Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (ABL300)
I kunnskapsområdet Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (LSU) inngår faget pedagogikk.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
ABL300
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Innholdet i studiet omfatter pedagogisk ledelse, nasjonale og internasjonale styringsmekanismer, veiledning og utviklingsarbeid
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emne skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
har kunnskap om barnehagens historie, kultur og egenart, lover, styringsdokumenter og internasjonale konvensjoner
har kunnskap om relevant forskning, metoder og verktøy som grunnlag for ledelses- og utviklingsarbeid
har kunnskap om ledelse og veiledning av mennesker med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger
har kunnskap om makt, medvirkning, mangfold og likeverd i demokratiske prosesser i barnehagen
skal ha kunnskap om verdibasert ledelse som utgangspunkt for bærekraftig utvikling
Ferdigheter
Studenten
kan vise selvstendighet i å lede veilednings- og samarbeidsprosesser i utviklingsarbeid
kan anvende relevant profesjonsforsking i utvikling av barnehagen og barnehagelærerprofesjonen
har ferdigheter til selvstendig og i samarbeid med andre å planlegge, begrunne, gjennomføre, dokumentere og evaluere pedagogisk arbeid
kan ta i bruk egnede metoder og verktøy i arbeidet med utviklings- og læringsprosesser
kan reflektere over egen og barnehagens praksis i arbeidet med videreutvikling av barnehagelærerrollen og med profesjonsetikk
kan artikulere, formidle og videreutvikle sin kompetanse om pedagogisk arbeid med barn
Generell kompetanse
Studenten
kan lede pedagogisk arbeid og ta beslutninger som fører til utvikling av barnehagens praksis
har relasjonell forståelse og kompetanse og mestrer kommunikasjon med barn, foresatte og personale
kan være i konstruktiv dialog med eksterne samarbeidspartnere
kan se hvordan strukturelle og kulturelle forhold legger rammer for ledelse og utviklingsarbeid
kan identifisere områder som krever utviklingsarbeid og kan vurdere hvilke ledelseshandlinger som er nødvendige for å realisere en ønsket utvikling
Forkunnskapskrav
Bestått praksis på forrige trinn.
Anbefalte forkunnskaper
Gjennomført og bestått 1. og 2. trinn arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Utviklingsoppgave | 1/1 | 10 Uker | Bokstavkarakterer | Alle |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatorisk krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Jannike LyngtunEmneansvarlig:
Lisbeth IversenFaglærer:
Jon Øgaard SchjelderupPraksiskoordinator:
Tone Lønseth DavidsenStudiekoordinator:
Karin BernerArbeidsformer
Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, forelesninger, gruppepresentasjoner og casediskusjoner. Arbeidsformene fordrer aktiv deltakelse fra studentenes side. I tilknytning til skrivning av utviklingsoppgaven gis gruppeveiledning.
Praksis utgjør en integrert del av kunnskapsområdet. Se eget kapittel om praksis, samt praksisplan.