Spesialpedagogikk 2 (SFP401)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
SFP401
Versjon
1
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Merk
Emnet starter ikke før høsten 2026
Innhold
I dette emnet vil studentene få økt spesialpedagogisk kompetanse og kunnskap som gir grunnlag til å identifisere barn med vansker og iverksette tiltak med sikte på å fremme mestring, læring og faglig og sosial inkludering. Studentene skal få en forståelse av hvilke forhold som bidrar til emosjonell og sosial sårbarhet og utagerende utfordringer. Studentene skal få kunnskap om hvordan man kan arbeide med holdninger relatert til mangfold og som også omfatter innsikt i sosiale og samfunnsmessige inkluderingsprosesser, samt i marginaliserings- og ekskluderingsprosesser og hvordan disse kan reduseres. Emnet gir også innsikt i lovverk og forskrifter knyttet til spesialundervisning.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av ….
Kunnskap:
har kunnskap om hva som kjennetegner inkluderende og trygge læringsmiljø
Har kunnskap om sosiale og samfunnsmessige prosesser som marginaliserer eller inkluderer og kunnskap om forebyggende tiltak for å sikre inkludering av alle barn, men med et spesielt fokus på barn med vansker
har bred kunnskap om tiltak av allmenpedagogisk og spesialpedagogisk karakter som favner sårbare barn
har bred kunnskap om ulike vansker som kan påvirke læring og sosial inkludering
kjenner til nyere forskning på fagområdet og kan oppdatere sin kunnskap innenfor spesialpedagogikk
Kjenner til lovverk og forskrifter knyttet til spesialundervisning
Ferdigheter:
Kan identifisere faktorer i læringsmiljøet som fremmer barns trives og læring, og sette tiltak for å utvikle læringsmiljøet
Kan gjennomføre tiltak relatert til barn med individuelle opplæringsplaner og dokumentere arbeidet.
kan bidra faglig til individuelle opplæringsplaner knyttet til spesialundervisning.
Kan planlegge og gjennomføre tiltak som støtter barn med vansker i samspill med andre barn.
Kan formidle faglig kunnskap til samarbeidspartnere om enkelt barns eller grupper av barns behov for støtte og oppfølgning i læringsmiljøet.
Kan beherske oppgaver knyttet til observasjon av samspill i grupper av barn
Generell kompetanse:
Har innsikt i kompleksiteten i fagfeltet og utfordringer knyttet til inkludering av mangfold
Kan formidle faglige synspunkter muntlig og skriftlig som støtter seg sentralt fagstoff
Kan lede arbeid i kollegiet relatert til oppfølgning av barn med vansker
Kan bidra til å utvikle praksis som ivaretar verdigrunnlaget i rammeplan for SFO og skolen
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappeinnlevering | 1/1 | Bokstavkarakterer |
Mappeinnlevering på 4500-5000 ord. Innholdsfortegnelse og litteraturliste kommer i tillegg. Til obligatoriske skriftlige oppgaver: Skriftstørrelse 12 og linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
-
Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent.
-
Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning, fysiske- og digitale samlinger (25 % fravær tillates på fysiske samlinger og digitale samlinger. Utvidet fravær kan innvilges ved søknad)
-
Konsekvenser av ikke godkjente arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 2-8 nr. 3.
Arbeidskrav
-
1 observasjonsoppgave (800 ord +/- 10 %) knyttet til praksisperioden
-
1 muntlig videofremlegg (5-7 min.)
-
1 fagtekst (1200-1400 ord)
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Cecilie EvertsenStudieprogramleder:
Svanaug LundeStudiekoordinator:
Hege Cecilie Nygaard BarkerArbeidsformer
Emnet er organisert som et samlingsbasert studium med nettstøtte.
Forelesninger, casediskusjoner, utprøving av observasjonsverktøy og hjelpemidler, seminarer og refleksjonslogger, muntlig fremlegg. Arbeidsomfanget for et emne på 30 studiepoeng er stipulert til 800 timer.