Institutt for barnehagelærerutdanning (IBU) tilbyr bachelor i barnehagelærarutdanning, masterstudium i barnehagevitskap og ei rekke etter- og vidareutdanningar, i tillegg til doktorgradsprogrammet i utdanningsvitskap.
675
60
5
Våre utdanningstilbod
- Barnehagelærarutdanning heiltid. Som ein av få utdanningsstader tilbyr UiS heiltidsstudentar ved barnehagelærarutdanninga å søkje seg til ein profil som gjer det mogleg å gå djupare inn i einskilde temaer.
- Barnehagelærarutdanning deltid. Ta utdanninga over fire år.
- Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning. Dette er ein barnehagelærarutdanning retta mot deg som er assistent eller barne- og ungdomsarbeider og jobber i barnehage. Utdanninga går deltid over fire år og størstedelen av studiet legges til eigen arbeidsplass.
- Barnehagepedagogikk. Påbyggingsstudium som gjev kompetansen du treng for tilsettjing som pedagogisk leiar dersom du er pedagog, men ikke barnehage- eller førskolelærer. Deltidsstudie over 2 år.
- Barnehagevitenskap master Mastergradsstudium i barnehagevitskap er disiplin- og profesjonsbasert. Du får undervisning av dyktige fagfolk som har fokus på kvalitet og utvikling, og som er del av og sitt tett på eit aktivt forskingsmiljø på barnehagefeltet.
- Sjå alle studietilboda våre her.
- Etter- og vidareutdanningar. UiS har eit bredt samansett tilbod til deg som er tilsett i barnehagen. Vidareutdanningane er tilpassa arbeidskvardagen din, og mange har gunstige finansieringsordningar.
- Instituttet er også ansvarlege for Comparative Educational Studies, som er eit tilbod til utvekslingsstudentar frå utlandet.
Barnehageforsking på UiS
Ved UiS forskar vi på barnehagen ved mange ulike einingar. Ein samla oversikt over barnehageforskinga ved universitetet får du ved å vitje Filiorum - Senter for barnehageforsking.
Tilsette ved Institutt for barnehagelærarutdanning står for ei rekke forskings- og utviklingsaktivitetar, mellom anna innanfor desse tema:
- Berekraft i barnehagen (utdanning for bærekraftig utvikling i barnehagelærerutdanninga, barns utforsking av natur og nærmiljø, uteundervisning og naturfag)
- Kommunikasjon (Matematikk, språk og digital teknologi, teknologi, pedagogikk og fag som integrerte einingar i barnehagen, barns lek med klossar, verktøy for vurdering e-bøker i barnehagen)
- Estetiske og kreative læreprosessar (musikk og lyd i barnehagen, samspelet mellom gamle og unge, musikalsk identitet hos tilsette i barnehagen, barnehagens offentlige kunstneriske utsmykking)
- Verdiar, demokrati og mangfald i barnehagen (tilhørighet, fellesskap og mangfald, profesjonell omsorg, profesjonsetiske dilemma i barnehagen)
- Profesjon og leiing (kva utgjer gode barnehagar? Kompetanseheving for personalet)
Universitetsbarnehagesatsinga og kompetanseutvikling i partnarskap
Instituttråd IBU
Instituttrådet gir instituttleiar råd i følgjande saker:
- Strategiske planar på instituttet sine fagområde
- Instituttet sine studietilbod
- Område for satsingar på forskning, innovasjon og formidling
- Instituttrådet skal også høyrast i ad hoc-saker som har strategisk betydning for instituttet.
Fakultetsstyret utnemner eksterne rådsmedlemmer etter forslag frå instituttråda, og dei velgjer leiaren sjølve.
