Bacheloroppgave (ABLBAC)

Bacheloroppgaven skal bidra til at studenten blir bevisst sin profesjonelle identitet som barnehagelærer.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

ABLBAC

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet legger til rette for at studenten får erfaringer med å planlegge og gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid i tråd med faglige, metodiske og forskningsetiske krav og retningslinjer. I tillegg til det selvstendige arbeidet med bacheloroppgaven, skal emnet derfor gi studenten en innføring i ulike vitenskapsteoretiske perspektiver og relevante metoder innenfor forsknings- og utviklingsarbeid tilsvarende 5 studiepoeng. Bacheloroppgaven skal være profesjonsrettet og bygge på kunnskap fra ett eller flere kunnskapsområder, og/eller fordypninger. Problemstillingen skal reflektere relevante spørsmål knyttet til barnehagens virksomhet, og knytte sammen teori og praksis. Studentene skal gjennomføre et feltarbeid, en form for deltakende observasjon eller aksjonsforskning gjennom 2 uker praksis på eget arbeidssted.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført arbeidet med bacheloroppgaven skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske spørsmålsstillinger innenfor barnehageforskning
  • har kunnskap om sentrale spørsmål knyttet til forskningsmetoder relatert til studier av barnehagevirksomhet
  • har kunnskap om nasjonale og internasjonale forsknings- og utviklingsarbeid relatert til barnehagevirksomhet
  • har kunnskap om ulike verktøy for forskning, også digitale, og bruken av dem
  • har inngående kunnskap innenfor oppgavens valgte tema og innsikt i hvordan dette utfordrer barnehagens virksomhet, praktisk, faglig og pedagogisk

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og reflektere over betydningen av forskning for barnehagens virksomhet
  • kan vurdere og anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utforming av egen bacheloroppgave
  • kan anvende relevante digitale verktøy i forbindelse med eget forskningsprosjekt

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle kunnskap på en faglig, akademisk og etisk forsvarlig måte
  • kan knytte erfaringer fra eget arbeidssted sammen med faglige perspektiver
  • kan bruke digitale verktøy på en hensiktsmessig måte i formidling av eget prosjekt

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Gjennomført og bestått 1., 2. og 3. trinn arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Bacheloroppgave - individuell eller i gruppe 1/1 Bokstavkarakterer Alle

Individuell bachelor oppgave: 8000 ord (+/- 10 %).Bacheloroppgave i par: 8000 - 12000 ord Bacheloroppgaven skal leveres på Inspera. Det blir foretatt plagieringskontroll. Det regnes som ett forsøk på prøving dersom fristen ikke overholdes (jf. forskrift om eksamen ved UiS).En kandidat har som hovedregel ett forsøk på en bacheloroppgave. En kandidat som ikke har bestått bacheloroppgaven kan etter søknad innvilges et 2. forsøk. I slike tilfeller kan oppgaven leveres inn i bearbeidet form eller det kan leveres en helt ny oppgave (Forskrift om studier og eksamen § 3-10 pkt. 4).

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Oppstartsseminar, Skriftlig prosjektbeskrivelse, En veiledningstime

Oppstartsseminar, kurs i vitenskapsteori og metode: Minimum 80 % oppmøte.

Innlevering av skriftlig prosjektbeskrivelse i henhold til oppsatt frist.

To veiledningstime er obligatorisk:

Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Fagperson(er)

Studieprogramleder:

Per Einar Sæbbe

Praksiskoordinator:

Lena Forus

Studiekoordinator:

Karin Berner

Arbeidsformer

Emnet består av forelesninger, gruppediskusjoner, innspill på studenters arbeider, oppgaveseminar og individuell veiledning.

Praksis utgjør en integrert del av emnet. Se eget kapittel om praksis, samt praksisplan.

Åpent for

Arbeidsplassbasert barnehagelærer - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto