Fysisk praksis I (BDA711)
Emnet er utformet for å gi studentene en helhetlig forståelse av deres fysiske utøvelse og et godt praktisk og teoretisk kunnskapsgrunnlag som de kan bygge på i deres videreutvikling som dansere. Gjennom teknikkundervisning og utforskende bevegelsesarbeid, forelesninger, klassediskusjon, samt skriftlige og muntlige oppgaver, utvikler studentene sine danseferdigheter og bevegelsesregister og sin kunnskap om trygg dansepraksis. De lærer også å kritisk reflektere over egne mål og sin egen fremgang.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BDA711
Versjon
1
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Innhold
Innholdet omfatter arbeid innen danseteknikk og forskjellige bevegelsesmetoder og praksiser, samt teoretisk kunnskap om trygg dansepraksis.
Fokuset i teknikklassene er primært på samtidsdans med støttefag som for eksempel klassisk ballett og hip hop. Studenten blir også introdusert til somatiske tilnærminger til bevegelsestrening. I trygg dansepraksis anvendes forskningsbasert teori i praksis.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter gjennomført emne skal studenten:
- forstå og anvende grunnleggende bevegelsesprinsipper i dans, både praktisk og konseptuelt.
- ha grunnleggende kunnskap om metoder og praksiser som utvikler ens individuelle bevegelsesspråk, kroppsbevissthet og egne fysiske muligheter.
- forstå deres fysiske praksis i både et kunsthistorisk og nåtids kontekst.
- demonstrere god kunnskap om trygg dansepraksis, for eksempel gjennom tema som funksjonell anatomi, kroppskondisjonering, skadeforebygging, ernæring, restitusjon eller mental trening.
Ferdigheter
Etter gjennomført emne skal studenten:
- vise god forståelse for sentrale bevegelsesprinsipper i samtidsdans og øvrige danseteknikker undervist i emnet, særlig når det gjelder alignment, rotasjon, vektforskyvning, og forhold til rom, samt funksjonalitet og effektivitet i bevegelse.
- utvide sitt eget bevegelsesvokabular ved å utforske ulike bevegelsespraksiser
- anvende kunnskap om relevante prinsipper i trygg dansepraksis til egen utvikling og individuell praksis.
Generell kompetanse
Etter gjennomført emne skal studenten:
- demonstrere økt kroppslig bevissthet og fysikalitet, og forbedret styrke, utholdenhet, fleksibilitet og koordinasjon.
- undersøke og kritisk reflektere over sammenhenger mellom de ulike kunnskapsområdene i emnet og bruke dette i egen dansepraksis.
- planlegge, gjennomføre og evaluere egen individuell tilleggstrening i trygg dansepraksis
Forkunnskapskrav
Bestått fysisk og danseteknisk opptaksprøve.
Språkkrav i engelsk skal være bestått i henhold til UiS sitt regelverk/Samordna Opptak.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Bestått når alle arbeidskrav er godkjent
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
I tillegg til arbeidskrav vurderes progresjon kontinuerlig gjennom året i undervisningen. Det forventes 80 % tilstedeværelse i de ulike kursene.
Det er obligatorisk fremmøteplikt til all undervisning i hh UKs fraværsreglement.
Mappe bestående av 5 arbeidskrav:
- en individuell skriftlige refleksjonsoppgave
- en praktisk gruppeoppgave
- 1 praktisk fremvisning i danseteknikk i første semester
- 1 skriftlig oppgave i trygg dansepraksis
- 1 praktisk fremvisning i fysisk praksis i 2.semester
Ved ikke godkjent arbeidskrav får studenten en mulighet til å ta arbeidskravet på nytt. Hvis det da ikke er godkjent henvises studenten til å ta emnet på nytt.
Oppgaver i emnet leveres på norsk eller engelsk. Svensk og dansk er også tillatt.
Fagperson(er)
Faglærer:
Gry Galta van MerkensteijnEmneansvarlig:
Marie Ronold MathisenFaglærer:
Annemariet Gonzalez ComendadorFaglærer:
Brynjar Åbel BandlienStudiekoordinator:
Lena Crosby HaugArbeidsformer
Trening i danseteknikk og relaterte fysiske praksiser
Workshops
Forelesninger, diskusjon og kollokvier
Emnet organiseres i ukentlig undervisning, eller at hele emnet eller deler av emnet undervises i intensive bolker i perioder av undervisningsåret. Emnet kan også ha en kombinasjon av ukentlig undervisning og intensive bolker.