Medlemmer i instituttrådet for IBU
Eksterne medlemmer
- Erlend Norheim (leder, Sandnes kommune)
- Sonja Iversen (Stokka barnehage)
- Sefany Mesfin (Rosktoppen barnehage, vara)
- Ingrid Andersen (Sandvedhaugen barnehage, vara)
- Tina Kleppe
Vitskapleg tilsette
- Kirsten Halle (nestleder)
- Tuula Helka Skarstein
- Kristin Fugelsnes
- Anne Kristine Solberg Runestad (vara)
Teknisk/administrativt tilsette
- Karin Berner
- Lena Forus (vara)
- Inger Marie Øglænd (vara)
Aktuelt frå Institutt for barnehagelærarutdanning
Sats på gode veilederordninger for nyutdannede barnehagelærere
Det er ikke i alle yrker man går rett fra studier og over til å ha lederansvar. Slik er det for mange nyutdanna barnehag...
Forskningsprosjekt skal bidra til innsikt i hvordan vi kan forberede barnehager på framtidige pandemier
Forskningsprosjektet EXPECT har som mål å utvikle kunnskap om erfaringene og konsekvensene av koronapandemien, slik at n...
Barnehagepedagogikk
Barnehagepedagogikk er et tilleggsutdanningstilbud på 60 studiepoeng som kvalifiserer til fast stilling som pedagogisk l...
Kultur og kommunikasjon i den mangfoldige barnehagen
Hvordan skape en inkluderende barnehage hvor alle kjenner seg ivaretatt? Hvordan jobber du som barnehagelærer eller -sty...
Har utviklet praksissimulator for kommende barnehagelærere
Praksis er en avgjørende del av barnehagelærerutdanningen, men uforutsette hendelser, som en pandemi, kan resultere i at...
Forskningsprosjekt skal undersøke hva som skaper godt samarbeid mellom barnehager og flerspråklige foreldre
Hvilke faktorer gjør at forholdet fungerer bra mellom barnehagen og flerspråklige foreldre? En kommende, systematisk kun...
Kjersti Velde Helgøy er ny førsteamanuensis ved KSU
Skal arbeide med NB-ECEC-prosjektet og se nærmere på behov for kunnskapsoversikter om høyere utdanning.
FILIORUM-forskere del av nytt nordisk forskningssamarbeid
FILIORUM blir en sentral partner i et nytt prosjekt som skal gi kunnskap om hvilke barnehagepraksiser som bidrar til høy...
Vellykket gjennomføring av jubileumsutgaven av Norsk barnehageforskningskonferanse
Nærmere 200 deltakere fra hele Skandinavia deltok på den årlige barnehageforskningskonferansen i Stavanger 24.-26. oktob...
Bærekraftdidaktisk verksted (BDV)
BDV er en tverrfaglig læringslab for bærekraftstenkning og grønn omstilling ved UH-fakultetet. Som et møtested med fokus...
50 år med barnehagelærerutdanning i Stavanger
Det begynte med undervisning i mørke kjellerlokaler. I dag har Universitetet i Stavanger et av landets ledende kompetans...
Bevegelseslek i barnehagen
Bevegelseslek handler om fysisk aktivitet i en lekende kontekst. Deltakelse i allsidig bevegelseslek skaper et godt grun...
Nytt tilbud til studenter med norsk som andrespråk
Nå skal studenter som har norsk som andrespråk få tilbud om ekstra oppfølging. Ordningen tar sikte på å gi studentene et...
Problemløsning i barnehagen
Problemløsning handler om å finne løsninger på komplekse situasjoner. Det kan sees som en grunnleggende strategi for å k...
Inkluderende forskningsprosjekt skal se nærmere på de matematiske utfordringer utviklingshemmede møter i dagliglivet
UiS-forskere skal utvikle matematikkressurser som hjelper barn med utviklingshemning å få den nødvendige matematiske for...
Kjønn spiller en rolle i hvordan fysisk aktivitet fremmes i barnehagen
En ny studie fra barnehageforskere ved Universitetet i Stavanger viser at mannlige og kvinnelige barnehageansatte stimul...
‒ Å forme profesjonsidentiteten som barnehagelærer tar tid
Borghild Erfjord var ferdig utdannet barnehagelærer våren 2021 og startet som pedagogisk leder samme høst. Formingen av ...
UiS-ansatt nominert til «Årets barnehageinspirator»
Per Einar Sæbbe underviser i samfunnsfag og fordypningen i organisasjon og ledelse på barnehagelærerutdanningen ved Univ...
