Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (BBL300)
I kunnskapsområdet LSU inngår faget pedagogikk.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BBL300
Versjon
1
Vekting (Sp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emne skal studenten ha tilegnet seg følgende:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike ledelses- og organisasjonsteorier
- har kunnskap om hvordan politiske prosesser kan påvirke barnehagens virksomhet og mandat
- har kunnskap om relevant forskning, metoder og verktøy som grunnlag for ledelses- og utviklingsarbeid
- har kunnskap om personalledelse, profesjonsetikk og maktforhold og likeverd innenfor et mangfoldig barnehagemiljø
- har kunnskap om hvordan egen ledelse påvirker samarbeidsprosesser mellom barn og kollegaer
- skal ha kunnskap om verdibasert ledelse som utgangspunkt for bærekraftig utvikling
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere, bruke og kritisk reflektere over lovverk og styringsdokumenter som grunnlag for begrunnelser og beslutninger innenfor et mangfoldig barnehagemiljø
- kan lede, planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere et avgrenset utviklingsarbeid i barnehagen selvstendig og i samarbeid med andre
- kan reflektere over egen og barnehagens praksis i arbeidet med videreutvikling av barnehagelærerrollen og med profesjonsetikk
- kan samarbeide med kollegaer, til barns beste
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i og kan anvende forskningsbasert kunnskap og profesjonsetikk i utvikling av egen lederrolle
- kan identifisere etiske dilemmaer, utøve profesjonelt skjønn og foreta valg som ivaretar barns beste
- kan lede pedagogisk arbeid og ta beslutninger som fører til utvikling av barnehagen som lærende organisasjon
- kan vurdere hvordan strukturelle og kulturelle forhold i og utenfor organisasjonen legger rammer for ledelse og utviklingsarbeid
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Utviklingsoppgave | 1/1 | Bokstavkarakterer |
Utviklingsoppgaven skal gi studentene erfaringer med å beskrive, analysere og vurdere mulige utviklingsområder i en barnehage på bakgrunn av kartlegging, analyse m.m. Studentene skal arbeide i praksisbestemte grupper. Omfang: 3000 - 4000 ord (+/-10 %).Hvis en kandidat fremstiller seg til ny ordinær prøving, gjelder det pensum og den prøvingsformen som er fastsatt for den aktuelle prøvingen (Forskrift om studier og eksamen, § 3-9 pkt. 3).-Utviklingsoppgaven kan ikke løsrives fra praksis: Ved trekk eller permisjon fra praksis må utviklingsoppgaven utsettes. Ny praksis må gjennomføres. Ved ikke bestått praksis må utviklingsoppgaven utsettes.Merk: Det er individuell klagerett ved gruppeeksamen. Eventuell endring i karakter etter klagesensur får bare virkning for studenter som klager. jmf. Forskrift om studier og eksamen § 5-5, 2b.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Spesifiering av arbeidskrav:
Individuelt bidrag i skriveprosessen til utviklingsoppgaven: Alle gruppemeldlemmer må bidra inn i skriveprosessen i forbindelsen med utviklingsoppgaven både iht gruppekontrakt og veiledningsgrunnlag.
Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Aud Torill MelandStudieprogramleder:
Kirsten HallePraksiskoordinator:
Lena ForusStudiekoordinator:
Karin BernerArbeidsformer
Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, forelesninger, gruppepresentasjoner og casediskusjoner,. Arbeidsformene fordrer aktiv deltakelse fra studentenes side.. I tilknytning til skrivning av utviklingsoppgaven gis gruppeveiledning.
Praksis utgjør en integrert del av kunnskapsområdet. Se eget kapittel om praksis, samt praksisplan.
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.