Kunst, kultur og kreativitet (BBD202)

Kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet (KKK) bygger på fagene forming, musikk og drama.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)
Fakta

Emnekode

BBD202

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Gjennom estetisk opplevelse, erfaring, refleksjon og teoretisk tilknytning inspireres og kvalifiseres studenten til skapende arbeid med barn i møte med kunst- og kulturuttrykk. Sammenhengen mellom teori og praksis er sentral for kunnskapsområdets innhold.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført kunnskapsområdet skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

- har kunnskap om ulike syn på estetikk og kreativitet

- har kunnskap om ledelse og didaktikk i estetisk arbeid

- har kunnskap om hvordan motivasjon og identitet kan knyttes til estetiske fag

- har kunnskap om barns musikalske og dramatiske utvikling

- har kunnskap om barns meningsskaping i arbeid med ulike formingsmedier

- har kunnskap om barns kultur, barnekultur, kulturarv i flerkulturelle perspektiver, samiske kulturer, og hvordan kulturmangfold påvirker barns ulike uttrykksformer

- har kunnskap om kunst- og kulturfagene i et bærekraftig perspektiv

Ferdigheter

Studenten

- kan planlegge, gjennomføre og dokumentere skapende prosesser med og for barn

- kan legge til rette for estetiske opplevelser, undring, utforskning, skaperglede og lek

- kan anvende ulike kunstfaglige medier og teknikker, analoge og digitale, som er relevante i samspill med barn

Generell kompetanse

Studenten

- kan samhandle med barn som kompetente deltakere i skapende prosesser, og gi rom for deres medvirkning på barnehagens kunst- og kulturarenaer

- kan legge til rette for differensiert formidling av de praktisk-estetiske fagene

- kan ta ansvar for barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns utforskning og uttrykk

- kan være bevisst kjønnsnøytrale perspektiv ved tilrettelegging for skapende prosesser

- kan åpne opp for flerkulturelle perspektiv innenfor de praktisk- estetiske fagene

- kan forstå betydningen av utviklingsarbeid og forskning som forutsetning for å styrke det kunst- og kulturfaglige arbeidet i barnehagen

Forkunnskapskrav

Bestått praksis på forrige trinn.

Anbefalte forkunnskaper

Bestått alle emner på forrige trinn.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Indivduell muntlig eksamen 1/1 20 Minutter Bokstavkarakterer

Individuell muntlig eksamen: Flerfaglig.Hjelpemiddel: Alle hjelpemiddel tillatt i 1. del av eksamen, ingen hjelpemiddel tillatt i 2. del av eksamen.Konsekvenser av ikke bestått/ikke avlagt eksamen senest ved konte eksamen, innebærer at studenten må ta ny eksamen med etterfølgende kull, i henhold til eventuelt revidert emnebeskrivelse.Ved ny ordinær eksamen gjelder det pensum og den eksamensform som er fastsatt for den aktuelle eksamen (Forskrift om studier og eksamen § 6-2 pkt.3).

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Tverrfaglig praktisk-estetisk arbeid med rapport, Tverrfaglig fagtekst, Obligatorisk tilstedeværelse 80%

Spesifisering av arbeidskrav:

- Tverrfaglig praktisk-estetisk arbeid med rapport

- Tverrfaglig fagtekst. Omfang: 1500 ord (+/- 10 %).

Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Elisabeth Barstad

Praksiskoordinator:

Tone Lønseth Davidsen

Studiekoordinator:

Karin Berner

Arbeidsformer

Undervisningen organiseres som forelesninger/nettforelesninger, praktisk-estetisk undervisning, gruppearbeid, selvstendig arbeid, veiledning, seminar, studentpresentasjoner og nettstøttet undervisning.

Observasjon, analyse, refleksjon og dokumentasjon knyttet til barns estetiske væremåter i barnehage vektlegges. Nettbaserte arbeidsmetoder benyttes i arbeidsoppgaver og undervisningsopplegg.

Praksis utgjør en integrert del av kunnskapsområdet. Se kapittel om Praksis.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Kunst, kultur og kreativitet (BBD200_1) 15
Kunst, kultur og kreativitet (BBD200_2) 10
Kunst, kultur og kreativitet, Kunst, kultur og kreativitet, Kunst, kultur og kreativitet ( BBD200_1 BBD200_2 BBD201_1 ) 50
Kunst, kultur og kreativitet, Kunst, kultur og kreativitet ( BBD200_1 BBD201_1 ) 30
Kunst, kultur og kreativitet, Kunst, kultur og kreativitet ( BBD200_2 BBD201_1 ) 20

Åpent for

Barnehagelærer - bachelorstudium -deltid Barnehagelærer - bachelorstudium

Emneevaluering

Fakultetet avgjør om det skal gjennomføres tidligdialog i alle emner eller i utvalgte grupper av emner. Formålet er å få tilbakemeldinger fra studentene for forbedringer i semesteret. I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minst hvert tredje år for å innhente studentenes erfaringer.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto