Velferdspolitikk og velferdsorganisering (BBA103)
Emnet gir en innføring i velferdspolitikk generelt og om forhold som har betydning for barnevernet spesielt. Innholdet i emnet består av temaer og problemstillinger fra stats- og kommunalkunnskap, sosialpolitikk og organisasjonsteori.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BBA103
Versjon
1
Vekting (Sp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Etter at studentene har fullført emnet, forventes det at de skal ha tilegnet seg følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Kandidaten har:
- Bred kunnskap om det politiske systemet og den offentlige forvaltningen.
- Bred kunnskap om ansvars- og oppgavefordeling i velferdsforvaltningen, herunder særlig god kunnskap om ansvars- og oppgavefordeling innenfor barnevernet og oversikt over andre relevante tjenester.
- Bred kunnskap om hva som hemmer og fremmer tverrfaglig, tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid innenfor barnevernet og mellom barnevernet og andre tjenester.
- Kunnskap om velferdsstatens utvikling og normative grunnlag.
- Kunnskap om helse- og sosialpolitikk, familiepolitiske føringer og om velferdsstatens ytelser og tjenester.
- Kunnskap om det politiske grunnlaget for utformingen av sosialpolitikken og hvordan dette påvirker tjenester, prioriteringer og barnevernspedagogenes yrkesutøvelse.
- Kunnskap om levekår, herunder folkehelse, utdanning, arbeid, arbeidsløshet og integrering.
- Kunnskap om velferdsstatens strukturer og profesjoner.
- Kunnskap om urfolk, etniske minoriteter og flyktningers livssituasjon og rettigheter.
- Kjenner til digitalisering og digital sikkerhet i sosialpolitikken.
- Kunnskap om sentrale organisasjonsteoretiske begreper og teorier.
- Kunnskap om hvordan organisatoriske rammer vil kunne påvirke utøvelsen av barnevernsfaglig arbeid
- Noe kunnskap om kvantitativ metode
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- Anvende kunnskap om velferdspolitikk og velferdstjenester for å reflektere over praktiske og etiske sider ved barnevernfeltet og egen yrkesrolle.
- Anvende kunnskap om velferdsstatens tjenester, oppgave- og ansvarsfordeling og organisasjonsteori for å bidra konstruktivt i tverretatlig samarbeid til barnets beste.
Generell kompetanse
- Kandidaten har innsikt i det offentlige velferdssystemet og for hvordan dette påvirker utøvelsen av barnevernfaglig arbeid.
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skoleeksamen | 1/1 | 6 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Konsekvenser av ikke bestått/ikke avlagt eksamen innen utsatt eksamen: Dersom studenter ikke har avlagt eller ikke bestått eksamen senest ved utsatt eksamen, innebærer dette at studenten må ta ny eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. Studenten må følge det pensum og opplegg for eksamen som gjelder for det nye kullet. Studenten kan selv velge å følge undervisning i eksamenssemesteret med mindre det er gjort vesentlige endringer i emnet.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Denne obligatoriske aktiviteten må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen. Godkjenning/ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning vil bli trukket fra eksamen.
Skriftlig oppgave: Innlevering av et skriftlig individuelt arbeidskrav (IAK) med vektingsuttrykk godkjent/ikke godkjent. Omfang: 1500 ord (+/-10 %), eksklusive innholdsfortegnelse og litteraturliste. Referansestil: APA 7th.
Fagperson(er)
Studieprogramleder:
Erik PaulsenEmneansvarlig:
Britt Ingunn MisundArbeidsformer
Forelesninger, arbeid i grupper med oppgaver, veiledning i grupper og selvstudium.
Emnet inneholder en obligatorisk innleveringsoppgave som vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Arbeidsformene i emnet har som overordnet mål å være eksamensforberedende. All undervisning er eksamensrelevant.
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.