Barns utvikling, lek og læring BBL101
Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring (BULL) bygger i hovedsak på faget pedagogikk.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2021-2022. Merk at det kan komme endringer.
BBL101
20
2
Høst
Norsk
Institutt for barnehagelærerutdanning
Etter å ha gjennomført emne skal studenten ha tilegnet seg følgende:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om aktuelle teorier og forskning om barns danning, utvikling, omsorg, lek og læring
- har kunnskap om leken som fenomen i barndommen og som en arena for læring, vennskap og kontakt mellom barn
- har kunnskap om barns væremåter, omsorgs-, leke- og læringsbehov har kunnskap om profesjonen, pedagogisk grunnlagsproblematikk og didaktisk refleksjon
- har kunnskap om observasjon og pedagogisk dokumentasjon som forutsetning for didaktisk tilrettelegging av barns leke- og læringsmiljø
- har kunnskap om kommunikasjon og samspillsteorier og læringsmiljøets betydning
- har kunnskap om samarbeidsprosesser mellom barn, foresatte og personal.
- har kunnskap om bruken av ulike pedagogiske og digitale verktøy
- har kunnskap om betydningen av kritisk tenkning i barnehagefeltet
- har kunnskap om veiledning
Ferdigheter
Studenten
- kan gå inn i omsorgsfulle relasjoner med barn, preget av vilje til innlevelse og anerkjennelse av hvert enkelt barn og barns betydning for hverandre
- kan framstå som en bevisst rolle- og språkmodell, både for barn og i samarbeid med personalet og foresatte
- kan tilrettelegge og formidle barnehagens innhold på en helhetlig og sammenhengende måte som inkluderer barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning
- kan planlegge, grunngi og reflektere ved bruk av fagspråk, over eget og andres pedagogiske arbeid
- kan lede aktiviteter med barnegrupper i ulik størrelse
Generell kompetanse
Studenten
- kan utøve profesjonelt skjønn gjennom å anvende faglig kompetanse på praktiske og teoretiske problemstillinger
- kan analysere og reflektere kritisk over profesjonelle og etiske utfordringer knyttet til pedagogisk arbeid med barns utvikling, lek, læring og danning
- kan støtte og inspirere barn i bevegelse og utforsking
- kan vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barns særegne behov og læringsmuligheter uansett alder
- kan beskrive sitt gryende pedagogiske grunnsyn
- kan lede pedagogiske prosesser og se, møte og støtte barns nysgjerrighet og skapende uttrykk i allsidige leke- og læringsopplevelser
Skriftlig og muntlig eksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 3/5 | 6 Timer | A - F | |
Muntlig eksamen | 2/5 | 30 Minutter | A - F |
Begge vurderingsdeler må være bestått for å få endelig karakter i emnet.Konsekvenser av ikke bestått/ikke avlagt eksamen senest ved utsatt(konte) eksamen: Dette innebærer at studenten må ta ny eksamen med etterfølgende kull, i henhold til eventuelt revidert emnebeskrivelse.Hvis en kandidat fremstiller seg til ny ordinær prøving, gjelder det pensum og den prøvingsformen som er fastsatt for den aktuelle prøvingen (Eksamensforskriften, § 2-9 pkt. 3).
Spesifisering av arbeidskrav:
Arbeidskrav 1: Faglig tekst: 1000 ord (+/- 10 %).
Arbeidskrav 2: Seminar med individuell faglig tekst: 1500 ord (+/- 10 %).
Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.
Undervisning og annet læringsarbeid i emnet skal kvalifisere studentene til å bli reflekterte og engasjerte barnehagelærere. Studentene må tilegne seg deler av teorien gjennom selvstudium og utvikle akademisk skriving. Det vil i dette kunnskapsområdet bli brukt ulike undervisningsmetoder som forelesing, gruppe- og prosjektarbeid.
Det vil være en del arbeid der studentene også får trening i fremlegg for hverandre i grupper og plenum. Vi vil legge opp til prosjekter sammen med flere fag. Variasjonen i læringsarbeidet vil også bidra til å utvikle digital kompetanse. Seminarer, muntlige fremlegg og prosess-skriving, der studentene også skal gi hverandre respons, er obligatorisk (80 %).
Praksis utgjør en integrert del av kunnskapsområdet. Se eget kapittel om praksis, samt praksisplan.
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Barns utvikling, lek og læring (BBL101) | 15 |