Sosial og emosjonell utvikling og livsmestring blant de eldste barna i barnehagen (VSEB100)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
VSEB100
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet tar sikte på å styrke din kompetanse i arbeid med de eldste barna i barnehagen innen det sosiale og emosjonelle området og innen livsmestring, med særlig vekt på følgende:
Nyere teori og forskning knyttet til temaene samspill, engasjement, livsglede, mestring og anerkjennelse med vekt på barns utvikling det siste året i barnehagen
Aktuelle pedagogiske tilnærminger for å fremme samspill, engasjement, livsglede, mestring og anerkjennelse i barnehagen
Barns overgang til skolen
Voksenrollen i barnehagen
Dialogisk eller samtalebasert lesing
Lekbasert læring
Teori om implementering av nye tiltak i barnehage og skole
Læringsutbytte
Studenten skal ha utviklet inngående kunnskaper om:
barnehage-personalets rolle for barns sosiale og emosjonelle utvikling, og livsmestring.
teorier og forskning knyttet til betydningen av samspill, engasjement, livsglede, mestring og anerkjennelse for barn i barnehagealder
betydningen av disse utviklingsområdene for barns overgang til skolen
dialogisk eller samtalebasert lesing
teori og forskning knyttet til lekbasert læring
Implementeringsteori knyttet til utdanningssektoren
Studenten skal ha utviklet ferdigheter knyttet til:
Selvstendig arbeid med barns sosiale og emosjonelle utvikling, og livsmestring, særlig innen områdene samspill, engasjement, livsglede, mestring og anerkjennelse
barnehagens arbeid med å sikre en god og trygg overgang til skolen
dialogisk eller samtalebasert lesing
lekbasert læring og veiledet lek
det å lede implementeringsarbeid på avdelingsnivå i barnehagen
Studenten har tilegnet seg generell kompetanse til å:
analysere og reflektere kritisk rundt egen praksis knyttet til barns sosiale utvikling og barns overgang til skolen
lede pedagogisk utviklingsarbeid på avdelingen
omsette aktuell teori og føringer fra rammeplanen - innen barns sosiale og emosjonelle utvikling samt livsmestring - til praktiske pedagogiske leker og aktiviteter i barnehagen
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Studiet krever ansettelse i barnehage
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappeinnlevering | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Studenten skal ha sett alle forelesnings-filmene. I tillegg kreves 80 % oppmøte på online samlinger og bestått arbeidskrav. Arbeidskravet består av innlevering av 5 arbeidsnotater, a 1000 ord, + - 10%
Fagperson(er)
Faglærer:
Ragnhild LenesEmneansvarlig:
Ingunn StørksenFaglærer:
Ingunn StørksenFaglærer:
Svanaug LundeFaglærer:
Cecilie EvertsenFaglærer:
Pål RolandStudiekoordinator:
Hege Cecilie Nygaard BarkerArbeidsformer
Kurset går over to semestre (deltid) og bør kombineres med praktisk arbeid i stor avdeling i barnehagen ettersom kurset legger vekt på praktiske øvelser. Det blir fem seminarer basert på «flipped classroom» prinsippet. Studentene får da se en rekke nettbaserte forelesninger på forhånd, mens fem sanntid online samlingen handler om å diskutere og reflektere over teori og forskning sammen med medstudenter og forelesere. Gjennom hele studieløpet utfordres studentene til å praktisere teoretisk kunnskap gjennom å opptre som modeller for barna, og gjennom konkrete pedagogiske leker og aktiviteter. Studentene veiledes gjennom små videofilmer fordelt på hele året som repeterer teori, gir refleksjonsoppgaver, samt konkrete pedagogiske leker og aktiviteter.