Barns opplevelse av tilhørighet
Tilhørighet er et grunnleggende behov. Barn har rett til å oppleve tilhørighet til venner og de ansatte i barnehagen, ua...
Barnas hage på Ullandhaug
UiS ønsker å bidra til grønn omstilling av samfunnet. Barnas hage er et prosjekt som undersøker og dokumenterer barns bi...
Kva vil det seie å vere eit «normalt barn» i barnehagen?
Ein forskar fortel at ho høyrer barnehagetilsette ofte seier det slik: Eit normalt barn er eit rasjonelt barn som tenkje...
NordForsk-midler til prosjekt om digital lek i barnehagen
Barnehageforskere fra Universitetet i Stavanger har mottatt midler fra NordForsk til et samarbeidsprosjekt som skal unde...
Tilhørighet og migrasjon
Dette er en av tre profiler studenter ved barnehagelærerutdanningen kan søke seg til.
Aktiv med digital teknologi i barnehagen
Dette er en av tre profiler studenter ved barnehagelærerutdanningen kan søke seg til.
Arbeid med bærekraftig utvikling i barnehagen
Dette er en av tre profiler studenter ved barnehagelærerutdanningen kan søke seg til.
PUST - Profesjonsfaglig utviklingsprosjekt i Stavanger og Tromsø
PUST er et treårig forskningsbasert kompetansehevingsprosjekt hvor målet er å utvikle og styrke barnehagepersonalets pro...
Mia skal forske på inkludering og teknologibruk i barnehagen
Mia Johansen (26) har nettopp signert en historisk kontrakt som medforsker i forskningsprosjektet DiCoTe ved Universitet...
Barnehagelærerutdanningen ved UiS tilbyr tre profiler
Studenter ved bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning har mulighet til å fordype seg faglig fra første studieår ved å ...
Digital kompetanse i barnehagen
For å forstå barn trenger vi å se verden slik de ser den. Dagens barnehagebarn vet ikke hvordan verden var uten skjermer...
Fjerde utgave av Norsk Barnehageforskningskonferanse vel gjennomført
26. – 28. oktober 2022 inviterte BARNkunne – Senter for barnehageforskning ved Høgskulen på Vestlandet til den årlige ba...
Digitalt bibliotek for ukrainske barn vokser stadig
Da krigen brøt ut i Ukraina og mange ukrainske barn og deres familier ble drevet på flukt, tok barnehageforskere ved Uni...
Elefantteateret: Et etterlengtet kulturtilbud for de aller minste
Ett år er gått siden Elefantteateret åpnet dørene for aller første gang. Siden da har teateret, som drives av FILIORUM-f...
FILIORUM-forskere med ny bok om barnehageutvikling
Barnehagen har de siste årene stått ovenfor en rekke nye reformer og endringer, og det stilles i dagens samfunn høye kra...
Er du nyutdannet lærer eller barnehagelærer?
Bli med på Sola-seminaret! Dette er en møteplass for alle som jobber innen skole, men nyutdannede barnehagelærere og lær...
Ny rapport setter søkelys på tidlig innsats tidlig i livet
En ny rapport fra barnehageforskere ved Universitetet i Stavanger har sett på forhold som bidrar til å hindre og fremme ...
Forum for lokale veiledere i skole og barnehage
Forumet bidrar med faglig påfyll både om lærerarbeidet, ønsker å kunne svare på det nyutdannede lærere etterspør etter o...
Flere vil ta master i barnehagevitenskap
Søkertallene til master i barnehagevitenskap ved UiS gikk opp med 44 prosent fra forrige gang, i sterk kontrast til ned...
Enkel tilgang til barnehageforskning
Det kommer stadig mer forskning på barnehagefeltet, og det er viktig at denne forskningen når ut til ansatte i barnehage...
Barbara Maria Sageidet er ny professor
Ph.d. Barbara Maria Sageidet ved Institutt for barnehagelærerutdanning, Universitet i Stavanger har fått kvalifikasjonso...