppe og systemnivå.  

  • Følge opp aktivitetsplikten i loven, ved å iverksette forskningsbaserte metoder for å:  

A) forebygge at mobbing skjer  

B) avdekke mobbing  

C) stoppe mobbing som skjer  

D) følge opp i etterkant av en mobbesak.  

Profesjonell (generell) kompetanse  

Etter fullført emne skal studentene 

  • Ha utviklet en grunnleggende kunnskap og forståelse om mobbing slik at de blir bedre rustet til å forebygge og håndtere mobbeproblematikk.  

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Hjemmeeksamen 1/1 1 Måneder Bestått/ Ikke bestått

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Arbeidskrav 1, Arbeidskrav 2

To arbeidskrav a 1000 ord +/- 10%. Ved ikke- godkjent arbeidskrav vil man få mulighet til en andregangs innlevering av arbeidskrav. Konsekvenser av ikke godkjent arbeidskrav er at adgang til prøving nektes.

Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke-godkjent

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Ida Risanger Sjursø

Arbeidsformer

Emnet er nettbasert og går over to semestre: Digitale forelesninger som kan ses når det passer den enkelte. I tillegg vil studentene få tilbud om noen frivillige 'live' digitale seminarer.  

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Mobbing- forebygging og intervensjon i skolen (ES597_1) 7.5

Emneevaluering

Fakultetet bestemmer om det skal gjennomføres tidligdialog i alle, eller grupper av emner som tilbys ved fakultetet. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester. I tillegg skal det gjennomføres en digital evaluering, studentenes emneevaluering, minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto