Organisasjonsdesign, kunnskapsoverføring og implementering (MEN135)
Emnet skal gi studentene innsikt i hvordan behovet for organisasjonsendringer oppstår, hvordan endringer kan styres og ledes, hvordan motstand mot endring oppstår - og hvordan ledere kan forholde seg til slik motstand.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2022-2023. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MEN135
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Organisasjonsendringer har stor betydning både for den/de som tar initiativ til og har ansvaret for å lede og styre slike prosesser, samt for ansatte som mer eller mindre direkte berøres av endringene.
Dette emnet tar for seg følgende seks nært sammenhengende temaer:
1) Årsaker til organisasjonsendringer: hva vet man fra forskning om hvorfor organisasjonsendringer utløses, kommer de "av seg selv" eller er det snarere snakk om strategier og rasjonell planlegging fra aktører i lederposisjoner?
2) Styring og ledelse av endringsprosesser: hvordan kan endringsprosesser styres og ledes?
3) Motstand: hva er årsaker til at motstand mot endring oppstår, og hvordan kan ledere håndtere slik motstand?
4) Kunnskapsoverføring: endringer utløses ofte som følge av at praksiser og kunnskap forsøkes overført fra andre organisasjoner. Endringer er derfor vel så mye imitasjon som innovasjon. Hva er utfordringer ved slike kunnskapsoverføring?
5) Implementering: endring av organisasjoner handler ofte om å forsøke å implementere, og dermed også å materialisere, ulike typer reformideer eller "organisasjonsoppskrifter". Sentralt i dette emnet står forestillingen om å implementere endringer som oversettelse av reformideer. Et nøkkelbegrep i studiet er endringskompetanse som translatør - eller oversettelseskompetanse. Dette begrepet blir også satt inn i en sammenheng der det bygges videre på teorien om "lille jeg" og de utfordringer endringsledere står overfor mht. å konkretisere endringsideer slik at de kommer til uttrykk i praksis i virksomheten.
6) Endringer skjer ofte i form av endringer av organisasjoners design. Emnet gir innsikt i ulike typer design (design som substantiv), og ulike måter å gå frem på i designprosesser (design som verb).
Læringsutbytte
Ved avslutningen av emnet forventes det at studenten har oppnådd følgende:
Kunnskaper
- har oppnådd forståelse for årsaker til at det oppstår behov for organisasjonsendringer.
- har oppnådd forståelse for at utfall av forsøk på planmessig endring av organisasjoner kan variere, og at årsaker til at slik variasjon forekommer.
- har kunnskap om internasjonale trender for design av formelle organisasjoner
- har kunnskap om de muligheter og begrensninger som er knyttet til det å kunne overføre kunnskap mellom organisasjoner
Ferdigheter
- er i stand til å diagnostisere organisasjoners formelle strukturer og organisasjonskulturer
- er i stand til å planlegge endringsprosesser i organisasjoner
- er i stand til å forstå og planlegge endringer av organisasjoners design
- er i stand til å forstå utfordringer med overføring av kunnskap mellom organisasjoner
- er i stand til å bidra med kunnskap om hvordan vedtatte endringer kan bli implementert
Generell kompetanse
- er i stand til å kritisk vurdere nye trender og "organisasjonsmoter"
- er i stand til å vurdere betingelser for effektiv kunnskapsoverføring mellom organisasjoner
- er i stand til å vurdere ulike typer organisasjonsdesign
- er i stand til å vurdere relevansen og nytten av teorier om organisatoriske endringer i forhold til konkrete tilfeller der virksomheter skal omstilles
- er i stand til å identifisere ulike former for reaksjonsmønstre fra medarbeidere og øvrige som kan oppstå i forbindelse med organisasjonsendringer
- har en utviklet forståelse for endringslederens betydning, muligheter og begrensninger
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 5 Dager | Bokstavkarakterer | Alle |
Eksamensbesvarelsen kan leveres på bokmål, nynorsk eller engelsk.