Barns utvikling, lek og læring (ABL103)

Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring (BULL) bygger på faget pedagogikk.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)
Fakta

Emnekode

ABL103

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Tematikker i kunnskapsområdet er barnehagens særskilte verdigrunnlag i et mangfoldig samfunn, og kunnskap om samiske barns kulturer og rettigheter: Barn i særlig utsatte situasjoner berøres, og kunnskap om barns behov for omsorg, om vold og seksuelle overgrep mot barn og tverretatlig samarbeid inngår i emnet. Overgangen fra barnehage til skole blir også vektlagt. Disse temaene berører grunnleggende kunnskap om barns rettigheter i et inkluderende, likestilt og lærende barnehagemiljø.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført emnet skal studenten har tilegnet seg følgende:

Kunnskap

Studenten

- har kunnskap om barnehagens særskilte verdigrunnlag og hva dette i praksis innebærer i et mangfoldig samfunn, herunder kunnskap om samiske perspektiver på barndom og på barns utvikling, lek og læring

- har kunnskap om barns rettigheter og hva som kjennetegner et inkluderende, likestilt, helsefremmende og lærende barnehagemiljø

- har kunnskap om barns behov for omsorg, og hvordan dette har sammenheng med deres interesser, forutsetninger og livserfaringer

- har kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn, og om samarbeid med andre hjelpeinstanser

- har kunnskap om overgangen mellom barnehage og skole/skolefritidsordning

- skal ha innsikt i profesjonsetiske problemstillinger knyttet til bærekraft, ansvar, respekt og maktperspektivet

Ferdigheter

Studenten

- kan analysere og reflektere over barnehagens verdigrunnlag og mangfold, og bruke dette som en ressurs i pedagogisk arbeid med barn

- kan vise selvstendighet i å lede samarbeidsprosesser i møte med barn og personale

- kan planlegge, grunngi og reflektere over eget og andres pedagogiske arbeid i lys av praksiserfaringer, teori og forsking

- kan identifisere særskilte behov hos enkeltbarn og legge til rette for et inkluderende og likestilt leke- og læringsmiljø

- kan bidra til å utvikle barns trivsel og livsmestring og forebygge krenkelser

Generell kompetanse

Studenten

- kan analysere og reflektere kritisk over maktforhold som har innvirkning på pedagogisk og digital praksis

- kan analysere og reflektere kritisk over egen profesjonsutøvelse i samspill med barn, personale og foresatte

- kan vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barns særegne behov og læringsmuligheter uansett alder, kjønnsidentitet, etnisitet, utseende, funksjonsevne, seksuell orientering, sosial-, kulturell-, religiøs- eller livssynsbasert tilhørighet

Forkunnskapskrav

Bestått praksis på forrige trinn. 

Anbefalte forkunnskaper

Bestått alle emner på forrige trinn. 

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Individuell muntlig eksamen 1/1 30 Minutter Bokstavkarakterer - 1)

1) Eksamen del 1: manus og pensumlitteratur fremlegget bygger på er tillatt. Eksamen del 2: ingen hjelpemidler tillatt









Hjelpemiddel: Eksamen del 1: manus og pensumlitteratur fremlegget bygger på er tillatt. Eksamen del 2: ingen hjelpemidler tillatt.

Konsekvenser av ikke bestått/ikke avlagt eksamen senest ved konte eksamen: Dette innebærer at studenten må ta ny eksamen med etterfølgende kull, i henhold til eventuelt revidert emnebeskrivelse.

Ved ny ordinær eksamen gjelder det pensum og den eksamensform som er fastsatt for den aktuelle eksamen (Forskrift om studier og eksamen § 6-2 pkt. 3).

 

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Individuell framlegging av faglig tekst, Obligatorisk undervisning

Arbeidskrav: Individuelt framlegg av faglig tekst (700-1000 ord), samt kommentere medstudenters fremlegg.

Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.

Fagperson(er)

Praksiskoordinator:

Tone Lønseth Davidsen

Emneansvarlig:

Kristin Fugelsnes

Studiekoordinator:

Karin Berner

Arbeidsformer

I undervisningen vil studentene møte ulike arbeidsformer som forelesninger, flerfaglig prosjekt, veiledning knyttet til fagtekster og læringsoppgaver, diskusjoner i gruppe og plenum, summegrupper, casediskusjoner, muntlige framlegg der studentene skal gi hverandre respons med mer.

Praksis utgjør en integrert del av kunnskapsområdet. Se egen praksisplan.

Åpent for

Arbeidsplassbasert barnehagelærer - bachelorstudium

Emneevaluering

Fakultetet avgjør om det skal gjennomføres tidligdialog i alle emner eller i utvalgte grupper av emner. Formålet er å få tilbakemeldinger fra studentene for forbedringer i semesteret. I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minst hvert tredje år for å innhente studentenes erfaringer.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto