Institutt for barnehagelærerutdanning (IBU) tilbyr bachelor i barnehagelærarutdanning, masterstudium i barnehagevitskap og ei rekke etter- og vidareutdanningar, i tillegg til doktorgradsprogrammet i utdanningsvitskap.
675
60
5
Vi held til i Hagbard Line-huset.
Instituttleiing
Institutt for barnehagelærerutdanning
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon IBU

Våre tilsette kjem frå mange ulike fagfelt, og leverer forskingsbasert kunnskap som er relevant for samfunnet sine utfordringar på barnehagefeltet. Utgangspunktet er eit overordna samfunnsansvar der vi skal vere med på å utvikle kunnskap om korleis ungar kan ha gode oppvekstvilkår, og betydninga av profesjonsutdanning i det.
Vi har eit nært samarbeid med praksisfeltet. Eit klart mål er å bidra til å utvikle praksisfeltet vi utdannar for, og derfor er forskinga vår profesjonsretta og praksisnær. Gjennom dette vil vi at kandidatane våre spelar ei sentral rolle i den kunnskapsbaserte utviklinga av samfunnet.
Studietilbod ved Institutt for barnehagelærarutdanning
Instituttet tilbyr studiar på både master- og bachelornivå, samt etter- og vidareutdanning og ph.d.-kurs.

Institutt for barnehagelærerutdanning tilbyr barnehagelærarutdanning, både som 3-årig fulltidsstudium og 4-årig deltidsstudium. Vi tilbyr også arbeidsplassbasert barnehagelærarutdanning over 4 år (ABLU).
Vidare har vi master i barnehagevitskap, samt fleire etter- og vidareutdanningar. Studia i barnehagepedagogikk / småbarnspedagogikk er eit påbyggingsstudium for pedagogar som ikkje er barnehagelærarar. Instituttet har også ansvar for kurs i phd-utdanninga.
Sjå alle studietilboda våre her.
Instituttet er også ansvarlege for Comparative Educational Studies, som er eit tilbod til utvekslingsstudentar frå utlandet.
Kva kan du jobbe med etter å ha studert ved Institutt for barnehagelærarutdanning?
Med barnehagelærerutdanning kan du jobbe som barnehagelærer, pedagogisk leiar og styrar i barnehage. Dersom du ikkje ønsker å jobbe i barnehage, kan du søke på andre barnerelaterte yrker som i til dømes SFO, fritidsklubb eller tilsvarande stader. Bygger du på med ei mastergrad i barnehagevitskap eller andre aktuelle masterutdanningar kan det gi deg andre jobber, f.eks. arbeid i høgare utdanning, vidaregåande skule og andre instansar.
Masterstudiet danner også grunnlag for vidare ph.d.-studier, bl.a. i det utdannings- og barnehagevitskaplige feltet.
Skal du ut i praksis?
Alle barnehagelærarstudentar har obligatorisk praksis som del av utdanninga si. Praksisopplæringa gir studentane høve til å knytte teori og praksis saman. I praksis får studentane gjere seg erfaringar gjennom observasjon og reelle undervisningssituasjonar under rettleiing av erfarne lærarar.
Barnehageforsking
Ved UiS forskar vi på barnehagen ved mange ulike einingar. Ein samla oversikt over barnehageforskinga får du ved å vitje Filiorum - Senter for barnehageforsking.

Tilsette ved Institutt for barnehagelærarutdanning står for ei rekke forskings- og utviklingsaktivitetar, blant anna innan desse temaa:
- Berekraft i barnehagen (utdanning for bærekraftig utvikling i barnehagelærerutdanninga, barns utforsking av natur og nærmiljø, uteundervisning og naturfag)
- Kommunikasjon: Matematikk, språk og digital teknologi (teknologi, pedagogikk og fag som integrerte einingar i barnehagen, barns lek med klossar, verktøy for vurdering e-bøker i barnehagen)
- Estetiske og kreative læreprosessar (musikk og lyd i barnehagen, samspelet mellom gamle og unge, musikalsk identitet hos tilsette i barnehagen, barnehagens offentlige kunstneriske utsmykking)
- Verdiar, demokrati og mangfald i barnehagen (tilhørighet, fellesskap og mangfald, prfesjonell omsorg, profesjonsetiske dilemma i barnehagen)
- Profesjon og leiing (kva utgjer gode barnehagar? Kompetanseheving for personalet i opne barnehagar)
Arenaer vi samarbeider på
Aktuelt
Digital sommerskole for fjerde gang
Didaktisk digitalt verksted (DDV) arrangerer for fjerde gang digital sommerskole. Dette er et åpent arrangement, og alle...
