Barns utvikling, lek og læring (ABL102)

Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring (BULL) bygger på faget pedagogikk.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)
Fakta

Emnekode

ABL102

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår, Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Tematikker i kunnskapsområdet er omsorg, lek, læring og danning. Undervisning og læringsarbeid skal kvalifisere studentene til å bli reflekterte og engasjerte barnehagelærere. Kunnskapsområdet tematiserer barn som selvstendige aktører med rett til å bli hørt, sett og inkludert i felleskapet. Barn har rett til å påvirke barnehagens innhold og medvirke i lærings- og utviklingsprosesser. Barnehagelærerens ansvar for å skape et inkluderende leke- og læringsmiljø står sentralt. Videre inngår kunnskap om barnehagens verdigrunnlag og samfunnsmandat, samarbeid og dialog med foresatte, veiledning, barnehageprofesjon og profesjonsetiske aspekter, samt profesjonsfaglig digital kompetanse. 

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført emnet skal studenten har tilegnet seg følgende:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om aktuelle teorier og forskning om  omsorg, lek, læring og danning og om sammenhenger mellom disse

  • har kunnskap om veiledning som forutsetning for barnehagepedagogisk arbeid

  • har kunnskap om verdier, kommunikasjon, samspill og læringsmiljøets betydning for barnas utvikling

  • har kunnskap om betydningen av et godt foreldresamarbeid i et mangfoldig samfunn

  • har kunnskap om bærekraftig utvikling knyttet til det pedagogiske arbeidet i barnehagen

  • har kunnskap om pedagogisk bruk av digital teknologi sammen med barna

Ferdigheter  

Studenten

  • kan skape, delta i og opprettholde omsorgsfulle relasjoner og vise evne og vilje til innlevelse i og anerkjennelse av hvert enkelt barn og barn i gruppe

  • kan planlegge, grunngi, samarbeide om og reflektere over pedagogisk arbeid i lys av praksiserfaringer, teori og forskning

  • kan inkludere barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning i det pedagogiske arbeidet i barnehagen

  • kan lede pedagogiske prosesser, delta i lek sammen med alle barn, støtte barns nysgjerrighet og skapende uttrykk, og bidra til trivsel og glede i et trygt og samtidig utforskende leke -og læringsmiljø

Generell kompetanse  

Studenten

  • kan utøve begynnende profesjonelt skjønn

  • kan videreutvikle sin pedagogiske kunnskap og vise evne til å formulere og formidle denne muntlig og skriftlig

  • kan reflektere kritisk over maktforhold som har innvirkning på pedagogisk- og digital praksis

  • kan analysere og reflektere kritisk over egen profesjonsutøvelse i samspill med barn, personale og foresatte

Forkunnskapskrav

Bestått praksis på forrige trinn. 

Anbefalte forkunnskaper

Bestått alle emner på forrige trinn. 

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Individuell skriftlig eksamen 1/1 5 Timer Bokstavkarakterer Ingen hjelpemidler tillatt

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Individuell faglig tekst, Individuell refleksjonsnotat, Obligatorisk deltakelse 80%

Spesifisering av arbeidskrav:

Høst; Individuell faglig tekst: 1500 ord (+/- 10 %). 

Vår; Individuelt refleksjonsnotat: 1000 ord (+/- 10%)

Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Tove Erna Belland

Praksiskoordinator:

Tone Lønseth Davidsen

Studiekoordinator:

Karin Berner

Arbeidsformer

Studentene må tilegne seg teorien gjennom samlingsbasert undervisning på UiS, digital undervisning, barnehagesamlinger, gruppearbeid og gjennom selvstudium. Store deler av teorien må læres gjennom selvstudium, planlagt for-, mellom- og etterarbeid (Credo), samt gjennom å arbeide for å utvikle akademisk skriving. Det gis tilbud om veiledning knyttet til fagtekster og læringsoppgaver. 

I undervisningen vil studentene delta i varierte arbeidsformer som forelesninger, diskusjon i grupper og plenum, gruppearbeid (rollespill, case, praksisfortellinger mm), og muntlige fremlegg der studentene kan gi hverandre respons. Det forventes også noe utadrettet arbeid i egen barnehage. 

Undervisning og annet læringsarbeid skal kvalifisere studentene til å bli reflekterte og engasjerte barnehagelærere. Studentene har ansvar for egen læring og for å fremstå som ansvarlig og selvstendige barnehagelærere etter endt studium.

Praksis utgjør en integrert del av kunnskapsområdet. Se egen praksisplan.

Åpent for

Arbeidsplassbasert barnehagelærer - bachelorstudium

Emneevaluering

Fakultetet bestemmer om det skal gjennomføres tidligdialog i alle, eller grupper av emner som tilbys ved fakultetet. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester. I tillegg skal det gjennomføres en digital evaluering, studentenes emneevaluering, minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto