Barns utvikling, lek og læring (BBL102)
Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring (BULL) bygger på faget pedagogikk.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BBL102
Versjon
2
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring (BULL) bygger på faget pedagogikk. Tematikker i kunnskapsområdet er barnehagens særskilte verdigrunnlag i et mangfoldig samfunn, og kunnskap om samiske barns kulturer og rettigheter. Barn i særlig utsatte situasjoner berøres, og kunnskap om barns behov for omsorg, om vold og seksuelle overgrep mot barn og tverretatlig samarbeid inngår i emnet. Overgangen fra barnehage til skole blir også vektlagt. Disse temaene berører grunnleggende kunnskap om barns rettigheter i et inkluderende, likestilt og lærende barnehagemiljø.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emnet skal studenten har tilegnet seg følgende:
Kunnskap
Studenten
har kunnskap om barnehagens særskilte verdigrunnlag og hva dette i praksis innebærer i et mangfoldig samfunn, herunder kunnskap om samiske perspektiver på barndom og på barns utvikling, lek og læring
har kunnskap om barns rettigheter og hva som kjennetegner et inkluderende, likestilt, helsefremmende og lærende barnehagemiljø
har kunnskap om barns behov for omsorg, og hvordan dette har sammenheng med deres interesser, forutsetninger og livserfaringer
har kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn og om samarbeid med andre hjelpeinstanser
har kunnskap om overgangen mellom barnehage og skole/skolefritidsordning
skal ha innsikt i profesjonsetiske problemstillinger knyttet til bærekraft, ansvar, respekt og maktperspektivet
Ferdigheter
Studenten
kan analysere og reflektere over barnehagens verdigrunnlag og mangfold, og bruke dette som en ressurs i pedagogisk arbeid med barn
kan vise selvstendighet i å lede samarbeidsprosesser i møte med barn og personale
kan planlegge, grunngi og reflektere over eget og andres pedagogiske arbeid i lys av praksiserfaringer, teori og forsking
kan identifisere særskilte behov hos enkeltbarn og legge til rette for et inkluderende og likestilt leke- og læringsmiljø
kan bidra til barns utvikling av trivsel og livsmestring og forebygge krenkelser
Generell kompetanse
Studenten
kan analysere og reflektere kritisk over maktforhold som har innvirkning på pedagogisk og digital praksis
kan analysere og reflektere kritisk over egen profesjonsutøvelse i samspill med barn, personale og foresatte
kan vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barns særegne behov og læringsmuligheter uansett alder, kjønnsidentitet, etnisitet, utseende, funksjonsevne, seksuell orientering og sosial-, kulturell-, religiøs- eller livssynsbasert tilhørighet
Forkunnskapskrav
Bestått praksis på forrige trinn.
Anbefalte forkunnskaper
Bestått alle emner på forrige trinn.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/1 | 5 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
To arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse 80%.
Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Første arbeidskrav: Studenten skal i praksis gjennomføre en observasjon av gitt tematikk. Denne skal leveres som løpende protokoll, analysert ved PYT-modellen (2-3 sider).
Andre arbeidskrav: Studenten skal skrive en fagtekst som tar utgangspunkt i læringsutbytteformuleringene. Fagteksten skal være på 1500 ord +/- 10 %. Oppgavetematikken formuleres av faglærerne. I tillegg skal studenten skrive et refleksjonsskriv tilknyttet fagteksten på 200 ord +/- 10%. Studentene gis veiledning i prosessen med å skrive fagteksten.
Ved begge arbeidskrav gis det skriftlig tilbakemelding. Alle hjelpemidler kan anvendes.
Studenter som får løpende protokoll eller fagteksten vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Synne Kristin Nese SkarsaunePraksiskoordinator:
Tone Lønseth DavidsenStudiekoordinator:
Karin BernerArbeidsformer
I undervisningen vil studentene møte ulike arbeidsformer som forelesninger, digitale læringsressurser og arbeid med læringsstier, flerfaglige prosjekter, veiledning knyttet til fagtekst og refleksjonsoppgave, diskusjoner i gruppe og plenum, summegrupper, casediskusjoner med mer.
Praksis utgjør en integrert del av kunnskapsområdet. Se eget kapittel om praksis, samt praksisplan.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Barns utvikling, lek og læring (BBL102_1) | 10 |