Kunstfagdidaktikk II (PPU411)
Emnet omfatter ulike perspektiver på kunstpedagogisk virksomhet, bl.a. aktuelle læreplaner, lærer- og elevrollen, faglærerens ansvar og oppgaver, profesjonsetiske problemstillinger, samt faglige og didaktiske spørsmål knyttet til pedagogisk FoU-arbeid.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2022-2023. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
PPU411
Versjon
2
Vekting (stp)
5
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Etter endt studium skal kandidaten ha tilegnet seg kunnskaper, ferdigheter og kompetanse som setter vedkommende i stand til å:
Kunnskap
- gjøre rede for lærerens oppgaver med vekt på klasseledelse og et inkluderende læringsmiljø
- ha inngående kjennskap til lærerens ansvar og forpliktelser i henhold til gjeldende lover og retningslinjer for profesjonsutøvelsen
- kunne gjøre rede for sentrale pedagogiske og didaktiske begreper og deres relevans i opplæringen
- ha en inngående kjennskap til ulike sider ved faglærerrollen og faglærerens oppgaver i et helhetlig og samordnet opplæringssystem
- ha god kunnskap om ulike former for vurdering i kunstfag
- kunne gjøre rede for yrkesetikk, yrkesetiske holdninger og hvilke etiske valg en lærer står overfor i det pedagogiske arbeidet
Ferdigheter
- drøfte lærerrollen med utgangspunkt i ulike pedagogiske grunnsyn og klasseledelse
- kunne forstå endringer i lærer- og elevrollen ut fra et historisk, filosofisk og samfunnsmessig perspektiv og å kunne reflektere over hvordan disse rollene endrer seg i takt med samfunnsutviklinga
- drøfte hvordan lærere kan reflektere over yrkesetiske dilemmaer, ulike verdier og etiske valg som grunnlag for arbeidet sitt med undervisning, og i det sosiale samspillet med elevene
- drøfte hvordan lærere kan reflektere over etiske utfordringer og dilemmaer i et mangfoldig og flerkulturelt samfunn
- kunne analysere sentrale læreplaner og utvikle/utforme lokale læreplaner som grunnlag for planlegging, tilrettelegging, gjennomføring og vurdering av kunstfagundervisningen
- kunne bruke didaktiske, estetiske og kunstfilosofiske grunnbegrep i tenkning, legitimering og argumentasjon omkring kulturpolitisk og kunstpedagogisk virksomhet
Generell kompetanse
- kunne begrunne undervisning med grunnlag i aktuelle læreplaner og ulike rammefaktorer
- kunne bygge gode relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med kolleger og andre aktuelle aktører i skoleverk og kulturliv
- orientere seg i og forholde seg analytisk og kritisk til aktuell faglitteratur og å utvikle egen praksis
- kunne reflektere over og delta i diskusjoner rundt faglige, fagdidaktiske og etiske utfordringer i utøvende og skapende kunstfag
- kunne videreutvikle egen kompetanse for å frembringe ny viten og delta i faglig og pedagogisk FoU-arbeid
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Mappevurdering. Karakteruttrykk er Bestått/Ikke bestått. Nærmere opplysninger om innholdet i mappen gis ved semesterstart. For øvrig viser vi til Eksamensforskriften for Universitetet i Stavanger.