Barns utvikling, lek og læring (ABL101)
Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring (BULL) bygger på faget pedagogikk.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
ABL101
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår, Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Tematikker i kunnskapsområdet er syn på barn, lærings- og lekteorier og utviklingspsykologi. Syn på barn og barndom ses i lys av historiske og samtidige perspektiver, og ligger til grunn for profesjonsetiske refleksjoner. Kunnskapsområdet tematiserer barn som selvstendige aktører med rett til å bli hørt, sett og inkludert i fellesskapet, og barns rett til å påvirke barnehagens innhold og medvirke i lærings- og utviklingsprosesser. Barns lek, barns samspill i lek og barnehagelærerens ansvar for å skape et inkluderende lekemiljø står sentralt. Videre inngår kunnskap om barnehagens verdigrunnlag og samfunnsmandat, barnehageprofesjonen og profesjonsetiske aspekter. Didaktikk, observasjon og pedagogisk dokumentasjon er en del av kunnskapsområdets metodekunnskap.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emnet skal studenten har tilegnet seg følgende:
Kunnskaper
Studenten
har kunnskap om aktuelle teorier og forskning om barns utvikling, lek og læring og sammenhenger mellom disse
har kunnskap om sammenhengen mellom didaktikk og barnehagefaglig arbeid.
har kunnskap om lek som fenomen og som en arena for utforskning, vennskap og medvirkning
har kunnskap om observasjon, dokumentasjon, pedagogisk dokumentasjon og refleksjon som forutsetning for barnehagepedagogisk arbeid
har kunnskap om ulike syn på barn og barndom som grunnlag for profesjonsetiske refleksjoner
har kunnskap om barn i forskjellige livsfaser deriblant overgang til barnehage og overganger innad i barnehagen
har kunnskap om barns væremåter, leke- og læringslyst og om hvordan dette har sammenheng med deres interesser, forutsetninger og livserfaring
Ferdigheter
Studenten
kan skape, delta i og opprettholde omsorgsfulle relasjoner og vise evne og vilje til innlevelse i og anerkjennelse av hvert enkelt barn og barn i gruppe
har ferdigheter i å planlegge, grunngi, samarbeide og reflektere over pedagogisk arbeid i lys av praksiserfaringer, teori og forskning, og å inkludere barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning i det pedagogiske arbeidet i barnehagen
kan lede pedagogiske prosesser, delta i lek sammen med alle barn, støtte barns nysgjerrighet og skapende uttrykk, og bidra til trivsel og glede i et trygt og samtidig utforskende leke -og læringsmiljø
Generell kompetanse
Studenten
kan utøve begynnende profesjonelt skjønn, videreutvikle sin pedagogiske kunnskap og vise evne til å formulere og formidle denne muntlig og skriftlig
kan analysere og reflektere kritisk over maktforhold som har innvirkning på pedagogisk praksis
kan analysere og reflektere kritisk over egen profesjonsutøvelse i samspill med barn og personale
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 1/1 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Arbeidskrav 1: Individuell faglig tekst. 1500 ord (+/- 10 %).
Arbeidskrav 2: Individuelt refleksjonsnotat. 1000 ord (+/- 10 %).
Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Kjersti Lønning VeldePraksiskoordinator:
Tone Lønseth DavidsenStudiekoordinator:
Karin BernerArbeidsformer
Studentene må tilegne seg teorien gjennom samlingsbasert undervisning på UIS, gjennom planlagt for - og etterarbeid, nettbasert undervisning, barnehagesamlinger ,selvstudium og gruppearbeid. Videre skal studenten utvikle akademisk skriving gjennom arbeidskrav. Det gis tilbud om veiledning knyttet til arbeidskrav. I undervisningen vil studenten møte varierte arbeidsformer som forelesninger, diskusjoner i grupper og plenum, gruppearbeid (case, praksisfortellinger osv). Undervisning og annet læringsarbeid i emnet skal kvalifisere studentene til å bli reflekterte og engasjerte barnehagelærere. Studentene har ansvar for egen læring og for å fremstå som ansvarlig og selvstendige barnehagelærere etter endt studium.
Praksis utgjør en integrert del av kunnskapsområdet. Se eget kapittel om praksis, samt praksisplan.