Praksis 1. trinn 25 dager (ABLPR1)
Praksis første studieår gjennomføres i sammenheng med tilknyttende kunnskapsområder: Barns utvikling, lek og læring (BULL), Natur, helse og bevegelse (NHB) og Kunst, kultur og kreativitet (KKK).
Fokus i praksis 1. studieår:
- Ledelse av seg selv og barn
Studentens arbeid i praksis skal vurderes ut fra kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, samt læringsutbyttebeskrivelsene tilknyttet de aktuelle kunnskapsområdene på trinnet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
ABLPR1
Versjon
1
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Praksisstudiet skal bidra til kontinuitet, sammenheng og progresjon i utdanningen og til at studenten utvikler seg fra å være student til å bli en profesjonsutøver med barnehagefaglig handlingskompetanse.
Studentens arbeid i praksis skal vurderes ut fra kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, samt læringsutbyttebeskrivelsene tilknyttet de aktuelle kunnskapsområdene på trinnet, Studenten skal ta del i hverdagslivet og delta aktivt i barns lek og formelle og uformelle samspills- og læringssituasjoner.
Studenten skal i praksisstudiet vise kunnskaper, handlekraft og dømmekraft. De må vise til refleksjon over sin profesjonelle utvikling og ha et bevisst forhold til sin egen rolle som kommende barnehagelærer. I praksisperioden vektlegges studentens skikkethet, som blant annet innebærer ansvarlighet i forhold til å møte i tide, holde avtaler og levere avtalt arbeid innen fristen.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført praksis skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytter:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om seg selv og selvledelse i møte med enkeltbarn og barnegrupper i en mangfoldig barnehage
- kunnskap om hvordan fagkunnskap fra kunnskapsområdene kan realiseres med enkeltbarn og barnegrupper, inkludert pedagogisk bruk av digital teknologi og bærekraftig utvikling
- kunnskap om praktisk bruk av observasjon, dokumentasjon og pedagogisk dokumentasjon
- kunnskap om bruk av Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver
Ferdigheter
Studenten kan
- vise evne til å lede seg selv i møte med praksisbarnehagen samt utøve og analysere egen pedagogiske ledelse av enkelt barn og barnegrupper i barnehagen
- kan legge til rette for variert lek og utvikle gode samspillsmønstre sammen med barn
- anvende innhold fra Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver i forbindelse med planlegging og gjennomføring av faglige aktiviteter
- bruke ulike metoder for observasjon og dokumentasjon
- delta i variert lek, samspills- og læringssituasjoner med barna
Generell kompetanse
Studenten kan:
- ta i bruk observasjon og dokumentasjon som redskap for refleksjon om seg selv, barns væremåter og deres behov
- kritisk reflektere og analysere relevante problemstillinger knyttet til pedagogisk ledelse og pedagogiske aktiviteter i praksisbarnehagen
- analysere og kritisk vurdere hvordan lek og aktiviteter i barnehagens hverdag kan bidra til samspill mellom barn/barn og barn/student
- kunne diskutere og reflektere sammen med praksislærer over Rammeplanens betydning for barnehagens praksiser
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Praksis | 1/1 | 25 Dager | Bestått/ Ikke bestått |
Obligatorisk praksis – krav til tilstedeværelse og fraværPraksis er en obligatorisk del av utdanningen, og det stilles strenge krav til tilstedeværelse for å få praksisperioden godkjent.Tilstedeværelseskrav
• Det kreves 100 % tilstedeværelse i praksisperioden for å få praksis godkjent.
• Alt fravær må dokumenteres med egenmelding, legeerklæring eller annen gyldig dokumentasjon.
• Dokumentasjon på fravær skal vedlegges sluttvurderingen.
Konsekvenser ved fravær
• Uansett årsak og dokumentasjon, må alt fravær tas igjen for at praksisperioden skal godkjennes.
• Ved omfattende fravær må studenten regne med å gjennomføre hele praksisperioden på nytt ved neste ordinære praksis.
• Ugyldig fravær, eller fravær som ikke tas igjen, vil føre til ikke bestått praksis.
Gjennomføring av fraværsdager
• Fraværsdager skal tas igjen så nært opp til praksisperioden som mulig.
• Dette avtales i samråd med praksislærer.
Tilleggskrav
• Det kan være oppgaver og undervisningsaktiviteter knyttet til praksis, som beskrevet under kunnskapsområdene.
• Studenten skal gjennomføre minimum 3–5 lederdager i løpet av praksisperioden.