Praksis 3. trinn 25 dager (ABLPR3)
Praksis tredje studieår gjennomføres i sammenheng med tilknyttende kunnskapsområder: Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (LSU), Språk, tekst og matematikk (STM) og Barns utvikling, lek og læring (BULL).
Fokus i praksis 3. studieår:
Ledelse av barn og barnehage
Studentens arbeid i praksis skal vurderes ut fra kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, samt læringsutbyttebeskrivelsene tilknyttet de aktuelle kunnskapsområdene på trinnet.
Praksisperioden på vårsemesteret kan gjennomføres i utlandet, med tilknyttede særegne læringsutbytter.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
ABLPR3
Versjon
1
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Gjennom praksis skal studenten få ferdigheter til selvstendig, og i samarbeid med andre, å kunne planlegge, begrunne, gjennomføre, dokumentere og evaluere pedagogisk arbeid. De skal kunne reflektere over egen og barnehagens praksis i arbeidet med videreutvikling av barnehagelærerrollen og med profesjonsetikk. Studenten skal kunne lede pedagogisk arbeid og ta beslutninger som fører til utvikling av barnehagens praksis. De skal utvikle en relasjonell forståelse og kompetanse og mestre kommunikasjon med barn, foresatte og personale.
Studenten skal utvikle kunnskap om ulike kommunikasjons - og samspillsmønster og hvilken betydning disse mønstrene kan ha for barns mulighet til medvirkning og læring. De skal få kunnskap om verdien leken og barns språklige miljø har for barns tilegnelse av både språk og matematikk.
Studenten skal kunne inspirere og støtte barn når de utforsker muntlige og skriftlige sjangere, matematiske og språklige problem, symbol og sammenhenger. De skal kunne reflektere over egen kommunikasjon og samspill med barn ut fra et yrkesetisk perspektiv.
Ved praksis i utlandet:
Gjennom praksis i utlandet skal studenten få erfaringer med å arbeide i barnehager i andre land. Studenten får erfare ulik pedagogisk praksis i et internasjonalt perspektiv. Studentene skal også tilegne seg en større forståelse for barnehagen som lærings- og utdannings arena i en komparativ sammenheng. Studenten får utvikle sine evner til å reflektere over egen kommunikasjon og samspill med barn og medarbeidere på tvers av kultur og språk.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført praksis skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytter:
Kunnskap
Studenten har
kunnskap om barnehagelærer rollen og hva ulike sider ved profesjonsutøvelsen innebærer i en mangfoldig barnehage
kunnskap om å ledelse og målstyrt pedagogisk ledelse
kunnskap om barnehagen som en lærende organisasjon og utvikling av slike organisasjoner
kunnskap ulike miljø som kan fremmer og ivaretar lek
Ferdigheter
Studenten
kan framstå som en barnehagelærer og kunne reflektere rundt ulike sider ved profesjonsutøvelsen
kan lede barnehagen som lærende organisasjon
kan øke sin generelle pedagogiske lederkompetanse
kan legge til rette for et miljø som fremmer og ivaretar lek
kan reflektere over balansen mellom målstyrt og pedagogisk ledelse og dialog med medarbeidere, og balansen mellom å ta hensyn til egne behov og være andreorientert
Generell kompetanse
Studenten
har relasjonell forståelse og kompetanse og mestrer kommunikasjon med barn, foresatte og personale
kan være i konstruktiv dialog med eksterne samarbeidspartnere
kan lede pedagogisk arbeid og ta beslutninger som fører til utvikling av barnehagens praksis
kan identifisere områder som krever utviklingsarbeid og kan vurdere hvilke ledelseshandlinger som er nødvendige for å realisere en ønsket utvikling
Etter gjennomført praksis i utlandet skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytter:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- kommunikasjon, samspillsteorier og samarbeidsprosesser mellom barn, foresatte og medarbeidere i et internasjonalt perspektiv.
- betydningen av barnehagens fysiske og psykososiale miljø for barns utvikling, lek og læring.
- ulike miljø som kan fremme og ivareta lek.
- barnehagens oppdrag og rolle for å fremme bevissthet omkring bærekraft.
- læringsmiljø og pedagogiske tilnærminger i utenlandske barnehager.
FerdigheterStudenten kan:
- beskrive og reflektere over pedagogiske tilnærminger i et komparativt perspektiv.
- diskutere, reflektere og sammenligne praksis i utlandet med praksis i norske barnehager.
- bruke kunnskap om kommunikasjon og samspill til å lede og legge til rette for barns utforsking, lek og læring.
Generell kompetanse
Studenten kan:
- Kunne samarbeide med medarbeidere med ulik kulturell og pedagogisk forståelse.
- reflektere over hvordan man kan anvende/tilpasse ulike typer praksis i ulike sammenhenger.
- kan vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barns særegne behov og læringsmuligheter uansett alder, sosial, kulturell, religiøs eller livssynsbasert tilhørighet.
- kan vise relasjonskompetanse og kunne reflektere kritisk over egen rolle.
Forkunnskapskrav
Bestått praksis fra forrige studieår.
Ved praksis i utlandet: Bestått alle forgående praksisperioder og alle emner på 1. og 2. trinn.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Praksis | 1/1 | 25 Dager | Bestått/ Ikke bestått |
Praksis er obligatorisk.
- Det er krav om 100% tilstedeværelse i praksisperioden for å få bestått praksis.
- ALT fravær må dokumenteres med egenmelding eller legeerklæring (eventuelt annen gyldig dokumentasjon).
- Dokumentasjon på fravær fra studenten vedlegges sluttvurderingen.
- Uansett fraværsårsak og dokumentasjon:Alt fravær må tas igjen for at prasksisperioden skal godkjennes. Krav om 100% tilstedeværelse.
- Ved stort fravær må studenten regne med å ta hele praksisperioden på nytt ved neste ordinære praksisperiode.
- Ugyldig fravær og fravær som ikke tas igjen i praksisperioden fører til Ikke bestått praksis.
Fagperson(er)
Praksiskoordinator:
Tone Lønseth DavidsenEmneansvarlig:
Vigdis EidsvågStudiekoordinator:
Karin BernerArbeidsformer
Praksis i barnehagen. Det skal gjennomføres praksisoppgave og lederaktiviteter i løpet av praksisperioden.
Ved praksis i utlandet: det skal gjennomføres oppgaver knyttet til praksis i utlandet i løpet av praksisperioden.