Kunst, kultur og kreativitet BBD202
Kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet (KKK) bygger på fagene forming, musikk og drama.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2021-2022. Merk at det kan komme endringer.
BBD202
15
2
Høst
Norsk
Institutt for barnehagelærerutdanning
Etter å ha gjennomført kunnskapsområdet skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- ulike syn på estetikk og kreativitet
- ledelse og didaktikk i estetisk arbeid
- hvordan motivasjon og identitet kan knyttes til estetiske fag
- barns musikalske og dramatiske utvikling
- barns meningsskaping i arbeid med ulike formingsmedier
- barns kultur, barnekultur, kulturarv i flerkulturelle perspektiver, samiske kulturer, og hvordan kulturmangfold påvirker barns ulike uttrykksformer
- kunst- og kulturfagene i et bærekraftig perspektiv
Ferdigheter
Studenten kan:
- planlegge, gjennomføre og dokumentere skapende prosesser med og for barn
- legge til rette for estetiske opplevelser, undring, utforskning, skaperglede og lek
- anvende ulike kunstfaglige medier og teknikker, analoge og digitale, som er relevante i samspill med barn
Generell kompetanse
Studenten kan:
- samhandle med barn som kompetente deltakere i skapende prosesser, og gi rom for deres medvirkning på barnehagens kunst- og kulturarenaer
- legge til rette for differensiert formidling av de praktisk-estetiske fagene
- ta ansvar for barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns utforskning og uttrykk
- være bevisst kjønnsnøytrale perspektiv ved tilrettelegging for skapende prosesser
- åpne opp for flerkulturelle perspektiv innenfor de praktisk- estetiske fagene
- forstå betydningen av utviklingsarbeid og forskning som forutsetning for å styrke det kunst- og kulturfaglige arbeidet i barnehagen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Indivduell muntlig eksamen | 1/1 | 15 Minutter | A - F | Ingen hjelpemidler tillatt |
Konsekvenser av ikke bestått/ikke avlagt eksamen senest ved utsatt( konte) eksamen: Dette innebærer at studenten må ta ny eksamen med etterfølgende kull, i henhold til eventuelt revidert emnebeskrivelse.Hvis en kandidat fremstiller seg til ny ordinær prøving, gjelder det pensum og den prøvingsformen som er fastsatt for den aktuelle prøvingen (Forskrift om studier og eksamen § 2-9 pkt. 3).
Spesifisering av arbeidskrav:
Praktisk-metodisk arbeid i musikk m/refleksjon. 1000 ord (+/- 10 %).
Praktisk-metodisk arbeid i forming m/refleksjon. 1000 ord (+/- 10 %).
Praktisk-metodisk arbeid i drama m/refleksjon. 1000 ord (+/- 10 %).
Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.
Undervisningen organiseres som gruppeundervisning, praktisk arbeid, veiledning, forelesninger, seminar, studentpresentasjoner og nettstøttet undervisning.
Observasjon, analyse, refleksjon og dokumentasjon knyttet til barns estetiske væremåter vektlegges. IKT brukes som verktøy i studentenes arbeid med dokumentasjon knyttet til undervisningsoppleggene.
Praksis utgjør en integrert del av kunnskapsområdet. Se eget kapittel om praksis, samt praksisplan.
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Kunst, kultur og kreativitet (BBD200) | 15 |
Kunst, kultur og kreativitet (BBD200) | 10 |
() | 50 |
() | 30 |
() | 20 |