Bacheloroppgave (ABLBAC)
Bacheloroppgaven skal bidra til at studenten blir bevisst sin profesjonelle identitet som barnehagelærer.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
ABLBAC
Versjon
1
Vekting (Sp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført arbeidet med bacheloroppgaven skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske spørsmålsstillinger innenfor barnehageforskning
- har kunnskap om sentrale spørsmål knyttet til forskningsmetoder relatert til studier av barnehagevirksomhet
- har kunnskap om nasjonale og internasjonale forsknings- og utviklingsarbeid relatert til barnehagevirksomhet
- har kunnskap om ulike verktøy for forskning, også digitale, og bruken av dem
- har inngående kunnskap innafor oppgavens valgte tema og innsikt i hvordan dette utfordrer barnehagens virksomhet, praktisk, faglig og pedagogisk
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og reflektere over betydningen av forskning for barnehagens virksomhet
- kan vurdere og anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utforming av egen bacheloroppgave
- kan anvende relevante digitale verktøy i forbindelse med eget forskningsprosjekt
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle kunnskap på en faglig, akademisk og etisk forsvarlig måte
- kan bruke digitale verktøy på en hensiktsmessig måte i formidling av eget prosjekt
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Bacheloroppgave - individuell eller i gruppe | 1/1 | Bokstavkarakterer | Alle |
Individuell bachelor oppgave: 8000 ord (+/- 10 %).Bacheloroppgave i par: 8000 - 12000 ord Bacheloroppgaven skal leveres på Inspera. Det blir foretatt plagieringskontroll. Det regnes som ett forsøk på prøving dersom fristen ikke overholdes (jf. forskrift om eksamen ved UiS).En kandidat har som hovedregel ett forsøk på en bacheloroppgave. En kandidat som ikke har bestått bacheloroppgaven kan etter søknad innvilges et 2. forsøk. I slike tilfeller kan oppgaven leveres inn i bearbeidet form eller det kan leveres en helt ny oppgave (Forskrift om studier og eksamen § 3-10 pkt. 4).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Oppstartsseminar, kurs i vitenskapsteori og metode: Minimum 80 % oppmøte.
Innlevering av skriftlig prosjektbeskrivelse i henhold til oppsatt frist.
To veiledningstime er obligatorisk:
Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Ksenia SolheimStudieprogramleder:
Per Einar SæbbePraksiskoordinator:
Lena ForusStudiekoordinator:
Karin BernerArbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.