Norsk barnehageforskningskonferanse er åpen for påmelding og innsending av abstrakt
Norsk barnehageforskningskonferanse arrangeres 26.-28. oktober i Bergen. I år er det Barnkunne - Senter for barnehagefor...
UiS vil tilby Norges første universitetsgrad i skolefritidspedagogikk
Mens våre naboland i Norden har tilbudt høyere utdanningsgrader innenfor skolefritidspedagogikk i flere tiår, finnes det...
Ledig stilling førsteamanuensis/førstelektor/ universitetslektor i norsk
Institutt for barnehagelærerutdanning (IBU) ved Universitetet i Stavanger har ledig en vikariatstilling som førsteamanue...
Hvordan påvirker livets 1000 første dager barnets fremtid?
Å sørge for at barn har systemer rundt seg som støtter deres psykiske og fysiske utvikling i de 1000 første dagene av li...
Bli studentassistent ved Institutt for barnehagelærerutdanning!
Institutt for barnehagelærerutdanning ved UiS søker motiverte studenter som ønsker å kombinere studiene med faglig relev...
Bli mentor for nye barnehagelærerstudenter!
Institutt for barnehagelærerutdanning søker nå etter engasjerte studenter som vil være mentor for nye førsteårsstudenter...
Nytt EU-prosjekt setter søkelys på kulturell forståelse i barnehagelærerutdanningene
Barnehageforskere fra Universitetet i Stavanger er partnere i RECOdE, et nytt Erasmus+prosjekt som skal utvikle barnehag...
- Vi trenger alle typer menn i barnehagene
Jonas tar er snart verdig utdannet barnehagelærer og vil gjerne ha flere mannlige kollegaer når han kommer ut i jobb.
Bruker den nye kompetansen på jobb hver dag
Bjørg Oltedal (32) er fra Ogna og tar master i barnehagevitenskap.
Deler erfaringer og får inspirasjon fra medstudenter
Silje Vignes Flesjå (43) er fra Finnøy i Ryfylke og holder på med en master i barnehagevitenskap.
Alle nye barnehagelærerstudenter får en mentor
Hjelper studentene i gang slik at de raskt mestrer overgangen fra videregående til universitet.
Ny rapport: Nordiske tilnærminger til vurdering og evaluering i barnehagen
Finnes det en felles nordisk modell eller en karakteristisk nordisk tilnærming til evaluering og vurdering av kvalitet i...
Barnehagelærerstudenter fordyper seg faglig fra første semester
- Jeg ser dette som en mulighet til å sitte igjen med en helt unik kompetanse når jeg er ferdig med utdanningen. Karina ...
Stor interesse for nylansering av tidsskriftet Nordisk barnehageforskning
Denne våren har FILIORUM, i samarbeid med BARNKunne, drevet tidsskriftet Nordisk barnehageforskning i ett år. Pågangen h...
To nye EU-prosjekt skal bidra til å løfte kunstfagenes stilling i barnehage og skole
Barnehageforskere fra Institutt for barnehagelærerutdanning ved Universitetet i Stavanger har mottatt EU-midler til ikke...
FILIORUM-forskere tildelt nytt EU-prosjekt
Barnehageforskere fra Universitetet i Stavanger har sammen med fem europeiske partnere mottatt EU-finansiering til et ny...
Ledige stillinger som postdoktor og stipendiat tilknyttet FILIORUM
Vi har to ledige stillinger, en postdoktor i pedagogikk og en stipendiat i utdanningsvitenskap, knyttet til to store for...
Norske barnehager har et forbedringspotensial når det gjelder profesjonell læring og utvikling
En ny studie fra barnehageforskere ved Universitetet i Stavanger har sett på hvilken forståelse styrere har av barnehage...
Ny OECD-undersøkelse skal kartlegge arbeidshverdagen i norske barnehager
Barnehageforskere ved Universitetet i Stavanger har i samarbeid med forskningsinstituttet NIFU fått i oppdrag å gjennomf...
Digital kompetanse i barnehagen
DiCoTe-prosjektet skal øke den digitale kompetansen i norske barnehager ved å utvikle ressurser som kan brukes i barneha...
FILIORUM lanserer Ressursbank for barnehagen
Den digitale samlingen av ressurser skal bidra til kompetanseheving blant barnehageansatte og sørge for at ny og relevan...
Spontan bruk av utetid i barnehagen
En ny studie viser at barnehagelærere i varierende grad planlegger hvordan de skal bruke utetiden i barnehagen til forhå...
Har utviklet app for barns bevegelseslek
Fysisk aktivitet og lek er en viktig del av barnehagehverdagen. Nå har universitetslektor Synnøve Eikeland ved Institutt...
Fem ledige stipendiatstillinger tilknyttet FILIORUM – Senter for barnehageforskning
Vi har hele fire ledige stipendiatstillinger knyttet til tre store forskningsprosjekter innen barnehage, samt en stipend...
FILIORUM-forskere med ny bok om pedagogisk kvalitet i barnehagen
Hva kjennetegner barnehager med god kvalitet, og hvilke typer pedagogiske virksomheter tilbys barna i disse barnehagene?...
Bærekraftig omsorg
Omsorg er sammen med danning, lek og læring barnehagens kjernebegreper. Å vise omsorg er meningsfullt, men også hardt ar...
Millioner til forskning på digital kompetanseheving for barnehagelærere
Forskingsprosjektet DiCoTe, ledet av barnehageforskere fra FILIORUM og Institutt for barnehagelærerutdanning ved UiS, ha...
Hverdagspraksiser: Bacheloroppgave gir viktig innsikt i hvordan programmering kan brukes i barnehagen
Barnehagelærerstudentene Caroline Eltervåg og Liv Ingeborg Tengesdal har lenge vært interessert i hvordan digitale verkt...
Barnehagelærerstudent søkes til arbeid med Didaktisk digitalt verksted
Har du lyst å lære mer og prøve deg som veileder for andre studenter og ansatte innen bruk av teknologi i læringssituasj...
Nytt prosjekt gir studenter muligheten til å forske på hverdagspraksiser i norske barnehager
For å få mer kunnskap om hvordan hverdagen ser ut i norske barnehager har FILIORUM – Senter for barnehageforskning ved U...
Blir vi kvitt mobbing og trakassering i barnehagen?
I januar 2021 ble barnehageloven endret. Den nye loven sier at barnehagen skal ha nulltorelanse mot krenkelser, utesteng...
Medvirkning i fellesskap
Barns medvirkning er sentralt i den norske barnehagen. Barn får tidlig en følelse og erfaring av seg selv i møte med and...
Skrev bacheloroppgave om barnehagepraksiser under korona
Korona har blitt en del av alles hverdag det siste året, også for barnehageansatte og barna i barnehagen. Men forskning ...
Digital sommerskole for lærerstudenter
Fremtidens lærere trenger profesjonsfaglig digital kompetanse. Derfor arrangerer DDV sommerskole for lærerstudenter ved ...
Ledig stilling som professor i pedagogikk
Stillingen er ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Institutt for barnehagelærerutdanning og fagområde er p...
Tre nye meritterte undervisarar ved UH-fakultetet
Professor Finn Arne Jørgensen (IKS) har saman med førsteamanuensis Tuula Skarstein (IBU) og førsteamanuensis Janne Fausk...
FILIORUM-forsker med ny bok om etikk i barnehagen
Hvilke dilemmaer står barnehageansatte i som omsorgspersoner? Det er det sentrale temaet i en ny bok av Gunnar Magnus Ei...
DDV søker 2-4 studentassistenter til Didaktisk digitalt verksted (DDV)
Har du lyst å lære mer og prøve deg som veileder for andre studenter og ansatte innen bruk av teknologi i læringssituasj...
Du er kanskje også interessert i
Instituttråd IBU
Instituttrådet gir instituttleiar råd i følgande saker:
- Strategiske planar på instituttet sine fagområde
- Instituttet sine studietilbod
- Område for satsingar på forskning, innovasjon og formidling
- Instituttrådet skal også høyrast i ad hoc-saker som har strategisk betydning for instituttet.
Fakultetsstyret oppnemner eksterne rådsmedlemer etter forslag frå instituttråda, og dei velger sjølv leiar.
Medlemer i instituttrådet for IBU
Eksterne medlemer
- Erlend Norheim (leder, Sandnes kommune)
- Sonja Iversen (Stokka barnehage)
- Sefany Mesfin (Rosktoppen barnehage, vara)
- Ingrid Andersen (Sandvedhaugen barnehage, vara)
- Tina Kleppe
Vitenskapleg tilsette
- Kirsten Halle (nestleder)
- Tuula Helka Skarstein
- Kristin Fugelsnes
- Anne Kristine Solberg Runestad (vara)
Teknisk/administrativt tilsette
- Karin Berner
- Lena Forus (vara)
- Inger Marie Øglænd (vara)